Siste fra nyhetsbrevet

Alltid oppdatert med siste nytt fra Simployer. Du kan også følge oss på Facebook, LinkedIn og Instagram.

15.12.2021
Ingen vet hvordan staten skal dekke koronasykefravær - Regjeringen har varslet at staten skal ta regningen for koronarelatert sykefravær som varer mer enn 5 dager. To uker etter at ordningen skulle tre i kraft er det ikke sagt noe om hvordan det skal skje.
06.12.2021
Refusjon av sykepenger fra dag seks skaper forvirring - Mye smitte og strengere karanteneregler gjør at flere ansatte må være hjemme fra jobben med sykepenger. De nye reglene som skal gi refusjon til arbeidsgivere skaper imidlertid forvirring.
06.12.2021
Økte strømutgifter som skattefri gave? - Strømutgiftene er historisk høye for tiden. Med økt bruk av hjemmekontor vil forbruket i hjemmene øke. Kan arbeidsgiver dekke ansattes strømutgifter som gave?
06.12.2021
Hvor blir det av hjemmekontorforskriften? - Etter at mange endelig var tilbake på kontoret etter en lang periode med hjemmekontor, blir kontoransatte igjen sendt hjem. Men hvor blir det av den nye hjemmekontorforskriften?
06.12.2021
Er du klar for den nye, mer detaljerte mva-meldingen som kommer om 3 uker? - Fra 1. januar 2022 er vi i gang med et nytt regime hva angår rapportering av mva. Den nåværende mva-meldingen med 18 poster erstattes av en digital rapporteringsordning med rundt 40 spesifikasjonslinjer.
02.12.2021
Vigleik Takle blir ny toppleder i Simployer - Vigleik Takle (41) overtar lederjobben i HR-tech selskapet Simployer. Takle har bred erfaring fra ledende SaaS selskaper (Software-as-a-Service), og har gjennom sin karriere jobbet med ledelse, internasjonalisering og kommersialisering av selskaper som Volue, Kongsberg Digital og Cxense.
01.12.2021
Nye reiseregler fra nyttår? - Partene jobber nå for å få på plass en stor revisjon av reglene og satsene for reiser, som skal gjelde fra 2022. Det vil påvirke de aller fleste arbeidstakere som reiser i jobben
01.12.2021
Arbeidsgivere må ta regningen for økt koronafravær - Smittetallene øker og med det øker også sykefraværet i arbeidslivet. Nye tiltak er innført, men fortsatt går regningen for det økte korttidsfraværet til arbeidsgiverne.
25.11.2021
Simployer + Visma.net Payroll = sant - Simployer og Visma.net tilbyr nå integrasjon mellom Simployers HRM-system og Visma sitt lønnssystem Visma.net Payroll.
23.11.2021
Skattereglene bremser overgangen til elbil - Stadig flere arbeidstakere har elbil som firmabil eller håndverkerbil. Når arbeidsgiver betaler for installasjon av lader eller dekker strøm blir det imidlertid skatteutfordringer.
17.11.2021
To av tre unge ønsker flere tilbakemeldinger på jobben - De unge arbeidstakerne mener de får for få tilbakemeldinger på jobben de gjør, personlig utvikling og hvor tilfredse kollegene er med deres innsats.
17.11.2021
Kan man utsette lønn og bonuser til neste år? - Lønn og andre inntekter er skattepliktig på det tidspunktet de utbetales. Betyr det at det kan lønne seg å vente med noen utbetalinger til neste år?
17.11.2021
Egenmeldingsretten inndras aldri automatisk - Mange ledere er ikke klar over at ansatte kan fortsette å bruke egenmelding etter at kvoten er brukt opp, hvis egenmeldingsretten ikke aktivt er inndratt.
10.11.2021
Hva kan ansatte få skattefritt av arbeidsgiver? - Kan arbeidsgiver kjøpe alle typer utstyr skattefritt til ansatte, så lenge hovedformålet er å bruke det i jobben? Spørsmålet er aktuelt etter en prinsipputtalelse om kontorutstyr under pandemien.
10.11.2021
Slik blir koronareglene i 2022 - Den nye regjeringen foreslår å videreføre retten til sykepenger og omsorgspenger ved koronarelatert fravær frem til 1. juli neste år. – En unødvendig forlengelse som skaper mer usikkerhet, mener Simployers rådgiver.
10.11.2021
Krav om oppdaterte smittevernrutiner - Selv om samfunnet er åpnet opp igjen, har du som arbeidsgiver fortsatt ansvar for å sikre et trygt arbeidsmiljø. Da er det viktig at rutinene blir løpende oppdatert.
10.11.2021
Mer enn halvparten bommer på denne hjemmekontor-regelen - I Simployers quiz om hjemmekontor var det særlig ett område mange bommet på: Ansvaret for arbeidsmiljøet på ansattes hjemmekontor.
02.11.2021
– Bonuskutt løser ikke sykefraværsproblemer - At bedrifter kutter bonus til ansatte med sykefravær har skapt stor debatt den siste tiden. – Kutt sykepengene til de som ikke er reelt syke i stedet, er oppfordringen fra Simployers rådgivere.
27.10.2021
Viktig med oversikt over utstyr på ansattes hjemmekontor - Har dere full oversikt over utstyr som er kjøpt inn til ansattes hjemmekontor? Her er fire grunner til at dette er viktig.
27.10.2021
Må friste medarbeiderne tilbake på kontoret - Ja, du som leder kan vanligvis pålegge ansatte å komme tilbake på kontoret. Men kanskje det er smartere å bruke gulrot fremfor pisk ved å gjøre kontoret til en attraktiv møteplass?
Del siden: