Slik kan god offboarding redusere uønsket turnover

Alle ledere vet at det er ressurskrevende å miste dyktige medarbeidere. Likevel glemmer mange den viktige jobben det er å gi ansatte en god avslutning på arbeidsforholdet.
Ole Peter GalaasenInnholdsprodusent
onsdag 14. desember 2022
Lesetid: 3 Minutter
info

Denne artikkelen er mer enn et år gammel. Husk at regelverket endres jevnlig, og at regelverket som er omtalt kan være utdatert. For å være sikker på at du alltid har korrekt regelverk tilgjengelig, anbefaler vi et abonnement på Ekspert. Les mer om Ekspert her.

- Det er mye å lære av en medarbeider som slutter, mener rådgiver i Simployer, Fam Manson.

Ved å få svar på hvorfor noen slutter kan ledelsen avdekke problemer i organisasjonen, en dårlig leder eller uønskede arbeidsforhold. God offboarding kan derfor forhindre fremtidig turnover.

Tidligere medarbeidere er ambassadører

– Vær arbeidsgiveren du solgte deg inn som helt til medarbeiderens siste arbeidsdag, og ikke bare til oppsigelsen ligger på bordet, sier Fam Manson, rådgiver i Simployer. Hun har jobbet med offboarding i mange år og kjenner mulighetene som ligger i gode rutiner når et arbeidsforhold avsluttes.

Manson sier det ofte er for sent å stoppe en medarbeider som allerede har sagt opp, men at den viktige omdømmebyggingen fortsetter lenge etter at medarbeideren har gått ut av døra for siste gang. Medarbeideren blir nemlig som en ambassadør som garantert vil komme til å snakke om sin tidligere arbeidsplass. Da er det viktig at arbeidsgiver sørger for et godt sisteinntrykk.

– Opplevelsen av å bli ivaretatt til siste arbeidsdag er uvurderlig, og den opplevelsen vil arbeidstaker mest sannsynlig ta med seg ut i arbeidsmarkedet. Det gjør arbeidsplassen attraktiv i arbeidsmarkedet og kampen om talentene lettere, sier Manson.

LAST NED GRATIS SJEKKLISTE: Sjekkliste for offboarding

Sluttsamtalen som verktøy for innsikt

Manson mener arbeidsgivere har mye å lære av en medarbeider som er på vei ut, og at sluttsamtalen derfor er et viktig verktøy i den siste fasen av et arbeidsforhold.

–En ærlig samtale mellom arbeidsgiver og en medarbeider som slutter, kan vi verdifull innsikt som enhver arbeidsgiver kan dra nytte av. Den kan gi svar på hvorfor den ansatte slutter, og i tillegg hjelpe med å finne virkemidler som hindrer flere i å slutte. Samtalen kan også bidra til å øke bevisstheten om hva ledere gjør riktig og brukes til å styrke virksomhetens kultur og arbeidsmåter, sier hun.

Mulighet til å tenke nytt

Uavhengig av hva som er årsaken til at en medarbeider slutter, så er det ikke alltid at det er nærmeste leder som bør gjennomføre sluttsamtalen.  I noen tilfeller mener Manson det kan være vel så lurt å involvere andre parter i sluttsamtalen.

– Om sluttårsaken er konflikt med egen leder er det naturlig at HR eller verneombud tar over rollen i sluttsamtalen. I andre tilfeller kan man kjøre flere runder med sluttsamtaler for å hente ulike perspektiv, sier Manson.

LES OGSÅ: Dette bør du tenke på før, under og etter sluttsamtalen


Simployers rådgiver forteller at offboarding gir viktig førstehåndsinformasjon som kan brukes aktivt til rekruttering, etterfølgerplanlegging og andre HR-tiltak.

– Når en medarbeider slutter, er tiden inne for å tenke nytt, avslutter hun.

5 tips for god offboarding

  1. Vær arbeidsgiveren du solgte deg inn som helt til medarbeiderens siste arbeidsdag, og ikke bare til oppsigelsen ligger på bordet.
  2. Bruk sluttsamtalene aktivt. Vær lydhør og ta til dere tilbakemeldinger fra medarbeideren som er på vei ut. Bruk tilbakemeldingene til å forbedre prosesser internt.
  3. Bruk sluttsamtalen til å synliggjøre hva dere faktisk gjør bra overfor medarbeiderne. Finn topp 3 grunner til at ansatte ønsker å forbli i virksomheten.
  4. Gjennomfør «stay-samtaler» med medarbeiderne som er igjen. Ha økt fokus på de som besitter kritisk nøkkelkompetanse FØR de begynner å tenke tanken på å slutte.
  5. Ha en god plan for rekruttering. Alle virksomheter må ha en plan for de ansatte, oversikt over hvem som er på vei ut, kompetanse man har, kompetanse man ønsker seg, og hvor man kan finne kompetansen. I noen tilfeller kan man endre på eksisterende stillinger, tilby kursing eller annen opplæring for å bruke eksisterende ansatte på en ny måte.

Les mer om Simployer offboarding.

LAST NED GRATIS: Sjekkliste for offboarding

Har du en ansatt som skal slutte? Vi har laget en oversikt over de viktigste tingene leder, HR, IT og lønn må huske på for å sikre at arbeidsforholdet avsluttes på en ryddig måte.

Les mer og last ned gratis

Del siden: