Nye arbeidsavtaler – dette er oppgavene for HR

Fra 1. juli 2024 utvides kravene i arbeidsmiljøloven til hva som skal stå i arbeidsavtalen. Endringene er omfattende og innebærer en stor jobb for HR-medarbeidere.
Lise Gro AndersenInnholdsprodusent
tirsdag 28. mai 2024
Lesetid: 1 Minutt
HR-rådgiver i Simployer, Fam Manson, råder HR-medarbeidere til å komme i gang med arbeidet med arbeidsavtaler så snart så mulig for å ha alt klart til 1. juli.

– Mange har kanskje ikke oppdatert malen for arbeidsavtaler på en god stund, og nå er det mye ny informasjon som skal inn i avtalene.  Det betyr litt jobb, og derfor er det viktig å komme i gang med arbeidet nå, sier Fam Manson som er HR-rådgiver Simployer.

Omfattende jobb for HR

HR-rollen er avgjørende for å sikre at både ledere og ansatte oppdateres og forstår endringene. Kort fortalt skal arbeidsavtaler inngått etter 1. juli inneholde mange flere opplysninger enn de gjør i dag.

Noe av det nye som skal inn i avtalen er:

  • Informasjon om retten til alt fravær som er betalt av arbeidsgiver, i tillegg til ferie.
  • Beskrivelse av fremgangsmåte ved opphør av arbeidsforholdet
  • Ordninger for vaktendringer

Nye regler fra 1. juli 2024

Endringene i arbeidsavtalene omfatter blant annet krav til flere opplysninger og strengere tidsfrister. Gjør jobben enklere med Simployer Arbeidsavtaler.

Vil du vite mer om Simployer Arbeidsavtaler? 

Her er noen viktige oppgaver for HR:

1. Sørge for å oppdatere alle maler for arbeidsavtaler og evt. tilleggsavtaler.

Endringene må være i samsvar med de nye kravene i arbeidsmiljøloven. Tenk godt gjennom utforming og språk slik at avtalene blir så klare og tydelige som mulig. 

2. Lag rutiner for hvordan eksisterende arbeidsavtaler skal håndteres

Det er ikke noe krav om at arbeidsavtaler som allerede er inngått må oppdateres i henhold til de nye reglene. Arbeidstakere kan imidlertid be om at den skriftlige arbeidsavtalen suppleres med de nye opplysningene. HR må i så fall supplere avtalen tidligst mulig og senest to måneder etter at arbeidstaker har bedt om dette. 

3. Informer de ansatte om endringene

Gi medarbeiderne informasjon om hvordan endringene påvirker dem og vær tilgjengelig for å svare på spørsmål. 

4. Gjennomgå ordningene

Hvilke ordninger har vi hos oss og hva er vilkårene? De nye kravene til innhold i arbeidsavtaler er en gyllen mulighet for HR til å gå gjennom alle ordninger som virksomheten har.

Les også: 7 spørsmål om de nye kravene til arbeidsavtaler

Jobber du med HR og stadig møter problemstillinger som dette?

Last ned vår gratis guide: 10 typiske problemer og løsninger for HR-medarbeidere

Del siden: