Tema

Medarbeidersamtalen

Medarbeidersamtalen er en strukturert og regelmessig dialog mellom en ansatt og leder, designet for å evaluere arbeidsprestasjon, identifisere mål og fremme profesjonell utvikling.

Medarbeidersamtalen er et viktig verktøy for både leder og medarbeider og har noen helt klare formål:

  • Sikre at både virksomheten og medarbeideren får maksimalt utbytte av arbeidsforholdet.
  • Klargjøre virksomhetens/avdelingens overordnede mål og omdanne disse til konkrete arbeids- og utviklingsmål for medarbeideren.
  • Kartlegge og klargjøre både den enkeltes og virksomhetens behov for kompetanse i forhold til virksomhetens mål og utfordringer.
  • Utforme og evaluere planer for utvikling, støtte og oppfølging av den enkelte medarbeider
  • Bruke samtalen som et praktisk verktøy for utviklingsarbeid og etablere de nødvendige arbeidsvilkårene for at medarbeideren skal kunne utføre jobben godt.

Ofte stilte spørsmål om medarbeidersamtalen

En medarbeidersamtale er en planlagt, systematisk og personlig samtale mellom arbeidsgiver og ansatt. Den utføres regelmessig, og i løpet av medarbeidersamtalen går man gjennom tema som arbeidssituasjon, arbeidsoppgaver, arbeidsmiljø, forventninger og mål.
Nei, å gjennomføre medarbeidersamtaler er ikke lovpålagt. Det er derimot et meget nyttig og fornuftig verktøy for å ivareta bestemmelsene i arbeidsmiljøloven § 4-2, punkt 2. Det er vanlig praksis å ha faste samtaler én gang i året for å sikre kontinuitet i oppfølging og utvikling.
Ja, men det anbefales å holde medarbeidersamtalen og lønnssamtalen separat.

Vil du vite mer?

Vi har mye innhold som vi mer enn gjerne deler med deg. Under ser du et lite utvalg som vi tror du vil få nytte av når du planlegger medarbeidersamtaler.