– Medarbeidernes engasjement bør være like interessant som aksjekursen

Medarbeidernes motivasjon er forretningskritisk. – Resultatet av motiverte medarbeidere kan du rett og slett måle på bunnlinja, sier Frode Haugli, styreleder i Simployer.
Lise Gro AndersenInnholdsprodusent
onsdag 24. mai 2023
Lesetid: 2 Minutter
Styreleder i Simployer, Frode Haugli.

– Mennesker som trives, yter bedre og mer. Verdiene skapes når laget er samlet og du har greid å skape trivsel og motivasjon, sier styreleder Haugli.

Han viser til forskning på temaet; analysebyrået Gallups globale rapport Company Culture: Private Equity’s Intangible Value Creation Lever viser at engasjerte og motiverte medarbeidere gir 17 prosent økt produktivitet, 20 prosent økning i salg og 21 prosent økning i profitt.

HR er en forretningskritisk ressurs

– Resultatet av motiverte medarbeidere kan du rett og slett måle på bunnlinja. Arbeidet for å minimere turnover og maksimere engasjement er et linje- og topplederansvar, der HR er en forretningskritisk ressurs, kommenterer Haugli.

I samme undersøkelse oppgir mer enn 85 prosent av de spurte arbeidstakerne at de ikke er motivert til å yte sitt beste på jobb. Konsekvensene er store for selskapene de jobber i, men den lave motivasjonen gir også utslag i den økonomiske veksten globalt.

– Dette er et mildt sagt nedslående funn. Det understreker hvor viktig det er at både ledere og medarbeidere fokuserer mer på å bygge engasjement og motivasjon. I dag er de aller fleste virksomheter helt avhengig av medarbeiderne som jobber der; de er virksomhetens viktigste kapital. Det betyr at de som investerer i selskaper, investerer i folka. Derfor bør det være minst like interessant å måle de ansattes engasjement jevnlig, som det er å følge med på aksjekursen, sier Haugli.

Last ned rapport: Engasjement blant ansatte 2023

Målingen må være konkret

Engasjement på arbeidsplassen bidrar til lavere turnover, redusert sykefravær og økt produktivitet. Men vi motiveres av forskjellige ting. Haugli understreker derfor at målingene av engasjement må være så konkrete som mulig. Han anbefaler å bruke spesialiserte måleverktøy til dette.

 – Det har blitt benyttet mange ulike metoder for å følge opp engasjement gjennom årenes løp. Folk er virksomhetens viktigste kapital. Derfor bør det være minst like interessant å måle deres engasjement jevnlig, som det er å følge med på aksjekursen, sier Haugli. Det er ikke lett å håndtere mennesker, bygge godt lederskap og medarbeiderskap. Men som leder i dag har du ikke noe valg, sier Haugli.

«Management by walking around» er en av disse. Jeg mener absolutt at ledere fortsatt skal gå rundt og prate med sine medarbeidere, men i dag jobber mange hybrid. Det gjør oss avhengig av flere måter å måle engasjementet på, sier Haugli.

Må spille folka gode

Han mener det er viktig å finne en balanse.

– Du skal ikke bombardere de ansatte med undersøkelser, men en stor kartlegging én gang i året er altfor passivt. En god modell kan være en mindre omfattende undersøkelse hver måned i tillegg til den årlige medarbeiderundersøkelsen, sier han, og fortsetter:

 – En feil en del ledere gjør, er at de ser for mye på resultatrapportene og pusher medarbeiderne i for stor grad bare på tallene. Men hvis du i stedet greier å spille folka dine skikkelig motiverte og gode, kommer resultatene mer av seg selv. Det er absolutt ikke lett å håndtere mennesker, samt bygge godt lederskap og medarbeiderskap i alle ledd. Men som leder i dag har du ikke noe valg. Hvis du ikke ser på dine medarbeidere som den verdifulle kapitalen de er, er sjansen stor for at du mister dem til en konkurrent.


Hold deg oppdatert med gratis nyhetsbrev

Vi sender ut gratis nyhetsbrev hver uke, med relevante nyheter for deg som er leder eller jobber med HR, personal, lønn, økonomi eller HMS.

Meld deg på ved å fylle ut skjemaet nedenfor - du kan når som helst melde deg av.

Ved å sende inn skjemaet godtar du våre vilkår


Del siden: