Vil du lykkes med bærekraft? – Ikke snakk om bærekraft

Skal du lykkes med bærekraftsarbeidet, er nøkkelen å få alle ansatte med på laget. – Da må du for all del ikke gå i fella med å bruke ordet bærekraft i tide og utide, sier en av Norges fremste eksperter på nettopp….. kommunikasjon av bærekraft.
Lise Gro AndersenInnholdsprodusent
tirsdag 16. april 2024
Lesetid: 2 Minutter
Petter Gulli, 12Years

Gulli liker å trekke fram hva Storebrand-sjef odd Arild Grefstad en gang sa: Bærekraft er like håndfast som tåke. Derfor jobber gründeren av 12Years nå med å gjøre bærekraft forståelig for folk flest.  

– Du må snakke så de ansatte forstår hva det dreier seg om og hvorfor det er viktig, på  en måte som gir dem lyst til å være med på reisen, sier Petter Gulli, som etter 30 år i reklamebransjen sa opp jobben og gjorde bærekraftsarbeid til sitt levebrød.

Arbeidslivskonferansen 2024 – Bli bærekraftig eller forsvinn!
Bli med på konferansen 5. juni i Oslo eller digitalt!
Program og påmelding

Gule lapper og powerpoints

For det er ikke mangel på bærekraftsfokus i 2024. «Alle» har hørt om bærekraftsmålene og mange er godt i gang med arbeidet med krav og rapportering.  Problemet for mange virksomheter er bare at de ikke har forstått at arbeidet med bærekraft og samfunnsansvar må sitte både i drivkraft og kultur ifølge Gulli.  Det må gjennomsyre hele forretningsdriften.

– Det blir feil om dette viktige arbeidet bare er noe de på toppen holder på med, mens det for de ansatte kun blir forbundet med fancy powerpoint og en årlig workshop med gule lapper, sier han. 

Ifølge Gulli er suksessfaktoren å ta de ansatte med fra start og få de til å forstå hva som er utfordringene og hvordan de selv kan bidra til å løse dem. 

– Det er folka dine som er den viktigste målgruppen her. Dine egne ansatte! Ofte vet de bedre enn lederne hva som skal til. Uten dem på laget, kommer du rett og slett ingen vei, er Gullis klare budskap til arbeidsgivere.

Hvordan få de ansatte med på laget? Tre tips fra Petter Gulli:

1. Involvér dem

For å lykkes med bærekraftsarbeidet må du gi de ansatte lyst til å være med – og det gjør du ved å ta de med fra start. Ofte vet de vel så godt som ledelsen hva som må til for å oppnå det man ønsker. Sørg for at de ansatte forstår det overordnede problemet dere ønsker å bidra til å løse, og hvilken rolle akkurat deres virksomhet/avdeling/stilling har for å bidra til dette målet.

Sett tydelige og relevante mål for bærekraftsarbeidet sammen!

2. Gjør bærekraft til en del av kulturen

Selskaper som lykkes med bærekraftsarbeidet får det til fordi de bærekraft og samfunnsansvar er blitt en naturlig del av virksomhetens DNA. Pass derfor på at bærekraftsarbeidet ligger tett på kjernevirksomheten, og ikke noe dere bare gjør “på siden” av alt annet. Sørg for at dette reflekteres tydelig i selskapets visjon, misjon og verdier - og jobb aktivt med at ansatte og ledelse skal bruke dette som styringsverktøy. Lag gjerne interne bærekraftskurs eller send nøkkelansatte på etterutdanning. 

3. Ikke snakk om bærekraft!

Vær klar og tydelig! Virksomheter og ledere som vil bidra til et bedre samfunn er tydelige og konkrete på hva de faktisk har tenkt til å gjøre, både overfor de ansatte og omgivelsene. Få de ansatte til å forstå hva de er med på og hvorfor de skal gjøre det. 

Bonustips fra redaksjonen: 
Få med deg Petter Gulli på scenen på Arbeidslivskonferansen «Bli bærekraftig eller forsvinn!» 5.juni. Du kan delta fysisk i Oslo eller digitalt. Les mer om konferansen og påmelding her

GRATIS GUIDE: Slik kommer du i gang med pulsmålinger

I denne guiden vil du få innsikt i hvorfor pulsmålinger er et effektivt verktøy i måling av engasjement i bedriften og hvordan dette kan utføres.

Les mer og last ned gratis

Del siden: