Konferanse

Bli bærekraftig eller forsvinn!

Program    Påmelding

 

Få oversikt, innsikt og konkrete råd!

Dette er konferansen for deg som ikke helt er i gang, og for deg som vil lære mer om hvordan du og din virksomhet kan bli mer bærekraftig. Vi gir deg harde fakta, oversikt over reglene du må kunne, praktiske råd og inspirasjon til å ta fatt på arbeidet som venter.

2024 er året hvor bærekraft skal festes til frontallappen til folk flest i norsk arbeidsliv, og dette er kun startskuddet.! Det innføres kontinuerlig nye regler om bærekraftsrapportering, og reglene vil påvirke både store og små virksomheter. Du har kanskje allerede fått spørsmål fra HR, leder eller samarbeidspartnere om hva bedriften din gjør av bærekraftstiltak? Eller er du en av dem som etterspør bærekraftstiltak i egen virksomhet? 
 

 

Er du en earlybird?
Å være tidlig ute skal lønne seg! Melder du deg på før 3. mai, sparer du 500,- pr. billett. 

 

Bestill for 4 - betal kun for 3!
Denne konferansen er et perfekt tiltak om du vil investere i læring, samhold og et godt arbeidsmiljø. Derfor gir vi deg muligheten til å delta 4 og kun betale for 3. Dette forutsetter samtidig påmelding, så samle kollegene dine og bli med!

Dette lærer du:

  • Hvorfor du må bli bærekraftig for å overleve
  • Hvordan du kommer i gang med det praktiske arbeidet
  • Hvorfor du må involvere de ansatte og hvordan du gjør det
  • Konkrete tips om lovpålagt rapportering
  • Hvilke fortrinn miljøsertifisering gir
  • Om praktiske erfaringer fra Elkjøp, Ferd og Vestre
  • At bærekraft er lønnsomt
08:30 Registrering åpner
Vel møtt til morgenkaffe og noe å bite i! Benytt gjerne tiden til å bli kjent med oss og lokalet, og finn deg en plass i salen.
09:00 Velkommen!
Jannecke Weeden, dagens konferansier
09:10 Bli bærekraftig eller forsvinn!Petter Gulli, Klima- og naturoptimist, foredragsholder og gründer av 12YEARS
 

«Alle» vet at bærekraftskravene i enhver bransje og organisasjon kun vil øke i tiden fremover, men kravene som settes er både vanskelig å forstå og praktisere. I tillegg kan det være et skummelt tema å jobbe med. Tenk om du trår feil og går rett i «grønnvaskingsfella»! Eller hva om du bruker ordet “bærekraft” feil? De fleste av oss vil jo så gjerne bidra i arbeidet og VET at dette haster. Samtidig er vi kanskje litt redd for å få voksenkjeft av bærekraftsekspertene dersom vi gjør feil?

 

I dette foredraget forteller Petter Gulli om hvorfor verden trenger akkurat DIN hjelp! Hva gjør vi egentlig i praksis og hvilke muligheter åpner seg når du tar dette på alvor? I tillegg vil han argumentere for at det ikke er kundene eller samarbeidspartnerne dine som er den viktigste målgruppen i dette arbeidet. Det er dine egne ansatte!

 

09:40 Hvorfor er bærekraftig drift lønnsomt? Maria Peltokangas, Bærekraftsekspert, daglig leder og seniorrådgiver i Corporate Good
 

Fortvil ikke om du synes ESG-rapportering, klimaregnskap, sirkulærøkonomi og taksonomi er vanskelige ord! Du er ikke alene! Dersom du samtidig er opptatt av at bærekraft ikke kun skal være noen flotte ord i en rapport, men at det skal være integrert i din bedrifts kjernevirksomhet – vel møtt!

 

I dette foredraget vil du få en konkret og ukomplisert forklaring på det du lurer på, og hvordan du kan gå fra ord til handling. Du får også praktiske tips og nyttige tiltak du kan ta med deg tilbake slik at ditt eget bærekraftsarbeid både får en god start og kan skape resultater. 

 

10:10 Minglepause
10:25 Miljøsertifisering på 1-2-3 Ann-Kristin Ytreberg, administrerende direktør i Stiftelsen Miljøfyrtårn
 

Hva gjør egentlig Stiftelsen Miljøfyrtårn? Hvordan blir en sertifisert? De fleste av oss har ikke, og vil aldri få, en egen bærekraftsavdeling. Men kravene til dokumentasjon fra både kunder og samarbeidspartnere er allikevel til stede. Hva skal vi egentlig svare når kundene eller leverandørene spør om hvordan vi jobber med bærekraft? Og hvordan kan miljøsertifisering bidra til både forretningssuksess og konkurransefortrinn?

 

I 2024 har allerede den store bølgen av reguleringer truffet oss. Hvordan sikrer vi at den store dokumentasjonsbyrden ikke fører til at små og mellomstore bedrifter utkonkurreres av større selskaper? Ikke nødvendigvis fordi de er mindre bærekraftige, men nettopp fordi de er små. I dette foredraget forklarer Ann-Kristin Ytreberg hvordan du kommer i gang med sertifisering og hvordan systematikken i miljøsertifiseringen faktisk kan hjelpe deg til å få en tydelig oversikt over prioriteringer på en effektiv måte.

 

11:00 Lunsj & mingling (1 time)
12:00 Kan salg av elektronikk bli bærekraftig? Camilla Skjelsbæk Gramstad, Head of Sustainability i Elkjøp Nordic AS
 

Hvorfor har Elkjøp lykkes med sitt bærekraftsarbeide? Og hvordan kan egentlig salg av elektronikk bli bærekraftig? Det har ikke alltid vært (gull) og grønne skoger i Elkjøps bærekraftsarbeid. Hvilke fallgruver har Elkjøp erfart og hvordan har de brukt egne feil til å lære og utvikle sitt bærekraftsarbeid videre?

 

I Elkjøp jobber det i dag 12 000 bærekraftsambassadører (les: ansatte). Hvordan er det mulig? I dette foredraget forklarer Camilla Skjelsbæk Gramstad hvordan du kommer i gang, hvor det finnes god informasjon, hva du må gjøre og hva du ikke bør gjøre!

 

12:35 Minglepause
12:50 Hva skal til for å gjøre bærekraft til business? Et makroperspektiv Trygve Ulset, Seniorrådgiver i næringspolitisk avdeling og prosjektleder innen bærekraft i NHO
 

Mange virksomheter ønsker å jobbe sirkulært, men opplever at det er vanskelig å skape økonomisk bærekraft. NHOs viktigste oppgave er å bidra til endringer som gjør det enklere for virksomheter å drive lønnsomt og skape nye arbeidsplasser. Samtidig krever klimautfordringene at alle tyr til bærekraftig handling. Vi ser også at det er i de nye grønne løsningene at jobbene skapes!

 

“Alle skal med!”. Det sier seniorrådgiver og prosjektleder innen bærekraft i NHO, Trygve Ulset. Men hvilke barrierer og muligheter ser han for NHOs mange ulike medlemsbedrifter? Hva skal til for å faktisk være både bærekraftig og lønnsom? Og hva er egentlig NHOs rolle i den grønne omstillingen? I dette foredraget vil du lære om NHOs standpunkt og arbeid med bærekraft, hva de forventer av sine medlemmer og hva NHO etterlyser fra myndighetene.

 

13:20 Minglepause
13:35 Cash eller klima? En bærekraftgründers reise Hanne-Lene Dahlgren, en av Norges største influensere, kokebokforfatter, grunnlegger og partner i Team Tomorrow
 

For å kunne løse de samfunnsutfordringer vi ser i dag og nå bærekraftsmålene som settes for næringslivet, er vi nødt til å skape mer bærekraftige forretningsmodeller. Da er det godt at vi har bærekraftsgründere som Hanne-Lene Dahlgren! Siden 2019, har hun startet 6 nye virksomheter tuftet på bærekraft, og hun har hatt enda flere grønne titler, deriblant vegetarentusiast, bærekraftsprofil, grønn influenser og klima- og matdebattant.

 

Det hele startet i 2019 med en kokebok og et uttalt mål om å bidra til å redusere kjøttforbruket i Norge med 30% innen 2025. Steg for steg har Hanne-Lene vist oss hvor digg og enkelt sunn og grønn kost kan være, og hun har dultet det norske folk til å ta tak i en av våre store samfunnsutfordringer når det gjelder bærekraft, nemlig overproduksjon og -konsumering av kjøtt. Hvordan? Blant annet ved å ty til samvirkemodellen. Hva har vært Hanne-Lenes suksessoppskrift? Hva er kraften i samarbeid og samvirke som forretningsmodell? Hvilke utfordringer har hun møtt på? Og hva er status på målet hennes om å kutte kjøttforbruket nasjonalt? Det får du høre mer om i Hanne-Lenes foredrag 5. juni!

 

14:05 Minglepause
14:20 Slik kommer du i gang med bærekraftsarbeidet! Marte Elsa Løfman, Head of Sustainability i Ferd
 

Som ett av Norges største investeringsselskap bærer Ferd et stort bærekraftsansvar på sine skuldre, og i dag er bærekrafstarbeidet godt forankret i hele organisasjonen. Men det har ikke alltid vært slik! Som alle andre selskaper, uansett størrelse, har også Ferd måtte bygge dette stein for stein.

 

I dette foredraget får du høre mer om hvordan Ferd, med Marte i spissen, startet sitt arbeid. Hvilke feil er det lett å gå i og hvordan forstår du hva som bør prioriteres først? Du vil også lære om hvordan bærekraft påvirker både HR, ledere og resten av organisasjonen.

 

14:50 Minglepause
15:05 Hvordan blir en verdens mest bærekraftige møbelprodusent? Bjørn Fjellstad, CEO i Vestre
 

Vestre er en av verdens ledende produsenter av bymøbler som i løpet av de siste årene har gjennomgått en omfattende omstilling. Ja, de har til og med satt som mål om bli intet mindre enn verdens mest bærekraftige møbelprodusent! De har inkorporert flere av FNs bærekraftsmål i forretningsstrategien og forankret bærekraft dypt inne i kulturverdiene sine. Det har blant annet vist seg i en gjennomgående sirkularitet i alt fra produktdesign til produksjon, energiforbruk og kompetanseheving, Co2-fri stålproduksjon og en toppmoderne og innovativ møbelfabrikk med besøkssenter på Magnor.

 

“Vi jobber for å inspirere andre til å ta grønne valg, for vi tror at alle kan endre verden. Litt.” Bjørn Fjellstad har høye mål for Vestre også i tiden som kommer, og i dette foredraget forteller han om omstillingen Vestre har gjennomgått, hva de helt konkret har gjort og hvordan de vil fortsette å jobbe med å forankre bærekraft i alle ledd av virksomheten.

 

15:45 Takk for i dag!

Jannecke Weeden har vært et blidt og kjent ansikt på TV-skjermen siden hun begynte som programleder i 2003. Hun har ledet flere kjente programmer, blant annet Kjendisjakten, Fagerstrand, Familiens ære, Lukket visning og Nordens perler. I 2017 ble hun også nominert til årets kvinnelige programleder under Gullruten for Nordens perler.

Les mer om Jannecke

Petter Gulli sa opp jobben sin etter 30 år i reklamebransjen, da FNs klimapanel i 2018 kom med rapporten som ga verden 12 år på å nå klimamålene. Han startet i stedet selskapet 12YEARS, og satser i dag alt på å hjelpe virksomheter med å inspirere sine ansatte til å finne bærekraftige løsninger og ta sitt samfunnsansvar på alvor.

Les mer om Petter

Maria Peltokangas er daglig leder og seniorrådgiver i konsulentselskapet Corporate Good, og har skrevet boken “Bærekraftig business”. Maria er opptatt av at bærekraft skal gjøres forståelig for alle type bedrifter i Norge, ikke kun de store! I 2020 ble hun sertifisert Climate Reality Leader av tidligere visepresident Al Gore. 

Les mer om Maria

Ann-Kristin Ytreberg har vært administrerende direktør i stiftelsen Miljøfyrtårn siden 2015. Tidligere kommer hun fra stillinger som markeds- og kommunikasjonsdirektør i flere internasjonale og store virksomheter, som blant andre Metier, Ramirent, Innovasjon Norge og Tomra.

Les mer om Ann-Kristin

Camilla Skjelsbæk Gramstad er bærekraftsjef (Head of Sustainability) i Elkjøp Nordic og er særlig engasjert i omstillingen til en sirkulær økonomi. Gramstad har tidligere vært bærekraftsansvarlig i Hovedorganisasjonen Virke, hvor hun jobbet med å engasjere handel- og tjenestenæringene i det grønne skiftet. Hun har også jobbet med bærekraft og leverandørutvikling gjennom offentlige anskaffelser i Direktoratet for forvaltning og IKT.

Les mer om Camilla

Trygve Ulset er en statsviter med lang erfaring fra organisasjonslivet, og særlig fra arbeid innen bærekraft og arbeidsliv – fra begge sider av bordet! I dag arbeider han som seniorrådgiver og prosjektleder innen bærekraft i NHO. Her er han også ansattrepresentant i hovedstyret.

Les mer om Trygve

Hanne-Lene Dahlgren er en av Norges største influensere. Hun har gjort seg bemerket med sitt engasjement for grønn(ere) mat på tallerken og et mer bærekraftig matsystem i Norge. I tillegg er hun kjent som gründer og partner i profilbyrået Team Tomorrow som jobber for å gjøre influensermarkedet grønnere.  

Les mer om Hanne-Lene

Marte Elsa Løfman er Head of Sustainability i Ferd. Her jobber hun som ressursperson og pådriver for bærekraftsarbeidet i konsernet. Marte har en dobbel mastergrad i bærekraft og internasjonal politisk økonomi fra London School of Economics og Sciences Po Paris.  

Les mer om Marte

Bjørn Fjellstad er CEO i Vestre. I dag jobber han og Vestre mot å bli verdens mest bærekraftige møbelprodusent, og han har ledet selskapet gjennom store og banebrytende skritt mot mer bærekraftig drift.
Fra tidligere har Bjørn erfaring med å bygge og lede sterke satsinger for eksport av bærekraftige norske merkevarer, blant annet fra stillinger som salgssjef i Norrøna og daglig leder i Sweet Protection i Active Brands.

Les mer om Bjørn

 

Bærekraft på våre kurs & konferanser

Simployer ønsker å bidra til det grønne skiftet, og vi er åpne om hvordan vi arbeider med bærekraft. Det skal være enkelt for deg å forstå vårt standpunkt og se de tiltakene vi iverksetter for å være en bærekraftig aktør.

Vi vil strekke oss langt, men vi kan alltid bli bedre! Derfor jobber vi steg for steg med å forbedre bærekraftsarbeidet på våre kurs og konferanser. Vi gjør både små og store tiltak, og som selskap tar vi vårt miljø- og samfunnsansvar på alvor.

Les mer om Simployers bærekraftsarbeid i vår årsrapport.