5 tips for å beholde gode ansatte
Å miste gode medarbeidere er kostbart for enhver virksomhet. Her får du fem tips til hva du som arbeidsgiver bør gjøre for å holde på talentene.

Fam Camilla Viksand MansonRådgiver HR og ledelse
tirsdag 19. september 2023
Lesetid: 2 Minutter

Én av fire arbeidstakere går med tanker om å slutte i jobben sin, viser undersøkelse fra Simployer.
I undersøkelsen, som er gjennomført av YouGov, svarer 23 prosent sier at de har en tidshorisont på bare ett til to år i sin nåværende jobb.
Her er fem tips til hva du som arbeidsgiver bør gjøre for å holde på de gode ansatte du har:
1. Se og lytt til dine ansatte
- Ta hver enkelt på alvor og ta hensyn til ulike livsfaser og behov
- Bli god på relasjonsledelse; led godt ved å lede ulikt
- Skap mening i arbeidshverdagen for dine medarbeidere
2. Legg til rette for utvikling og kompetanseheving
- Vit hvilken retning medarbeideren ønsker å gå. Faglig påfyll trenger ikke være kostbart eller tidkrevende.
- Legg til rette for kompetanseoverføring mellom generasjonene. Det kan skje gjennom mentorordninger, prosjektgrupper og tverrfaglige team. Månedlige faglunsjer er både sosialt og utviklende.
I august holdt Simployer webinar der temaet var å beholde gode ansatte. Se hele webinaret gratis her.
3. Bruk kompensasjonsordninger og frynsegoder aktivt
- Minn medarbeiderne dine på hvilke frynsegoder som finnes. Finn gjerne ut av hva de savner, men styr forventningene deres.
- Har kompensasjons- og belønningsordninger den effekten du ønsker? Kanskje noe kan tas bort og noe nytt legges til – få gjerne tilbakemelding fra medarbeidere.
- Arbeidstakere ønsker seg fleksibilitet. Utarbeid ordninger som svarer ut dette behovet.
- Husk at ulike generasjoner har ulike behov. Våg å tenke nytt; tilby for eksempel pensjonsrådgiver, coach eller fadder i foreldre-permisjonstiden.
- Vær bevisst på at ytre faktorer som økonomisk usikkerhet, renteøkninger og høye strømpriser kan bekymre de ansatte.
4. Vektlegg informasjon og involvering
- Involver alle i overordnet strategi og forklar hvorfor nettopp de er uunnværlige for å nå virksomhetens mål
- Vis og snakk om tall og mål for å skape motivasjon til å trekke i samme retning.
- Kommunikasjon er et lederansvar. Vær transparent, gi nok og god informasjon
5. Skap engasjement på arbeidsplassen
- Ta pulsen på virksomheten jevnlig og ta grep basert på målingene
- Involver de ansatte i tiltakene
- Skap rom for god dialog
- Jobb med virksomhetskultur og trivsel. Det er viktigere enn du tror
La oss vise deg hvordan du kan beholde de gode medarbeiderne dine!
LAST NED GRATIS: Sjekkliste for offboarding
Har du en ansatt som skal slutte? Vi har laget en oversikt over de viktigste tingene leder, HR, IT og lønn må huske på for å sikre at arbeidsforholdet avsluttes på en ryddig måte.
Se også:
Ny samtalemetode får ned sykefraværet
15.11.2023
Slik lager du et inkluderende julebord
08.11.2023
Når kan egenmelding brukes?
08.11.2023
Ofte stilte spørsmål om verneombud
07.11.2023

Relaterte produkter
HRM Medarbeideroppfølging
Støtter systematisk og god oppfølging av medarbeidere i små og mellomstore bedrifter.
Simployer &frankly
Simployer &frankly er et innovativt verktøy for å måle og drive ansattes engasjement.
Simployer Learning Library
Lederutvikling i små porsjoner. Effektiv kompetansebygging i en hektisk hverdag.