5 tips for å beholde gode ansatte
Å miste gode medarbeidere er kostbart for enhver virksomhet. Her får du fem tips til hva du som arbeidsgiver bør gjøre for å holde på talentene.
![](/media/12slmq2h/fam-viksand_07690.jpg?cc=0.2642821565556824,0.07978881512831049,0.3013624975323679,0.26851524201805155&width=200&height=200&v=1da12ed36704f10&quality=75)
Fam Camilla Viksand MansonRådgiver HR og ledelse
tirsdag 19. september 2023
Lesetid: 2 Minutter
![](/media/rfalmaxq/simployer-ellen-og-terje_02149_ts.jpg?cc=0,0.03341394498912477,0,0.12388942579739204&width=1280&height=720&v=1d9e6f69ad601c0&quality=75)
Én av fire arbeidstakere går med tanker om å slutte i jobben sin, viser undersøkelse fra Simployer.
I undersøkelsen, som er gjennomført av YouGov, svarer 23 prosent sier at de har en tidshorisont på bare ett til to år i sin nåværende jobb.
Her er fem tips til hva du som arbeidsgiver bør gjøre for å holde på de gode ansatte du har:
1. Se og lytt til dine ansatte
- Ta hver enkelt på alvor og ta hensyn til ulike livsfaser og behov
- Bli god på relasjonsledelse; led godt ved å lede ulikt
- Skap mening i arbeidshverdagen for dine medarbeidere
2. Legg til rette for utvikling og kompetanseheving
- Vit hvilken retning medarbeideren ønsker å gå. Faglig påfyll trenger ikke være kostbart eller tidkrevende.
- Legg til rette for kompetanseoverføring mellom generasjonene. Det kan skje gjennom mentorordninger, prosjektgrupper og tverrfaglige team. Månedlige faglunsjer er både sosialt og utviklende.
I august holdt Simployer webinar der temaet var å beholde gode ansatte. Se hele webinaret gratis her.
3. Bruk kompensasjonsordninger og frynsegoder aktivt
- Minn medarbeiderne dine på hvilke frynsegoder som finnes. Finn gjerne ut av hva de savner, men styr forventningene deres.
- Har kompensasjons- og belønningsordninger den effekten du ønsker? Kanskje noe kan tas bort og noe nytt legges til – få gjerne tilbakemelding fra medarbeidere.
- Arbeidstakere ønsker seg fleksibilitet. Utarbeid ordninger som svarer ut dette behovet.
- Husk at ulike generasjoner har ulike behov. Våg å tenke nytt; tilby for eksempel pensjonsrådgiver, coach eller fadder i foreldre-permisjonstiden.
- Vær bevisst på at ytre faktorer som økonomisk usikkerhet, renteøkninger og høye strømpriser kan bekymre de ansatte.
4. Vektlegg informasjon og involvering
- Involver alle i overordnet strategi og forklar hvorfor nettopp de er uunnværlige for å nå virksomhetens mål
- Vis og snakk om tall og mål for å skape motivasjon til å trekke i samme retning.
- Kommunikasjon er et lederansvar. Vær transparent, gi nok og god informasjon
5. Skap engasjement på arbeidsplassen
- Ta pulsen på virksomheten jevnlig og ta grep basert på målingene
- Involver de ansatte i tiltakene
- Skap rom for god dialog
- Jobb med virksomhetskultur og trivsel. Det er viktigere enn du tror
La oss vise deg hvordan du kan beholde de gode medarbeiderne dine!
GRATIS GUIDE: Slik kommer du i gang med pulsmålinger
I denne guiden vil du få innsikt i hvorfor pulsmålinger er et effektivt verktøy i måling av engasjement i bedriften og hvordan dette kan utføres.
Se også:
Regelendringer i arbeidslivet fra 1. juli
19.06.2024
Ledere kan nekte ansatte shorts på jobb
22.05.2024
![](/media/3y4kc22r/sjekkliste-for-onboarding-2023_500.png?v=1da05d40241e710&quality=75)
Relaterte produkter
HRM Medarbeideroppfølging
Støtter systematisk og god oppfølging av medarbeidere i små og mellomstore bedrifter.
Simployer &frankly
Simployer &frankly er et innovativt verktøy for å måle og drive ansattes engasjement.
Simployer Learning Library
Lederutvikling i små porsjoner. Effektiv kompetansebygging i en hektisk hverdag.