5 ting du skulle ønske du visste da du var ny

Har du blitt overrasket over den store forskjellen mellom teori og praksis? Eller hvor vanskelig sykefravær kan være? Hverdagen som HR-medarbeider kan være ganske annerledes enn det du så for deg før du begynte i jobben.
Magnus SchaftInnholdsprodusent
tirsdag 5. desember 2023
Lesetid: 4 Minutter
info

Denne artikkelen er mer enn et år gammel. Husk at regelverket endres jevnlig, og at regelverket som er omtalt kan være utdatert. For å være sikker på at du alltid har korrekt regelverk tilgjengelig, anbefaler vi et abonnement på Ekspert. Les mer om Ekspert her.

Karoline Dystebakken (t.v) og Fam Manson er HR- og ledelsesrådgivere i Simployer

Simployer har stilt spørsmålet: “Hva skulle du ønske at du visste mer om da du begynte å jobbe i HR?” til en rekke HR-medarbeidere. 

Her er fem refleksjoner over svarene vi fikk: 

1. Skulle ønske jeg visste... at man ikke kan være ekspert på alt

Lover og regler, alt fra egenmelding, ferie, arbeidsrett og sykefravær, kan være overveldende for mange. 

HR- og ledelsesrådgiver Fam Manson i Simployer har selv vært ny i HR engang, men har etterhvert ti års erfaring som HR-leder.

–  Du ønsker å prestere på topp med en gang, men man kommer rett fra skolebenken eller mangler HR-erfaring. Etter hvert som man jobber med caser og blir kjent med virksomheten kommer erfaringen. Det å vite litt om mye er nøkkelen. I starten sa jeg ofte «Det vet jeg ikke, men det skal jeg finne ut av». Så kunne jeg få inn noen som var ekspert på området som kunne hjelpe meg å finne svar, sier HR- og ledelsesrådgiver Fam Manson.

Manson minner også om mantraet «hjelp til selvhjelp» som sikter til HRs rolle som tilrettelegger, og at man kan hjelpe medarbeiderne med hvor de selv kan finne informasjon og rutiner. 

– En ting jeg mener HR skal være ekspert på, er å ha lyst til å jobbe med mennesker. Du må ha et genuint ønske om å være til stede og være til hjelp, sier hun.

2. Skulle ønske jeg visste... den store forskjellen mellom teori og praksis

Det tar tid å bli kjent med de ulike mennesketypene i organisasjonen. 

– Man kan ha mangeårige utdannelser og ha lest om strategier, ulike mennesketyper og generasjoner i arbeidslivet, men det er noe helt annet når man sitter med følelsene i rommet, sier juridisk rådgiver Karoline Dystebakken.

Dystebakken er juridisk rådgiver i Simployer, og jobber med arbeidsrett, HMS og trygd. Hun møter mange som er nye i HR og får mange slags spørsmål både via supporttelefoner og ute på besøk i virksomhetene.

– Det kan være en beslutning man har tatt eller nye rutiner som skal innføres, og det blir møtt med motstand og voldsomme følelser. Det er ikke alltid det løser seg, sier hun. 

Julekalender for HR

Last ned vår inspokalender med 24 tips til deg som jobber i HR - eller bare ønsker å spre litt ekstra julestemning å jobben. 

Last ned kalenderen her

3. Skulle ønske jeg visste... hvor viktig det er å ta tak i ting med én gang

– Den vanskelige samtalen er når noe er ubehagelig eller man er redd for en reaksjon. Strutse-metoden benyttes ofte, man har faktisk ikke snakket sammen. Det er greit å være preppa før samtalen, men det trenger ikke være en stor rigg. Ta en kaffekopp, kanskje si at du ønsker å gi en tilbakemelding eller vil hjelpe til med å sortere tankene dine litt, er Mansons råd.

Den vanskelige samtalen er kanskje ekstra vanskelig når man har lite trening i den. HR har kanskje flest slike samtaler med ledere, men har samtidig et ansvar for å hjelpe lederne med å bli bedre på sine samtaler med medarbeidere med utfordringer.

Husk alltid på at rollen din på HR er å tilrettelegge for at ledere blir bedre og får forenklet hverdagen sin.

4. Skulle ønske jeg visste... at det ikke bare er solskinnsdager, selv i HR

– Vi møter HR hver eneste dag, og det vi hører ofte er «Hvordan skal jeg få lederne til å forstå at dette er viktig», sier Dystebakken.

Hun mener at det er viktig å ikke ta for gitt at alle forstår HRs rolle, og derfor sette av tid til god informasjon om hvorfor virksomheten gjør ulike ting. 

– Husk alltid på at rollen din på HR er å tilrettelegge for at ledere blir bedre og får forenklet hverdagen sin. Det må være målet med nye rutiner og systemer, men jeg kan forstå at ledere oppfatter det som nok en ting de skal gjøre og ikke alltid ser «What’s in it for me», erkjenner Dystebakken.

5. Skulle ønske jeg visste... hvor komplekst sykefravær faktisk er

Sykefraværet i Norge er høyere enn andre steder. Fam Manson mener derfor at man må jobbe med både brannslukking og løfte blikket til det større bildet som handler om forebygging, kultur og opplæring. De fleste HR-aktiviteter er en del av sykefraværsarbeidet, for eksempel opplæring av ledere.

– Noen opplever at de får for lite tid til å jobbe med trivsel og nærvær fordi de må ta tak i de andre tingene først. Det er mange tiltak man kan jobbe med, men det havner fort i den «soft HR»-bolken med ting mange på HR liker å jobbe med, men som det er utfordrende å forsvare hvis du ikke har kommunisert sammenhengen med kostnadsbesparelser, mener Manson. 

– Sist, men ikke minst: Ha fokus på arbeidstakerkompetansen. 

Fam Manson og Karoline Dystebakken holdt i november webinaret "Ny i HR". 
Her kan du se hele webinaret gratis i opptak: Ny i HR


Hold deg oppdatert med gratis nyhetsbrev

Vi sender ut gratis nyhetsbrev hver uke, med relevante nyheter for deg som er leder eller jobber med HR, personal, lønn, økonomi eller HMS.

Meld deg på ved å fylle ut skjemaet nedenfor - du kan når som helst melde deg av.

Ved å sende inn skjemaet godtar du våre vilkår


Del siden: