Slik legger du til rette for pollenallergikerne på jobb

Våren kan være ekstra tøff på jobb for arbeidstakere som er allergiske mot pollen. Med enkle grep kan du som arbeidsgiver hjelpe medarbeiderne dine til å redusere pollenproblemene i arbeidshverdagen.
Magnus SchaftInnholdsprodusent
mandag 22. april 2024
Lesetid: 1 Minutt

Én av fem nordmenn har pollenallergi av ulik alvorlighetsgrad. Ifølge Astma- og allergiforbundet koster allergi mot pollen mange millioner kroner hvert år, i form av utgifter til legebesøk, medisin, økt sykefravær og redusert arbeidskapasitet.

– Pollenallergi kan påvirke arbeidsevnen, for noen mer enn andre. Det som er viktig er at leder får informasjon fra medarbeidere som er rammet av dette. Da har lederen mulighet til å tilrettelegge, sier juridisk rådgiver i Simployer, Karoline Dystebakken.

Fem enkle grep

Nettopp tilrettelegging er et stikkord når det handler om pollen i forbindelse med arbeid med HMS og sykefravær.

Her er noen enkle tiltak som arbeidsgiver kan vurdere:

1. God filtrering av luften på arbeidsplassen – tenk over hvem som sitter nær vinduer og lufteluker

2. Utvidet mulighet for hjemmekontor i pollensesongen for allergikere

3. Dere kan oppfordre til å henge ytterjakker i garderobe – ikke i lokalene der arbeidet foregår

4. Informasjon til alle om hva ikke-allergikerne kan gjøre for dem som sliter

5. Kan sosiale sammenkomster i regi av jobben legges innendørs? Eller utsettes til høsten?

Last ned gratis: Sjekkliste for godt arbeidsmiljø

 – Vær fleksibel

– Fellesnevneren for disse tiltakene er fleksibilitet. Mange virksomheter har gode rutiner for å tilrettelegge for pollenallergikere, blant annet ved å være fleksible med arbeidstid og arbeidssted. Jeg har til og med hørt om virksomheter som har tilbudt ansatte å jobbe andre steder i landet i en periode for å unngå den verste pollensesongen, sier Dystebakken.

Å jobbe fra et annet sted i landet er drastisk, og noe ikke alle virksomheter har mulighet til å legge til rette for.  Dystebakken nevner også enklere former for tilrettelegging:

  • Arbeidstakere som vanligvis jobber ute får i perioder andre oppgaver, eksempelvis på hovedkontoret
  • At man får starte senere eller ta lengre pauser

Se også: Pollenvarsel og pollenkalender fra NAAF

På tide å digitalisere oppfølging av sykmeldte?

Har lederne i din virksomhet de verktøyene de trenger for å følge opp syke medarbeidere på en god måte, for å sikre et lavest mulig sykefravær? Simployer HRM gir ledere systemstøtte med oversikt over kommende frister og oppgaver knyttet til et sykefravær.

Del siden: