Sju tips – slik forebygger du psykisk uhelse

Bli kvitt skammen og våg å snakke åpent om hvordan du føler og har det. Her er sju tips til hvordan du som leder kan forebygge psykiske lidelser i organisasjonen din.
schedule onsdag 20. oktober 2021
Lesetid: 2 Minutter

Depresjoner og angstproblematikk er i dag nesten dobbelt så vanlig som før pandemien. Det viser en studie fra Uppsala Universitet. I kartleggingen deres fant de at hele 30 prosent (av de 1500 som deltok i studien) viste tegn på depresjon, 24 prosent hadde angstsymptomer, og 38 prosent hadde søvnproblemer.

– Dette er alarmerende. Men jeg er ikke overrasket. Psykisk uhelse kan utvikles enten når man blir utsatt for noe traumatisk, eller hvis man lever med høy psykisk belastning i lang tid. Og det er det mange av oss som har gjort det siste året.

Det sier Karin Nordlander, terapeut og rådgiver hos Distansexperten, som hjelper virksomheter og organisasjoner med å få fjernarbeidet til å fungere. Hun mener at det for øyeblikket finnes flere faktorer som både hver for seg og sammen kan medføre en psykisk belastning: bekymringer om helse, arbeid og økonomi samt usikkerhet omkring hvor lenge pandemien kommer til å vare.

Hva kan man gjøre som sjef og leder for å forebygge psykiske helseproblemer?

– Start med å fjerne skammen rundt det å føle seg dårlig. For mange mennesker er det uvant å snakke om sin egen psykiske helse. Derfor må vi først komme oss over vår egen terskel og tørre å snakke åpent om problemet. Som sjef kan du begynne med å spørre hvordan medarbeiderne har det og ta opp temaet på de daglige møtene, sier Karin Nordlander.

Her er Karin Nordlanders sju tips for hvordan du som sjef kan forebygge psykisk uhelse i teamet ditt:

Sju tips til deg som er sjef

1. Fjern skammen

Snakk åpent om hvordan dere har det. Vær gjerne åpen om hva du selv tenker og føler; å være personlig, men ikke privat, er en god tommelfingerregel når man er i en lederstilling.

2. Vær oppmerksom på endringer

Vær oppmerksom på tegn til endringer i oppførsel hos medarbeidere, blant annet hvis noen er helt stille på møter, ikke slår på kameraet eller er uvanlig irritert eller likegyldig.

3. Flere individuelle samtaler

Sett av litt ekstra tid til individuelle samtaler – still åpne spørsmål.

4. Oppmuntre til bevegelse

Oppfordre medarbeidere til å være i fysisk aktivitet utendørs i løpet av dagen.

5. Få hjelp

Hvis noen i teamet ditt ikke har det bra, kan du ordne samtalehjelp. Jo før, jo bedre.

6. Husk på deg selv

Du som har personalansvar, er et forbilde, og alle stemninger er «smittsomme». Hvis du er i godt humør og motivert, vil det smitte over på medarbeiderne dine.

7. Le

Humor er et viktig verktøy i vanskelige tider.

GRATIS GUIDE: Stress på arbeidsplassen

I denne guiden får du hjelp til å kartlegge, oppdage og håndtere stress på organisasjonsnivå og hos deg selv.

Les mer og last ned gratis

Del siden: LinkedIn twitter