Ny rapport: Derfor sviktet onboarding under pandemien

En ny rapport fra HR Norge viser at mange selskaper har sviktet når de har tatt imot nye ansatte på hjemmekontor. Resultatet av dårlig onboarding kan være at nyansatte slutter igjen.
Ole Peter Galaasen, Innholdsprodusent
schedule onsdag 9. februar 2022
Lesetid: 2 Minutter

Kampen om kompetente medarbeidere har aldri vært tøffere. Samtidig har mange byttet jobb under pandemien og forventingene til ny arbeidsgiver er høye. Nå ser flere virksomheter at nyansettelser krever bedre rutiner for onboarding på hjemmekontoret.

Den ferske Onboardingrapporten 2022 fra HR Norge viser at oppfølging av nyansatte under pandemien har sviktet og at mange har fått redusert innføring i bedriftskulturen på den nye arbeidsplassen. En konsekvens for arbeidsgiver kan være at den nyansatte finner en annen jobb i mellomtiden.

I artikkelen «Hilde fikk lederstilling. Men rett før hun skulle begynne, sa hun opp» i VG+ beskriver en nyansatte hvordan en dårlig onboardingsprosess kan oppleves:

«Etter at kontrakten var skrevet, hørte jeg ikke et pip fra min nye arbeidsgiver. Det ble stille fra dem, og det gjorde at vi ikke knyttet bånd. Jeg møtte noen som viste stor interesse for meg, og de tilbød meg en stilling jeg valgte å takke ja til. Det hadde jeg aldri gjort hvis den første arbeidsgiveren hadde gjort en innsats og knyttet meg til seg»

Må tilpasse onboarding for hjemmekontoret

Pandemien legger fortsatt begrensninger på arbeidslivet og mange nyansatte vil ha første arbeidsdag på hjemmekontoret. Dette gjør at grundig og systematisk onboarding er en forutsetning for at nyansatte får en god overgang til den nye arbeidsplassen.

– Uavhengig om den nyansatte befinner seg på hjemmekontor eller fysisk på kontoret, bør virksomheter tilby et godt skreddersydd onboardingsprogram som sørger for en god og varm velkomst, sier Fam  Manson, rådgiver i Simployer innenfor praktisk HR og ledelse.

Hun har lang erfaring innen HR med vekt på rådgivning og formidling mot ansatte i organisasjonen.

Enkle grep for bedre onboarding

Manson mener onboardingsprogrammet bør sikre involvering, introduksjon og sosialisering på samme måte på hjemmekontoret som om det hadde skjedd på kontoret. 

– Det er viktig å være oppmerksom på at en ikke bør lage snarveier eller forenkle prosessen når den gjøres på hjemmekontor. Det er minst like viktig, om ikke enda viktigere, å sørge for å ivareta nyansatte på hjemmekontoret, sier hun.

Her er noen av Mansons tips for beste praksis for preboarding og onboarding:

  • Sørg for at den nyansatte har innloggingsinformasjon for nødvendige program før oppstart
  • Sørg for at alt er klart for et digitalt oppmøte til relevante møter for den nyansatte
  • Tilby den nyansatte relevant kursing eller sertifiseringer før oppstart
  • Inviter den nyansatte på faglig arrangementer og sosiale sammenkomster der det føles naturlig
  • Sørg for å sende ut informasjon til resten av virksomheten gjennom intranettet om at dere har fått en ny ansatt
  • En leder bør kalle inn til alle nødvendige møtepunkt med den nyansatte med en detaljert agenda, slik at dette er klart og forutsigbart i kalenderen

Les mer om beste praksis for onboarding på hjemmekontoret.

Verktøy og støtte for onboarding

Simployer tilbyr flere verktøy for å forenkle og effektivisere onboardingsprosessen. Med modulen «Simployer onboarding» får din virksomhet funksjonalitet for profesjonell håndtering av onboardingsprosessen, fra arbeidsavtale til fullt integrert medarbeider. Verktøyet hjelper deg å systematisere og profesjonalisere onboardingsprosessen slik at nyansatte raskt kommer i gang og du reduserer uønsket turnover.

Her kan du laste ned Simployers gratis guide til effektiv onboarding av nye ansatte

 

Hold deg oppdatert med gratis nyhetsbrev

Vi sender ut gratis nyhetsbrev hver uke, med relevante nyheter for deg som er leder eller jobber med HR, personal, lønn, økonomi eller HMS.

Meld deg på ved å fylle ut skjemaet nedenfor - du kan når som helst melde deg av.

Ved å sende inn skjemaet godtar du våre vilkår

Del siden: