Høyere produktivitet i virksomheter med engasjerte medarbeidere

En ny undersøkelse fra Simployer, basert på data fra pulsmålingsverktøyet Simployer &frankly, viser at virksomheter med høyt engasjement har hele 33 prosent høyere produktivitet enn organisasjoner med lite engasjerte medarbeidere.
Sandra DanielssonCreative copywriter i Simployer &frankly
onsdag 1. februar 2023
Lesetid: 2 Minutter
Lilian Ekelin, er spesialist på HR og ledelse i Simployer &frankly. Foto: Martina Huber

– Det er utrolig spennende å se at kundene våre som lykkes med engasjement også har høye tall for produktivitet, sier Lilian Ekelin, spesialist på HR og ledelse i Simployer &frankly.

For de fleste er det ingen nyhet at engasjerte medarbeidere gir mange fordeler. Engasjement bidrar til økt lønnsomhet, lavere sykefravær og høyere kundetilfredshet. De siste årene har stadig flere undersøkelser bekreftet at engasjement øker produktiviteten til ansatte.

Gallup har gjennomført en av de mest kjente undersøkelsene om temaet. I deres siste rapport fra 2020 ser man en tydelig sammenheng mellom medarbeidernes engasjement og virksomhetens resultater. Rapporten viser at organisasjoner med høyt engasjement (topp 25 prosent) har i gjennomsnitt 18 prosent høyere produktivitet enn organisasjoner som har lavest engasjement (laveste 25 prosent).

Hvordan ser det ut blant Simployer &franklys brukere?

Takket være en enorm kundebase kunne Simployer &frankly undersøke om det fantes samme korrelasjon blant deres 160.000 brukere. I undersøkelsen delte man opp kundene som bruker Simployer &franklys forskningsbaserte modell for engasjement (basert på psykologiske drivkrefter bak engasjement) i to grupper; de som ligger henholdsvis høyt og lavt på engasjement blant ansatte, på samme måte som i Gallups undersøkelse. Etterpå så man på omsetning per ansatt, en beregning som brukes til å bestemme hvor produktive ansatte er.

Datagrunnlaget ble også kvalitetssikret for at gruppene var fra sammenlignbare bransjer og størrelser, samt at ingen ekstreme verdier påvirket resultatet.

– Vi kunne da konstatere at virksomheter med høyt engasjement var 33 prosent mer produktive enn de med lavt engasjement, sier Ekelin.

Hva ligger bak det høye resultatet?

Det finnes mange årsaker til det høye resultatet på hele 33 prosent. En forklaring kan være, som tidligere studier har vist, at forholdet mellom medarbeidernes engasjement og produktivitet er spesielt tydelig under vanskelige tider.

– Når verden er i endring går det ofte bedre med virksomheter som har engasjerte medarbeidere. Nå er det tøffe tider, både med tanke på pandemien, uro i verden og usikre økonomiske utsikter. Jeg mener dette viser at engasjement på arbeidsplassen er spesielt viktig for å komme seg gjennom en vanskelig periode, avslutter Ekelin.

GRATIS GUIDE: Fra feedback til action

Har dere lavt engasjement i virksomheten? Grunnene til det kan være mange. Denne guiden gir deg konkrete forslag til tiltak for å ta tak i en rekke ulike utfordringer som kan være underliggende årsaker til lavt engasjement hos medarbeiderne:

Last ned gratis guide

Del siden: