Enkle tips for å løse samarbeidsproblemer på jobb

De aller fleste arbeidsplasser opplever fra tid til annen utfordringer med samarbeid. Slik er det når mennesker jobber sammen. Det som er viktig er at samarbeidsproblemene, små som store, raskt blir tatt tak i, slik at de ikke får utvikle seg.
Lise Gro AndersenInnholdsprodusent
onsdag 15. februar 2023
Lesetid: 2 Minutter

– Jeg har til gode å høre om en arbeidsplass der alt går på skinner til enhver tid. Med så mange forskjellige typer personligheter, generasjoner i ulike livsfaser og ulik kulturell bakgrunn, vil det til tider være utfordrende å opprettholde tipp topp stemning til enhver tid, sier Fam Manson, HR- og ledelsesrådgiver i Simployer.

Med lang erfaring fra HR-bransjen har hun sett at selv små samarbeidsproblemer kan utvikle seg til store konflikter som har fått konsekvenser for både arbeidsgiver og arbeidstaker.

– Dårlig samarbeid skyldes ofte misforståelser, det at folk rett og slett kommuniserer dårlig eller lite med hverandre. Selv de minste uenigheter kan eskalere og potensielt bli skadelig når den går på bekostning av løpende arbeidsoppgaver, arbeidsmiljøet, produktiviteten og den generelle trivselen i virksomheten, utdyper hun.

Gratis guide: Fra feedback til action

Samarbeid er nødvendig

Fellesnevneren for de fleste arbeidsforhold er at evnen til å jobbe og samarbeide i fellesskap er høyst nødvendig. Det at kollegaer har et ulikt syn på diverse saker er sunt, men dersom uenigheten utvikler seg til et samarbeidsproblem eller konflikt, er det et problem.

– Samarbeidsproblemet går i de fleste tilfeller ikke over av seg selv, men kan løses med enkle grep, sier Manson.

Her er forslag til tiltak når samarbeidet må bli bedre

1. Gjør prioriteringer sammen

Samarbeidet blir ofte dårligere i perioder med stress og når man har mye å gjøre. For å bygge lagfølelse hjelper det å prioritere sammen. Snakk med teamet om hvilke oppgaver som er viktige akkurat nå og hvilke man kan vente med. Tilby din hjelp og sørg for at medarbeiderne kan hjelpe hverandre der det er mulig.

  • Hvilke deadlines er viktige?
  • Hvorfor er de viktige?
  • Hvem trenger støtte?
  • Hvem kan hjelpe?
  • Hvilke utfordringer finnes?
  • Hva kan du gjøre for å hjelpe teamet med oppgavene?

2. Inspirer hverandre

Oppfordre medarbeiderne dine til å dele både gode og dårlige erfaringer med hverandre. Det gir forståelse av hvordan kollegaer og andre team jobber i virksomheten og kan gi inspirasjon til fremtidige prosjekter. Det skaper også fellesskap på tvers av teamene.

Noe så enkelt som å dele tips om bøker eller podkaster innen ditt ekspertområde kan gi verdi for andre.

 

GRATIS GUIDE: Slik kommer du i gang med pulsmålinger

I denne guiden vil du få innsikt i hvorfor pulsmålinger er et effektivt verktøy i måling av engasjement i bedriften og hvordan dette kan utføres.

Les mer og last ned gratis

Del siden: