Slik tiltrekker du deg de beste kandidatene når jobbmarkedet koker

Stillingsmarkedet koker akkurat nå, og mange virksomheter er på jakt etter de beste hodene. Hvordan skal akkurat du skille deg ut som den beste arbeidsgiveren?
Anne Mørk-Løwengreen, Content producer
schedule onsdag 22. september 2021
Lesetid: 4 Minutter

Slik lykkes du

- Er det noe som virkelig skaper konkurransefortrinn og danner grunnlag for at selskapet ditt skal lykkes, er det folkene du velger å jobbe med. De riktige folka, folk med egnet kompetanse, gode egenskaper og riktige holdninger er den aller viktigste suksessfaktoren for å lykkes

- Derfor må virksomheter investere både tid og penger på rekruttering. Det er bare slik du får tak i talentene som vil drive virksomheten fremover, sier Fam Manson, HR-rådgiver i Simployer. 

Et godt tidspunkt

Ifølge tall fra finn.no har antall publiserte stillinger økt med 14 prosent siden nærmeste normalår, altså 2019. – Jeg vil si det nesten aldri har vært et bedre tidspunkt, hvis du er på jakt etter en ny mulighet, sier Christopher Ringvold, produktdirektør i Finn.no sin stillingsportal FINN jobb til TV2. 

Pandemien har også ført til en økning i mobiliteten i arbeidsmarkedet. Det er både flere utlyste stillinger og mange ansatte som ser seg om etter nye muligheter. 

Les også:6 tips til hvordan beholde dine mest verdifulle ansatte post-pandemi 

Alfa og omega for rekruttering

Men alle er allikevel ikke nødvendigvis aktive jobbsøkere. Så hvordan få tak i disse gullansatte som sitter på gjerdet?

Så hva gjør du som arbeidsgiver for å skinne, når konkurransen er ekstra stor? 

- En ryddig rekrutteringsprosess som skal treffe, tiltrekke og ivareta både søkere og virksomheten er alfa og omega, sier Simployers HR-rådgiver Fam Manson.

5 ting arbeidsgivere MÅ begynne med nå - umiddelbart

1. Lag en jobbanalyse med en kravspesifikasjon!

En medarbeider har sluttet og en trenger en erstatter. Eller det er en nyopprettet stilling som må fylles. Denne prosessen krever at en planlegger og analyserer behovet for denne stillingen.

Hva slags kompetanse og utdanning må vår nye medarbeider ha? Hva slags egenskaper og kvalifikasjoner ønsker vi? Spesifiser analysen i en kravspesifikasjon som bør brukes som underlag gjennom hele prosessen.

2. Lag en skreddersydd stillingsannonse. IKKE klipp og lim fra forrige gang dere lyste ut en noenlunde lik stilling.

Den riktige kandidaten vet kanskje ikke at de kunne tenke seg å bytte jobb engang? Vi må treffe både de som er aktivt søkende og de som ikke vet at de kunne tenke seg å skifte beite.

For å nå ut, er det i første omgang viktig å virke som en attraktiv arbeidsplass og konkretisere helt nøyaktig hva en søker etter. Og ikke minst, hvorfor skal denne kandidaten velge akkurat din virksomhet?

En god, gjennomtenkt stillingsannonse vil være alfa og omega her. Vær «to the point» og gi akkurat nok informasjon for å trigge interessen blant søkere – også de som ikke er aktive søkere.

3. Finn ut hvilke kanaler din drømmekandidat bruker jevnlig og oppsøk dem der!

Du må sette deg inn i hvilke kanaler din drømmekandidat bruker. De tradisjonelle kanalene, de fleste arbeidsgivere benytter seg av, er egen hjemmeside, finn.no, lokal/riksaviser og LinkedIn. Men det er ikke alltid nok.

For en del vil eget nettverk og jungeltelegrafen fungere veldig godt. Bruk for eksempel facebook, Instagram, hvor du oppfordrer nettverket til å dele jobbmuligheten din. Eller er det på You Tube eller Snapchat du finner din drømmekandidat? Mulighetene er mange.

Ikke vent på at din neste medarbeider skal finne deg. Finn dem og skriv en effektiv “kontaktannonse”. (Se punkt 2)

4.Ta godt vare på søkerne dine. Ikke avspis dem med en automatisk e-post....

Bruk tid på å gjennomgå innkommende søknader. Verken i kjærlighetslivet eller på jobbmarkedet er det lurt å “ghoste” kandidatene, det vil si bare slutte å ta kontakt. Ha en god dialog med søkere underveis, og sørg for å ha et system slik at alle kandidater, som et minimum, får beskjed om at søknad er mottatt og – når prosessen er avsluttet.

De best kvalifiserte søkerne bør du følge opp mer personlig. Husk at selv om vedkommende ikke er perfekt for stillingen du utlyser nå, kan de være midt i blinken til å fylle den neste stillingen du utlyser.

Søkerne vil huske selskapet ditt ut fra opplevelsen de har i rekrutteringsprosessen. Dette vil derfor være en viktig faktor innen markedsføring og merkevarebygging av din virksomhet som arbeidsgiver

5. Du må begynne med å slutte med å rekruttere etter innfallsmetoden.

For at rekrutteringen skal foregå på best mulig måte, er det viktig at det ligger gode system og rutiner i bunn. Det vil si gode maler for intervjurunder, testing og referansesjekk. Gi de involverte i prosessen opplæring og veiledning der det trengs.

Det er også viktig at kommunikasjonen med søkerne oppleves som profesjonell hele veien. Husk – det er en gjensidig utvelgelse. Du skal velge ny medarbeider, men de skal også velge deg.

Nå har du fått noen gode tips til hvordan du skal tiltrekke deg de beste hodene i din bransje, men hvordan skal du beholde dem? Nøkkelen er ofte god onboarding.  

Meld deg på vårt gratis webinar om onboarding her! 

 

Hold deg oppdatert med gratis nyhetsbrev

Vi sender ut gratis nyhetsbrev hver uke, med relevante nyheter for deg som er leder eller jobber med HR, personal, lønn, økonomi eller HMS.

Meld deg på ved å fylle ut skjemaet nedenfor - du kan når som helst melde deg av.

Ved å sende inn skjemaet godtar du våre vilkår

Del siden: LinkedIn twitter