Slik lager du et inkluderende julebord
Julebord er i utgangspunktet en enestående mulighet til å bygge fellesskap. Det gir både ledere og medarbeidere en unik sjanse til å bli bedre kjent på en mer personlig og uformell måte enn hva som er mulig i løpet av vanlige arbeidstimer. Det er også en gyllen mulighet for ledere og arbeidsgivere til å gjøre litt ekstra stas på medarbeiderne ved å feire innsatsen som en gjort gjennom hele året.
– De fleste synes nok at julebordet er en hyggelig og sosial sammenkomst, men det er viktig å huske på at det ikke gjelder for alle. Alkohol, forventninger og ulike personligheter kan gjøre julebordet til en utfordrende og ikke minst, ekskluderende opplevelse for noen, sier Fam Manson som er HR- og ledelsesrådgiver i Simployer.
Ifølge en rapport fra FHI fra 2019 dropper så mange som 300.000 ansatte julebordet, og mange oppgir overdrevent alkoholkonsum fra kollegaer som årsak. Samme rapport viser også at rundt 12 prosent av ansatte har opplevd drikkepress på jobben.
Julekalender for HR
Last ned vår inspokalender med 24 tips til deg som jobber i HR - eller bare ønsker å spre litt ekstra julestemning å jobben.
Ledere er rollemodeller
Lederne har en viktig rolle som rollemodeller når det kommer til håndtering av alkohol under julebord og andre sosiale arrangement.
Simployers rådgiver sier at ledernes forhold til alkohol er med på å sende signaler ut til resten av teamet om hva som er akseptabelt, og på den måten er med på å forme kulturen rundt alkoholbruk på arbeidsplassen
– Ledere bør ta ansvar, reagere dersom en medarbeider går over grensen, samt støtte de ansattes valg om å ikke drikke alkohol, sier Manson.
Les også: La medarbeiderne bestemme julegaven sin selv
Mangfoldsfokus også på julebordet
Å ha fokus på mangfoldet på julebordet handler om å anerkjenne og verdsette forskjellene som medarbeidere bringer med seg. Et julebord er en anledning der ansatte fra ulike bakgrunner, kulturer og livsstiler samles for å feire sammen. For å sikre at alle føler seg inkludert og verdsatt, er det viktig å ta hensyn til dette mangfoldet.
Tips til julebordet:
1. Involvér medarbeidere i planleggingen
En nøkkel til å skape et inkluderende julebord er å involvere medarbeiderne i planleggingsprosessen. Gi dem muligheten til å delta i beslutningene som angår festen. Dette kan omfatte valg av dato, sted og aktiviteter.
2. Planlegg for inkluderende aktiviteter
Vær oppmerksom på hvilke aktiviteter du planlegger for. Ikke alle er like komfortable med tradisjonelle julespill, konkurranser og alkoholkonsum. Ta hensyn til kulturelt mangfold blant de ansatte. Noen kan feire andre høytider eller ha ulike kulturelle tradisjoner knyttet til jul. Respekter disse forskjellene ved å inkludere elementer som gjør at alle føler seg velkomne og representert.
3. Lag kjøreregler for festen
En god anbefaling vi gir virksomheter er å snakke om og sette opp kjøreregler på forhånd og gjerne sammen med medarbeidere. Diskuter hvordan dere ønsker å ha det på jobbfestene deres, hva som er greit og hva som ikke er greit. Definer klare grenser og forventninger, og ikke minst – hvordan alle skal føler seg inkludert. Dette kan inkludere retningslinjer for alkoholbruk, oppførsel, og respekt for kollegers grenser. Og husk – sørg for at kjørereglene er kjent for alle.
5. Vær kreativ med mat og drikke
Når det gjelder mat og drikke, bør du tilby varierte alternativer som tar hensyn til ulike smaker og kostholdspreferanser inkludert vegetarianere, veganere, matallergier og andre kulturer. For drikke, sørg for et bredt spekter av alkoholfrie alternativer, som mocktails og brus, i tillegg til alkohol.
6. Tenk igjennom bordoppsettet
Når du planlegger bordoppsettet på arbeidsplassen, er det viktig å vurdere hvordan du kan skape en atmosfære som fremmer inkludering og oppmuntrer til meningsfull samhandling blant medarbeiderne. Plasser medarbeiderne ved bordet på en måte som oppmuntrer til samtale mellom alle.
7. Ta hensyn til tidsplan/klemma
Mange kan føle presset av å delta i julebordet på en travel tid av året. Vurder å planlegge julebordet på et tidspunkt som passer for flest mulig, og gi medarbeiderne muligheten til å delta uten å føle at de går glipp av viktige forpliktelser.
Jobber du med HR og stadig møter problemstillinger som dette?
Last ned vår gratis guide: 10 typiske problemer og løsninger for HR-medarbeidere