Nye reiseregler fra nyttår?

Partene jobber nå for å få på plass en stor revisjon av reglene og satsene for reiser, som skal gjelde fra 2022. Det vil påvirke de aller fleste arbeidstakere som reiser i jobben
onsdag 1. desember 2021
Lesetid: 2 Minutter
info

Denne artikkelen er mer enn et år gammel. Husk at regelverket endres jevnlig, og at regelverket som er omtalt kan være utdatert. For å være sikker på at du alltid har korrekt regelverk tilgjengelig, anbefaler vi et abonnement på Ekspert. Les mer om Ekspert her.

Statens reiseregulativ forhandles mellom staten og arbeidstakerorganisasjonene i staten, men påvirker langt flere enn de som jobber i staten.

Rundt 90 prosent av arbeidstakere som jobber i det private bruker også statens reiseregulativ som utgangspunkt for dekning av utgifter på jobbreiser.

– Det har lenge vært varslet en større omlegging av reiseregulativene i staten, men det har blitt utsatt gang på gang. Nå er partene i gang med nye forhandlinger, med mål om å være i mål før nyttår, sier Simployers økonomirådgiver Espen Øren.

En av partene opplyser til Simployer at de er optimistiske med tanke på en ny avtale før nyttår, men at de ikke kan garantere noe.  

Gratis sjekkliste: Dette må reiseregningen inneholde

Det er mange krav til hvilke opplysninger reiseregningen skal inneholde for at arbeidsgiver skal kunne utbetale reisegodtgjørelser trekk- og avgiftsfritt.

Last ned sjekklisten

Slå sammen innenlands- og utenlandsavtalene

Hva som eventuelt blir tatt inn i de nye reviderte reiseavtalene er ikke kjent, men det har lenge vært diskutert å slå sammen statens særavtaler for reiser i Norge og utlandet.

– Vi vet ikke nøyaktig hva partene forhandler om, men det kan være at de nå jobber med å slå sammen de to avtalene for reiser til én. Det vi vet, er at forhandlingene har vært krevende de siste gangene, og at partene ikke har klart å komme til enighet om vesentlige endringer. Dette har vært skjøvet fremover i tid, så vil tiden vise om de klarer å bli enige om annet enn små justeringer av satsene denne gangen, sier Øren.

Øren sier det er grunn til å tro at satsene blir hevet noe mer enn normalt. Satsene er uendret siden 1. juni 2020, og det har allerede ført til at de ansatte har tapt flere hundre millioner i perioden man ikke har blitt enige om nye avtaler.

«Grønnere avtaler»

Hovedsammenslutningene i staten har i tillegg ment at dagens avtaler ikke er oppdatert med tanke på hvordan arbeidslivet fungerer.

Vibecke Solhaug i LO Stat sa etter avtalen i 2020 til frifagbevegelse.no at de, i likhet med representantene for de andre hovedsammenslutningene, håpet å få til noen prinsipielle endringer i avtaletekstene.

Hvem bør være omfattet av avtalene? I hvilken grad bør man kunne velge klimavennlig transport? Slike vurderinger mener hun bør komme bedre til uttrykk i avtalene, sier Solhaug til nettstedet.

– Mange ønsker å ta hensyn til klima og miljø. Noen ganger kan det bli både dyrere og føre til lengre reisetid. Men her mener vi man bør kunne gjøre en avveining. Hvis man finner et alternativ som er noenlunde rimelig, bør man også kunne vekte klimahensynet, mener Solhaug, som gjerne vil ha dette beskrevet i avtalen.

Du kan alltid spørre Simployers økonomirådgivere

Hvis du jobber med lønn og har spørsmål rundt håndtering av ansattes reiser og reiseregninger, så husk at Simployers økonomirådgivere hver dag sitter klar til å svare på dine spørsmål. 

Du kan lese mer om tjenesten her. 

Del siden: