Er hund god nok grunn til å kreve hjemmekontor?
Denne artikkelen er mer enn et år gammel. Husk at regelverket endres jevnlig, og at regelverket som er omtalt kan være utdatert. For å være sikker på at du alltid har korrekt regelverk tilgjengelig, anbefaler vi et abonnement på Ekspert. Les mer om Ekspert her.
Kantar anslår at det nå finnes 45 000 flere hunder enn før pandemien. Nesten fire av ti husstander har nå hund eller katt, en vekst på nesten 20 prosent siden før pandemien.
- Det er ikke utenkelig at alle disse hundene nå er med på å øke bruken av hjemmekontor, sier Simployers HR-rådgiver Fam Manson.
Arbeidsgiver kan kreve at hundeeiere kommer på jobb
Simployers rådgivere har blitt kontaktet av flere arbeidsgivere som har ansatte som bruker hunden som argument for at de må jobbe hjemmefra.
– Mange ansatte sliter med å få hverdagen til å gå opp. Å ha hund medfører imidlertid ingen rett til å være fraværende fra arbeidet eller å arbeide hjemmefra. Alle bør ha dette i tankene også før de skaffer seg hund, sier Manson.
Arbeidsgiver har styringsrett, noe som betyr at det er arbeidsgiveren som bestemmer hvor og hvordan arbeidet i virksomheten skal utføres.
- Arbeidstakeren har plikt til å tilpasse seg de beslutningene arbeidsgiver tar, og hvis dette ikke følges, kan det få konsekvenser for arbeidstaker, sier juridisk rådgiver Hans Gjermund Gauslaa i Simployer.
Bør arbeidgivere legge til rette for til hundeeiere?
Simployers HR-rådgiver mener arbeidsgivere bør vurdere om og hvordan det kan lettes for en ansatt å ta vare på hunden sin, for eksempel ved å ha hjemmekontor i de virksomhetene der hjemmearbeid er mulig.
Bør vi tillate ansatte å ta med hunden på kontoret?
– For noen er det trivelig, for andre irriterende. Før en slik beslutning tas, må arbeidsgiveren vurdere om det kan medføre helseproblemer og konsentrasjonsproblemer. Noen er allergiske, andre er redde for hunder, sier Manson.
SE OGSÅ: Slik legger du til rette for pollenallergikerne på jobb
Kan arbeidsgiver tilby hundepass?
– Det å ha hund er en privatsak. Kostnaden for hundepass er en privat utgift. Hvis arbeidsgiver på noen måte dekker utgifter til å ha med hund på tjenestereise eller passe hund mens man er på jobb, vil det utløse skatt. Ved refusjon eller utbetaling av hundepassgodtgjørelse til den ansatte må det innberettes som «Kontantytelse – Annet», eventuelt på «Naturalytelse – Annet» hvis arbeidsgiver betaler utgiftene direkte, forklarer økonomisk rådgiver Espen Øren i Simployer.
En ting er håndtering av enkeltsaker, men hva bør arbeidsgiver kommunisere utad om hund?
– Det kan være lurt at informasjon om hundehold ligger i personalhåndbok og er en del av orienteringene i onboardingen. Ønsker man å fronte seg som «hundevennlig» bør en slik policy vise at virksomheten har et bevisst forhold til hundeholdet, og har gjort noen nøye HMS-vurderinger. I ytterste forstand kan hundevennlig strategi være en del av en employer branding for å tiltrekke seg ansatte, men da er det enda viktigere at praksisen er konsistent og kommunisert ut til de medarbeiderne man allerede har, fastslår Manson.
Hold deg oppdatert med gratis nyhetsbrev
Vi sender ut gratis nyhetsbrev hver uke, med relevante nyheter for deg som er leder eller jobber med HR, personal, lønn, økonomi eller HMS.
Meld deg på ved å fylle ut skjemaet nedenfor - du kan når som helst melde deg av.
Ved å sende inn skjemaet godtar du våre vilkår