Kundehistorie:

Europris

Den første Europris-butikken ble åpnet i 1992, og da Terje Høili kjøpte seg inn i år 2000 skjøt veksten fart slik at det nå er over 260 butikker. I 2015 ble Europris børsnotert.

Europris er nå en av landets mest kjente kjeder, og nesten 9 av 10 butikker er egeneide, mens resten eies av franchisetakere. Europris er en hjørnesteinsbedrift i Østfold med hovedkontor i Fredrikstad (150 ansatte) og sentrallager i Moss (100 ansatte). Mer enn 86% av varene til Europris kommer fra egen grossist, og ved å kjøpe rett fra produsent i store kvanta kan kjeden holde lave priser.

Det er godt å ha et system som Simployer HRM som støtter lederne slik at medarbeiderne får oppfølgingen og opplæringen de trenger.
Kristine Frøberg / Direktør HR og Organisasjonsutvikling, Europris

Tekstversjon av intervjuene i videoen:

– Europris er en lavpriskjede med et bredt varesortiment. Det er klart at med 245 butikker og 2500 medarbeidere så vil det alltid være medarbeiderne som er vår aller største ressurs. Ja, vi lever av å selge varer ut av butikk, men vår kjede er ingen ting uten alle de flotte medarbeiderne som jobber her. I oppfølging av medarbeidere så ligger det selvsagt at man må være en dyktig leder og det er jo de gode samtalene og møtet mellom menneskene som kanskje er det aller viktigste. Så vet vi at det er noen trinn på veien som bidrar til en bedre oppfølging av medarbeidere. Der er det så flott at vi har systemer som kan støtte oss i den jobben. Simployer er absolutt et verktøy som vi bruker i oppfølgingen av medarbeiderne for å hjelpe lederne og minne dem om at nå er det på tide å ha en samtale, nå er det på tide å følge opp medarbeideren din om han er syk, eller om han er ny. Alle disse møtene med menneskene er så utrolig viktige, sier HR-direktør Kristine Frøberg i Europris.

– Jeg jobber i dag mye med Simployer. Jeg bistår butikksjefer og distriktssjefer med blant annet opplæring i Simployer. Vi kjører onboarding for at en medarbeider skal få en god start og god opplæring. Simployer gjør at vi kan spare tid til å drive butikken og ta vare på både medarbeidere og kunder, sier HR-koordinator Marthe Marie Løvseth i Europris.

– Butikksjefen er jo den aller viktigste lederen vi har i Europris. Det er jo butikksjefen som drifter butikken sammen med teamet sitt. I tillegg til å være dyktig på å drive butikk, så er kanskje det aller viktigste for oss å ha butikksjefer som er flinke til å ivareta menneskene sine. Til å følge dem opp og være gode ledere, utdyper Frøberg. –

Min viktigste jobb er å drive butikk. Det å håndtere ansatte er en fryktelig viktig jobb, som vi får veldig hjelp av Simployer til å gjennomføre. Vi bruker ikke minst Simployer til onboarding og opplæring. Det sikrer at alle ansatte er gjennom alle faser av opplæringen som vi trenger. Simployer gjør mitt arbeidsgiveransvar mye lettere å gjennomføre. Opplæring, sykefraværsoppfølging og alle de tingene jeg skal huske på blir mye enklere å gjennomføre, forteller butikksjef Gjermund Hovden i Europris.

– Vår kjede er ingen ting uten alle de flotte menneskene som står på hver eneste dag for å selge våre varer og møte våre kunder og gi dem en god opplevelse. Så ønsker selvsagt vi som HR-avdeling også både å kunne tiltrekke oss de riktige medarbeiderne og at de som jobber her trives her. At de får den oppfølgingen som de trenger, at de får den opplæringen som de trenger. Da er det litt godt å ha et system som Simployer, som kan hjelpe og støtte oss og lederne i den jobben, fastslår HR-sjef Frøberg.