Arbeidsgiver kan ikke kreve at ansatte svarer i ferien

Det kan være fristende å «bare» sende en sms eller e-post til en medarbeider i ferien, men husk at de ansatte har krav på helt fri i ferien sin og har ingen plikt til å svare på jobbrelaterte henvendelser fra deg.
Lise Gro AndersenInnholdsprodusent
mandag 24. juni 2024
Lesetid: 2 Minutter

- Det er arbeidsgivers ansvar at medarbeideren din får avviklet ferie. Når arbeidstaker har ferie skal man ikke jobbe, og det betyr også at de i utgangspunktet skal ha fri fra jobbrelaterte henvendelser på telefon, e-post og chat, sier juridisk rådgiver i Simployer, Ragni Myksvoll Singh.

Hva sier loven?

Etter ferieloven er det arbeidsgiver som har hovedansvaret for at arbeidstaker får avviklet ferie.  Det er imidlertid ingen direkte lovregler om det å være tilgjengelig for arbeidsgiver i ferien.

Utgangspunktet er at arbeidstakers plikter i arbeidsforholdet gjelder i arbeidstiden. Dersom arbeidstaker utfører arbeid er i utgangspunktet den aktuelle dagen ikke en feriedag.

- Dette gjelder selv om det bare jobbes noen timer og ikke en hel vanlig arbeidsdag. Om arbeidstaker derimot leser en melding eller svarer på en telefon fra leder i ferien, vil vi ikke uten videre anse det som arbeid. Det må være et visst omfang på arbeidet, forklarer Myksvoll Singh.

Men hva om det er en krisesituasjon i virksomheten og leder trenger å få tak i medarbeideren?

- Det er ingen andre regler for kriser hos arbeidsgiver, men i noen stillinger kan arbeidsgiver ha forventninger til å kunne komme i kontakt med arbeidstaker. Det er viktig at dette eventuelt «avstemmes» med arbeidstaker, sier Myksvoll Singh.

- De fleste arbeidstakere synes det er ok å bli kontaktet i spesielle tilfeller, selv om det normalt ikke skal jobbes i ferien, sier hun.

Gratis webinar 17. oktober

Veien til et godt arbeidsmiljø – 7 konkrete tips

Bli med på webinar og få gode råd til hvordan du kan ta de vanskelige, men nødvendige, samtalene med medarbeiderne dine. Mer info og påmelding

Avklar med medarbeiderne på forhånd

Fam Manson er rådgiver for HR og ledelse i Simployer og sier at en god avklaring før ferien kan gjøre at man unngår usikkerhet og konflikter.

- Planlegg og legg til rette for at arbeidstakere ikke trenger å være tilgjengelige i ferien. Noen medarbeidere synes sikkert det er helt greit å bli kontaktet i ferien, men da bør det være avklart på forhånd. Utgangspunktet er at alle trenger å koble av, sier Manson.

For å koble helt ut har Manson noen tips: 

1. Informer

Be kollegaene bruke fraværsagenten på mail og gi informasjon om hvem en kan kontakte i stedet. Be alle skru av pushvarsler, slik at en ikke blir fristet til å sjekke jobbmailen jevnlig.

2. Planlegg

Planlegg godt på forhånd. Lederer bør sette seg ned med teamet sitt før ferien og planlegge for arbeidsoppgaver og frister slik at alt viktig kan bli gjort før ferien begynner.

3. Deleger ansvar

Hvis det er prosjekter eller andre oppgaver som ikke kan vente til etter ferien, er det viktig å delegere ansvaret til noen andre i teamet eller avdelingen. 

4. Avklar forventninger

Før ferien starter er det viktig å tydelig kommunisere med teamet sitt om forventningene til tilgjengelighet i løpet av ferien. Oppfordre dem til å ta fri og slappe av uten å være bekymret for arbeidsrelaterte meldinger.

5. Vær et godt forbilde som leder

Ta ferie selv og unngå å sende arbeidsrelaterte meldinger med mindre det virkelig er nødvendig. Dette viser at leder verdsetter og respekterer balansen mellom arbeid og fritid og at det viktig at medarbeidere gjør det samme.

6. Legg datamaskinen hjemme

Det enkleste tipset; La datamaskinen bli hjemme. Ta en god bok og nyt ferien!

Quiz

Hva kan du om ferie og feriepenger?

Finn ut om du har kontroll på reglene om ferie og feriepenger.

Test dine kunnskaper i vår quiz

Del siden: