Det viktige førsteinntrykket

Den viktigste jobben med å integrere nyansatte inn i selskapet starter allerede før første arbeidsdag. Men ikke fortvil om den ansatte allerede er på plass – det er aldri for sent å iverksette en god onboardingsprosess. I denne videoen deler salgsdirektør Terje Kjenstad sine erfaringer om onboarding og hvor dyrt det kan være når man mislykkes i denne fasen.
Cornelia Bjørke-Hill, Head of Group Communications & PR onsdag 14. august 2019
Lesetid: 2 Minutter

Onboarding handler om mer enn vanlig introduksjon, omvisning, bestilling av PC, ID-kort og blomster. Det er en prosess som varer utover prøvetiden, helt til den nyansatte er fullt og helt integrert. Dette tar normalt rundt ett år.

En forutsigbar prosess der den ansatte blir tatt godt imot og opplever mestring, er avgjørende for å få nye medarbeidere kjapt på rett spor. Men det er ingen grunn til å fortvile selv om den nyansatte allerede har startet: du har fremdeles mulighet til å gi vedkommende en god start.

Kostnader knyttet til ufrivillig turnover

- Det er veldig dyrt å miste nyansatte. Dersom en medarbeider slutter i løpet av det første året, kan det koste bedriften opp mot to-tre millioner kroner. Våre kunder pleier å dele kostnadene opp i tre kategorier, sier Kjenstad i videoen:

  • Tiden og kostnadene en ny rekrutteringsprosess medfører
  • Tapt verdiskapning i den perioden man må onboarde på nytt
  • Tapt omdømme

Fordelene ved å gjennomføre en god onboardingsprosess er at du på kort sikt får en ny medarbeider raskt i gang, raskt opp å stå med minst ulig bruk av energi og tid. Men viktigst er at du får en medarbeider som opplever trivsel, mestring og føler at de blomstrer veldig tidlig. Da får du en lojal medarbeider over tid, og det er god lønnsomhet for virksomheten.

Vi har laget en e-bok som tar for seg onboardinsprosessen, beste praksis og veiledning for god og effektiv onboarding. E-boken er gratis, og du kan laste den ned her. 

De første 90 dagene er avgjørende

De første dagene og månedene fra oppstart er en kritisk fase. Dårlig oppfølging kan bidra til at den nye medarbeideren presterer dårligere både på kort og lang sikt. Talya Bauer har lenge forsket på ansatte i tidlig fase av ansettelsesforholdet og er en pioner på onboarding-området.

Med andre ord er det viktig å lykkes i denne fasen. Den nyansatte går altså fra å være organisatorisk outsider til å bli organisatoriske insider, ifølge Bauer. Den nyansatte får i denne fasen hjelp til å tilegne seg kunnskap, ferdigheter og atferd som trengs for å komme inn i organisasjonskulturen og arbeidsoppgavene.

Flere forskere har belyst at de første 90 dagene er spesielt avgjørende for om den nyansatte velger å bli i jobben, slutter, søker videre, eller går tilbake til tidligere jobb. Jo lenger en ansatt har stått i stillingen sin, desto mindre vurderer han eller hun å slutte. Det er derfor viktig at man i løpet av disse dagene sørger for at det er samsvar mellom forventingene som ble skapt i løpet av rekrutteringsprosessen og den virkeligheten som møter ansatte på den nye arbeidsplassen.

Les mer om Simployer Onboarding her

Cornelia Bjørke-Hill

Head of Group Communications & PR