Kundehistorie:

Knowit

Hvordan skape kultur når nesten alle jobber ute hos kundene? På regionkontoret til Knowit på Sørlandet følger HR aktivt med på hvordan konsulentene har det, og sørger for at de føler seg som en del av Knowit.

Det er vanskelig å slå av en spontan prat med kollegaer når de jobber på ulike steder. Samtidig er det knallhard konkurranse om IT-kompetanse. Så hvordan får Knowit medarbeidere til å bli i bedriften selv om de ikke møtes til daglig?

– Det nytter ikke å gjette på hvordan medarbeiderne har det og hva de synes. Jeg trenger fakta, og det får jeg ved å foreta pulsmålinger annenhver uke. I &frankly benchmarker jeg oss mot andre og følger med på medarbeidernes svar over tid, forteller HR-sjef og kulturbygger Eline Benneche Gulsrud i Knowit Sør.

De digitale sjekkene, som Knowit kaller pulsmålingene sine, har også erstattet mange spontane spørsmål som ellers dukker opp når man møtes på kontoret. Også slike enklere spørsmål sender Eline Benneche Gulsrud ut til medarbeiderne for å øke følelsen deres av å være delaktige og ha innflytelse:

  • Hvor skal vi dra på kickoff?
  • Hvor vil dere ha julebord?
- Å gi mulighet til alt fra å delta i strategidiskusjoner til å mene noe om småting i hverdagen er kjempeviktig for at folk skal føle tilhørighet til bedriften.
Eline Benneche Gulsrud Leder for HR, Advance og kulturbygger i Knowit

28 av 32 medarbeidere hos Knowit Sør jobber ute hos kunder. For å skape engasjement er en viktig oppgave å oppmuntre til sosialt samvær utenom jobb. Knowits medarbeidere har ulike fritidsgrupper som driver med alt fra kunst til yoga og ølbrygging. Alle som vil, får være med, og teambyggende aktiviteter sponses av bedriften. En gang i måneden henter Knowit også inn konsulentene for å tilbringe en dag sammen på kontoret.

– Det er klart det koster, men jeg ser på det som en investering. Det bidrar til at vi beholder den kompetansen som i sin tur genererer kunder. Alt henger sammen.

Pulsmålingene er også en effektiv måte å oppdage avvik på, forteller Eline Benneche Gulsrud og gir et eksempel:

– For en stund siden viste en pulsmåling at noen var misfornøyde med måten vi hadde lagt opp en aktivitet på. Det skyldtes først og fremst at vi ikke hadde informert godt nok på forhånd. Siden det ble oppdaget, har vi innført nye rutiner. Vi informerer mer, men fremfor alt bruker vi &frankly til å spørre medarbeiderne hva de ønsker og forventer, før vi planlegger en aktivitet.

– Medarbeiderne setter pris på denne kommunikasjonskanalen og føler at vi bryr oss. Bare det betyr mye, at alle føler seg sett.

"– Medarbeiderne setter pris på denne kommunikasjonskanalen og føler at vi bryr oss. Bare det betyr mye, at alle føler seg sett."

Elines 5 tips for økt engasjement

  1. Legg mye innsats i medarbeidersamtalen. Vær lydhør og tilby muligheter. Den som vil klatre, skal ha tilgang til en karrierestige, og den som har nok med å få hverdagen til å gå opp, skal føle at det er greit.
  2. Foreta regelmessige målinger for å følge med på status hos medarbeiderne, og husk å ta grep ved avvik.
  3. Styrk følelsen av innflytelse med uformelle undersøkelser. Send for eksempel ut spontane spørsmål om hvor dere skal reise, eller hva dere skal spise på julebordet. 
  4. Planlegg dager der alle møtes på kontoret. Har bedriften konsulenter ute hos kunder, er det en stor kostnad, men samtidig en investering i engasjement.
  5. Oppmuntre til aktiviteter utenom arbeidstid for å styrke teamfølelsen. Det kan være alt fra å trene sammen til å spille instrumenter eller brygge øl.

Om Knowit

Knowit er et børsnotert konsulentfirma som ble etablert i 1990 og har 3 800 medarbeidere i Norden, Tyskland og Polen. Knowit er eksperter på digital omstilling og har forretningsområdene Solutions, Experience, Connectivity og Insight. Løsningene til Knowit brukes innen mange ulike deler av samfunnet som skole, helse, e-handel, arrangementer og reiseplanlegging.