Byggmax satset på lederne og økte engasjementet

For fem år siden gjennomførte Byggmax en storsatsing på sjefene. En investering man i dag ser tydelige resultater av med økt lønnsomhet og høyt medarbeiderengasjement. – Ledelsen vår handler om å være en tilrettelegger og stadig lære seg nye ting, sier Marcus Essesjö.
Kristofer Sandberg, onsdag 13. oktober 2021
Lesetid: 3 Minutter

Når Marcus Essesjö, sjef for Byggmax i Sverige, ser tilbake på pandemien, er det med blandede følelser. Som for de fleste andre virksomheter har koronapandemien medført omstillinger og utfordringer. Byggvarehusene har blant annet fått beskyttelsesglass, avstandsmarkeringer og nye kassasystemer. Dessuten tilbys kunder over 70 år gratis hjemlevering. Alt for at både medarbeidere og kunder skal føle seg trygge og sikre. Og det har vært nødvendig. For salget har gått rett til værs.

– Da helsemyndighetene gikk ut med anbefalinger om å holde seg hjemme, eksploderte det hos oss, sier Marcus Essesjö.

At «bli hjemme»-effekten har gitt penger i kassen for byggvarekjeden, er ingen hemmelighet. For Byggmax er det imidlertid ikke bare salget som har økt. Også medarbeiderengasjementet har vært rekordhøyt.

– Vi har aldri hatt et så bra engasjement som i sommer. Medarbeiderne synes det har vært morsommere enn vanlig. Det ser vi tydelig på målingene våre i &frankly, sier Marcus Essesjö.

Bakgrunnen for det økte engasjementet

Essesjö tror medarbeiderne ute i butikkene har bidratt på en veldig konkret måte. De har vært selve kjernen i salgsvirksomheten, noe som har skapt en sterk «wow»-følelse, delaktighet og økt stolthet. Likevel handler Byggmax’ evne til å tilpasse seg koronautfordringene så raskt, egentlig om noe som ble påbegynt for fire år siden: Et omfattende strategiarbeid og en storsatsing på sjefene.

– Som virksomhet har vi gått fra «spør sjefen» til å gi ansvar og myndighet så langt ut i organisasjonen som mulig. Det har resultert i at vi i dag er en veldig lærende organisasjon. Hvis det går galt, snakker vi om det og går videre. Vi har selvfølgelig mange kontrollsystemer underveis, men vi bremser aldri på forhånd. I stedet lar vi ting skje og prøver å lære noe av situasjonen. Det tror jeg har bidratt til det høye engasjementet og at vi befinner oss der vi er i dag.

Fem satsinger som har hatt effekt på lønnsomhet og engasjement

  • Tydeligere ansvar og mandat
    «Hver medarbeider og sjef har myndighet til selv å bestemme hvordan noe skal gjøres. Vi har også tydeliggjort plassjefenes rolle og fokusert på mennesker og service.»
  • Nytt lønns- og bonussystem
    «Vi har gått fra et smalt KPI-relatert bonussystem til et som omfatter alt som påvirker butikkens lønnsomhet. Dessuten henger bonusen nå mer sammen med hvordan det går for hele regionen. Det har skapt en sterk lagånd.»
  • Mer opplæring
    «Vi har lagt ned mye tid og ressurser på opplæring for medarbeiderne. Medarbeiderne våre har aldri vært så godt opplært.»
  • Flere ledere
    «Vi har ansatt flere ledere. I Sverige har vi gått fra fem til ni regionsjefer. Det har skapt en tettere ledelse der man treffes oftere.»
  • Bedre oppfølgingssystem
    «Uavhengig av hvilken KPI det handler om (f.eks. engasjement), har vi i dag et system der vi som sjefer enkelt og effektivt kan følge opp negative trender, se problemer og sette inn tiltak.»

Ukentlig pulsundersøkelse

I Sverige har Byggmax i dag 115 butikker og sysselsetter omkring 800 medarbeidere. Tidligere ble det brukt tradisjonelle medarbeiderundersøkelser, men det siste året har alle målinger skjedd med &frankly.

– Det begynte med at vi hadde et behov for hyppigere målinger for virkelig å kunne se hvordan folk har det. Dessuten savnet vi en måte å følge opp initiativene vi tok ut fra medarbeiderundersøkelsen, sier Marcus Essesjö.

Hver sjette uke sender de ut pulsundersøkelsen «Engagement KPI». Den gir en tydelig «her og nå»-status for engasjementet i organisasjonen. Parallelt med denne sender de også ut spørsmål rundt hvordan man opplever kommunikasjonen fra ledelsen.

– Det kom frem at medarbeiderne ville ha mer informasjon, så vi lanserte noen initiativer som vi følger opp med denne undersøkelsen, sier Marcus Essesjö.

Musikkvideo på LinkedIn

Engasjement kan bety mange forskjellige ting. På Byggmax forbinder man begrepet med både initiativ og energi. HR-sjef Pethra Bodotter tenker umiddelbart på en medarbeider i Simrishamn som spilte inn en musikkvideo om jobben sin som plassjef.

– Det både viser og skaper enda mer engasjement. Ikke minst hever det stemningen på arbeidsplassen hennes. Jeg synes det er helt suverent, nettopp fordi det ikke er pretensiøst, sier Pethra Bodotter.

Marcus Essesjö er enig og mener at magien skjer når alle jobber mot det samme målet.
– Jeg synes at engasjement også er en kombinasjon av at du som medarbeider har et klart mål med dagen, uken, året og livet ditt på Byggmax. Og at du har energi til å gjøre det.

 


SE OGSÅSimployer &Frankly

Kristofer Sandberg

Kistofer Sandberg jobbet med innhold, PR og markedsføring i Simployer &frankly.