Dårlig kontroll med sykefraværet

På årets to første måneder har norske arbeidsgivere fått 20.000 sanksjonsvarsler fra NAV.
tirsdag 20. mars 2012
Lesetid: 2 Minutter
info

Denne artikkelen er mer enn et år gammel. Husk at regelverket endres jevnlig, og at regelverket som er omtalt kan være utdatert. For å være sikker på at du alltid har korrekt regelverk tilgjengelig, anbefaler vi et abonnement på Ekspert. Les mer om Ekspert her.

Tall Bergens Tidende har hentet inn fra NAV viser at norske arbeidsgivere sliter med å tilpasse seg reglene for oppfølging av sykmeldte som kom 1. juli i fjor. Bare i januar og februar alene har NAV sendt ut 20.000 varsler om sanksjoner til arbeidsgivere som ikke har fulgt opp sykmeldte korrekt.

Fra reglene ble innført 1. juli og frem til oktober i fjor, ble det sendt ut 3.000 sanksjonsvarsler. Da sa seksjonssjef May Britt Christoffersen i NAV følgende: «Vi forventet at det i starten ville gå ut en del varsler fordi dette er en innkjøringsperiode også for arbeidsgiverne. Derfor regner vi med at antall varsler vil gå ned etter hvert.».

Tredoblet antall sanksjonsvarsler

Noen måneder senere viser det seg altså at antall varsler om sanksjoner er tredoblet bare i løpet av januar måned.

- Papirmøllen og rapporteringssystemene er tydeligvis blitt av et slikt omfang at det er vanskelig å holde tritt med de nye kravene, sier juridisk rådgiver Berit Stokstad i Infotjenester.

Stokstad påpeker at endringene i regelverket har medført et enormt behov for opplæring av ledere og mellomledere.

- Enten kan man sende skjema i posten manuelt til Nav, eller man kan rapportere via nettstedet altinn.no. Hele rapporteringsrutinen burde vært på plass på en mye sikrere måte før man slapp dette løs. Jeg føler meg ikke trygg på at rapporter som sendes inn manuelt, blir korrekt fanget opp, sier Stokstad.

Det inntrykket bekrefter personaldirektør Geir Davidsen i Hordaland fylkeskommune.

- Både i fjor høst og nå har vi mottatt en rekke varsler om sanksjoner. Noen er berettiget, andre er åpenbart feil, hvor NAV ikke har klart å fange opp og arkivere innsendte skjemaer fra oss, sier Davidsen til Bergens Tidende - les hele avisartikkelen her.

Han er oppgitt over at Nav ikke har god nok kontroll på egne rutiner.

- Det blir omtrent som å bli stoppet i en fartskontroll og ilagt forelegg når du beviselig har kjørt under fartsgrensen, sier Davidsen.

NAV lover forbedring

Direktør for tjenester i Nav, Ingrid Nikolic, sier til avisen at hun ikke er overrasket over det høye antallet på varsler om sanksjoner.

- Vi visste det ville bli en overgangsperiode, og det må understrekes at hittil er ingen arbeidsgivere sanksjonert. Som oftest ryddes det opp i rapporteringen etter at varsel er sendt ut.

- Kan det komme på tale å droppe bøteleggingen for perioden etter nyttår, slik dere gjorde med varslene før nyttår?

- Nei, det er politisk bestemt å gjøre det på denne måten nå.

Nav-direktøren opplyser at direktoratet raskt ble klar over at rutinene for manuell innsending av skjema og rapporter ikke var gode nok.

- I løpet av denne måneden kommer vi derfor med en viktig forbedring, som vil bety en sentralisert innregistrering av alt som kommer til oss manuelt, sier Ingrid Nikolic.

Trenger du hjelp til riktig oppfølging av sykmeldte? Se nærmere på Infotjenester sin løsning som varsler deg når du må foreta deg noe. I tillegg forteller systemet deg også hva du skal gjøre.


Hold deg oppdatert med gratis nyhetsbrev

Vi sender ut gratis nyhetsbrev hver uke, med relevante nyheter for deg som er leder eller jobber med HR, personal, lønn, økonomi eller HMS.

Meld deg på ved å fylle ut skjemaet nedenfor - du kan når som helst melde deg av.

Ved å sende inn skjemaet godtar du våre vilkår


Del siden: