Videokurs

Hvordan støtte ansatte med dårlig råd?

Hvilke verktøy har du som arbeidsgiver, og hvorfor bør lønnsmedarbeider, HR og leder involveres?

Med høy rente og svak krone er det nå dyrere enn på lenge å leve. For noen kan denne økonomiske situasjonen være en stor utfordring og føre til livsomveltende endringer som preger hverdagen - også på jobb. Hvordan kan arbeidsgiver være til støtte både forebyggende og i en vanskelig økonomisk tid? I dette kurset får du en guide til hvilke sosiale, praktiske og økonomiske tiltak arbeidsgiver kan tilby for å ivareta et trygt og produktivt arbeidsmiljø.

Videokurs

Dette kurset er fullbooket. 

Course Rating

0/5

Dette lærer du:

  • Hvordan du kan bygge en kultur som senker terskelen for å ta opp vanskelige temaer
  • Hvordan du planlegger og gjennomfører den vanskelige samtalen
  • Hvordan HR, lønnsmedarbeider og leder kan utveksle informasjon i henhold til GDPR
  • Hvilke skattemessige konsekvenser ulike økonomiske tiltak kan gi
  • Hvordan du informerer om eksterne ressurser og støtteordninger som ansatte kan dra nytte av

Les mer

Vanskelige økonomisk tider kan påvirke ansatte på jobb
Vi lever i en dyrtid der stadig flere opplever økonomiske utfordringer grunnet høy rente, høy inflasjon og svak krone. Dette er et samfunnsproblem som myndighetene har høyt på dagsorden. Det betyr derimot ikke at norske arbeidsgivere er uten en rolle å spille! Norske privatpersoners økonomiske utfordringer kan fort gi seg utslag på arbeidsplassen, som for eksempel i form av lavere trivsel eller produktivitet.

 

Hvordan kan arbeidsgiver forebygge og støtte sine ansatte?
Alle virksomheter hadde nytt godt av en Hallgeir Kvadsheim som kan gi privatøkonomiske råd til de ansatte. Selv om det kanskje ikke lar seg gjøre for de fleste, er det mange grep du som arbeidsgiver eller leder kan gjøre for å ivareta et trygt og produktivt arbeidsmiljø.

 

I dette kurset gjennomgår vi hvordan arbeidsgivere kan skape en kultur hvor terskelen for å be om råd eller hjelp fra leder eller HR er lav. Hva kan arbeidsgiver gjøre i forkant, for å potensielt unngå at ansatte havner i en økonomisk vanskelig situasjon, og hvordan kan du ta tak i eventuelle situasjoner som oppstår? Vi tar for oss temaer som omhandler samspillet mellom HR og økonomi, kommunikasjon ut i virksomheten og hvilke tiltak som kan implementeres. Aktuelle tiltak kan være ansattlån, forskudd på lønn, økonomikurs og samtale som verktøy.

Product Program

Program

Praktisk informasjon

Hvem passer dette for?

For deg som er lønnsmedarbeider, HR-medarbeider eller leder med personalansvar

Etterutdanningstimer

Regnskapsfører: 0,5t skatt/avgift + 0,5t rettslære. Revisor: 0,5t skatt + 0,5t annet

Product instructors

Kursholdere

Fam Camilla Viksand Manson

Fam Camilla Viksand Manson

Fam har flere års erfaring fra HR-feltet, blant annet 10 år som HR-ansvarlig i privat sektor. I tillegg har hun erfaring med ulike HR-problemstillinger i arbeid som tillitsvalgt.  

Espen Øren

Espen Øren

Espen startet som rådgiver hos Simployer i 2011. Han har en bachelor i økonomi og administrasjon, og har tidligere arbeidserfaring fra Skatteetaten, og som revisor og økonomicontroller.