Sjekkliste: Økt kvalitet på medarbeidersamtaler

Ikke la medarbeidersamtalen bli et pliktløp. Følger virksomheten disse seks punktene blir samtalene effektive og nyttige.
Roar Hildebrandt, Head of Customer Development mandag 12. oktober 2020
Lesetid: 2 Minutter

Mange jobber hjemmefra også i høst, og medarbeidersamtaler kan tas på video også i de bransjer hvor selve arbeidet krever fysisk oppmøte. Digitale samtaler har kommet for å bli. 


✅ Er du ute i god nok tid?

Ikke undervurdér forberedelsesfasen. Gi både ledere og medarbeidere gode forutsetninger. Med forberedelser får samtalen høyere kvalitet og dere kan fokusere på det som er viktig. 

✅ Er formålet med samtalen kommunisert?

Hva får den enkelte medarbeider, leder og virksomheten ut av regelmessige medarbeidersamtaler? Forstår vi formålet med det vi gjør, blir vi mer engasjerte. Sørg for at medarbeidere vet hva som er hans eller hennes ansvar. Er det første gangen han eller hun har denne typen samtale, må alle rutiner og forventninger gås gjennom med medarbeideren. 

SE OGSÅ: 4 av 5 ønsker medarbeidersamtale i høst – å ta den på video har sine fordeler

✅ Tilpasses samtalene til ulike roller?

Skap lave terskler og gjør samtalen leken og spennende. Tenk over om det trengs så mange spørsmål for å få noe ut av samtalen. Tenk over om det gir mening å stille de samme spørsmålene til alle i organisasjonen. Med et digitalt verktøy som støtte kan man enkelt skape flere maler som er tilpasset ulike samtaletyper, og maler som tar hensyn til rolle og erfaring. 

✅ Settes medarbeideren i fokus?

Det kan høres ut som en selvfølgelighet, men kan ikke nevnes for ofte: Medarbeidersamtalen er virksomhetens mulighet til å se kollegene og gi dem oppmerksomheten de fortjener. I digitale samtaler er det særlig viktig å slå av alle digitale distraksjoner som e-post og sosiale medier. Lydvarsler er utrolig forstyrrende og ødelegger konsentrasjonen. 

✅ Avtales det aktiviteter og oppfølgingspunkter?

Med digital samtalestøtte er det lett å legge til "to-do"-punkter partene kommer fram til under samtalen. Da er faren mindre for at det glemmes etter samtalen når man fortsetter med sine daglige arbeidsoppgaver.  

✅ Følges aktivitetene opp i etterkant?

Ble aktivitetene noe av, og hvordan gikk det? Om de ikke ble noe av, hvorfor? Hvis alt ligger lagret digitalt i et digitalt verktøy er det lett å se tilbake på tidligere samtaler. Det gir samtalene større verdi når dere kan følge dem opp og se hva som har skjedd siden sist. Dessuten blir det enklere å raffinere malene om innholdet fra tidligere samtaler ligger der.  


Tipsene over er skrevet av min svenske kollega Robert Larsson. Nylig holdt jeg og min norske kollega Anne-Mari Agnalt Hjelbak et webinar om digitale medarbeidersamtaler. Dette kan du se i opptak helt gratis her.

Lykke til med den digitale samtalen!

Roar Hildebrandt

Head of Customer Development