Fem fordeler med kleskode på jobben

Mens debatten om det er greit eller teit med shorts jobben går varmt i det ganske land, hvorfor ikke se på fordelene en satt kleskode kan gi?
Fam Camilla Viksand Manson, Rådgiver HR og ledelse tirsdag 21. juni 2022
Lesetid: 2 Minutter

Å ha en policy for hva slags antrekk som gjelder på arbeidsplassen kan nemlig være positivt både for den enkelte medarbeider, arbeidsgivere og virksomheten som helhet. Så lenge det er saklig begrunnet har også en arbeidsgiver mulighet i kraft av styringsretten til å bestemme hvordan medarbeiderne skal kle seg på jobb.  

1. Det reflekterer virksomhetens image og kultur

Medarbeidere er virksomhetens fremste representanter. Gjennom en kleskode har dermed en arbeidsgiver mulighet til å skape den merkevaren og imaget de ønsker at virksomheten skal ha. 

2. Det reduserer sosial konflikt og press

 Vi er alle forskjellige med ulik bakgrunn, vaner, sosial status eller kulturelle og religiøse overbevisninger. Dette er i utgangspunktet et krydder i arbeidshverdagen, men kan like fullt kan skape et unødvendig skille og gnisninger mellom ansatte på arbeidsplassen. Sosiale konflikter og gruppepress kan oppstå grunnet hvordan en velger å uttrykke seg, nettopp gjennom klær. En kleskode kan være med på å redusere dette og sette en standard for visuell samhørighet. 

3. Det gjør det mulig for medarbeidere å spare penger

Hva som er på mote utvikler seg stadig, og for noen medarbeidere kan dette være en økonomisk belastning. En kleskode kan være med på å eliminere unødvendig motepress og sørger for at medarbeidere i stedet fokuserer på produktiviteten på arbeidet sitt og ikke på kompatibiliteten til klærne og tilbehøret.  

4. Det viser et høyt nivå av profesjonalitet

Når det gjelder kleskode, trenger ikke begrepet «profesjonalitet» sidestilles med en formell uniform, slips og skjorte. I noen miljø, vil et uformelt, behagelig antrekk være en like riktig kleskode. Uansett hvilken type kleskode en leder ønsker på arbeidsplassen, er målet å skape et bilde av profesjonalitet. Det gjøres ved at kleskoden er gjennomtenkt og tilpasset den jobben medarbeiderne gjør. Det sender det riktige budskapet til kundene dine og formidler at du er seriøs med det du gjør og at du mener alvor. 

5. Det er god markedsføringsstrategi

Sist, men ikke minst er en kleskode et unikt markedsføringsverktøy. Ved å bruke kleskode med tøy eller tilbehør som for eksempel har en logo på eller som på en eller annen måte klarer å skape en assosiasjon til hvilken virksomhet en jobber for, vil alle medarbeidere potensielt være en vandrende merkevare. 

Tips for å avgjøre om virksomheten din kan dra nytte av en slik policy 

Her er noen tips du bør vurdere om du skal innføre en kleskode: 

  • Ved mye kundemøter: kan en satt kleskode være med på å sikre at medarbeiderne fremstår som profesjonelle og imøtekommende og for å oppleves som attraktiv fremfor konkurrerende virksomheter.
  • Helse- og sikkerhetsproblem: hvis helse og sikkerhet er en potensiell bekymring, for eksempel hvis medarbeiderne jobber i et miljø der det er mer sannsynlig at ulykker inntreffer eller at rollene kan være mer arbeidskrevende, kan det være nyttig å implementere en kleskode som skisserer hvilke verneklær ansatte kan bruke.
  • Det kan være en mangel på klarhet angående passende arbeidsantrekk: Hvis en oppdager at noen medarbeidere drar strikken litt for langt og kommer på jobb upassende kledd eller du har mottatt en kundeklage, kan det være lurt å innføre en klar kleskodepolicy som medarbeiderne skal følge. 

Og husk - vær tydelig fra start! Snakk om kleskoden allerede i onboardingsprosessen. Gå gjerne gjennom regelverk og policy og skap en forståelse for hvorfor dette er viktig for akkurat deres virksomhet.  

Fam Camilla Viksand Manson

Rådgiver HR og ledelse

Fam har 12 års erfaring fra HR-feltet, og har de siste 10 årene jobbet som HR-ansvarlig i privat sektor. I tillegg har hun erfaring med ulike HR-problemstillinger i arbeid som tillitsvalgt.