Simployer GroupSimployer SverigeSimployer DanmarkSimployer Tech Polska
Simployer kan spille en betydelig rolle i virksomheters IT-strategi. Den typiske suksessformelen er å bruke HR-systemet som master på data om person og organisasjon. Dette leveres i en sikker løsning, som samtidig er fleksibel med «API first» som mantra for arkitekturen.
Se populære webinarer og last ned e-bøker, plansjer og rapporter - helt gratis, hvis du allerede har eller lager deg en Simployer-bruker!
Fra 1. mai ble registrering av trekk som følger inntekts- og skatteopplysningsskjema sentralisert til NAV Servicesenter (NSS).
Det betyr at arbeidsgiver nå må fylle ut to skjemaer og sende de til ulike adressater.
Her er skjemaene
De to nye skjemaene erstatter dagens inntekts- og skatteopplysningsskjema (NAV 08-30.01) og skal sendes til følgende adressater:
• NAV 08-30.01 "Inntektsopplysninger for arbeidstaker" skal fylles ut og sendes NAV-kontoret i den kommunen eller bydelen arbeidstakeren er bosatt
• NAV 08-30.02 "Trekkopplysninger for arbeidstaker" skal fylles ut og sendes NAV Servicesenter vedlagt trekkdokumentasjon
I tillegg utgår følgende skjema fra samme dato:
• NAV 08-30.05 "Inntekts- og skatteopplysninger fra arbeidsgiver som betaler lønn til arbeidstaker ved sykefravær utover arbeidsgiverperiode"
Overgangsperiode
Det er etablert en overgangsperiode fra 1.mai til 31. august for at de nye skjemaene skal kunne implementeres i dagens lønns- og personalsystemer. I denne perioden vil NAV også kunne ta imot den gamle utgaven av skjema NAV 08-30.01. Inntil arbeidsgivers system støtter nytt skjema skal arbeidsgiver sende kun ett eksemplar, som tidligere, til lokalt NAV-kontor, som deretter besørger videresending av eventuelle trekkopplysninger og dokumentasjon til Servicesenteret.
Fra 1. september vil ikke NAV lenger ta imot det utgåtte skjemaet.
Sender man likevel inn dette vil det komme i retur med beskjed om å benytte de to nye blankettene.
Årsaken til at NAV sentraliserer arbeidet med trekkhåndtering er at de ønsker å frigjøre ressurser til brukerrettet kontakt, øke kvaliteten og redusere saksbehandlingstiden.
Vi sender ut gratis nyhetsbrev hver uke, med relevante nyheter for deg som er leder eller jobber med HR, personal, lønn, økonomi eller HMS.
Meld deg på ved å fylle ut skjemaet nedenfor - du kan når som helst melde deg av.
Ved å sende inn skjemaet godtar du våre vilkår
Simployer AS
Tlf.: 69 97 17 00
E-post: info.no@simployer.com
Adresse:
Kalnesveien 5
1712 Grålum
Mer kontaktinformasjon ›
© 2023 - Simployer AS