Rapporter sykefraværet til NAV med ett klikk

Nå blir det praktiske arbeidet rundt oppfølging av sykmeldte mye enklere.
mandag 6. august 2012
Lesetid: 2 Minutter

Tusenvis av arbeidsgivere har det siste året fått varsel om bøter fra NAV på grunn av manglende oppfølging av sykmeldte - selv om de har gjort alt rett. Årsaken har vært tekniske problemer hos NAV og skjemarutiner som mange arbeidsgivere har slitt med å tilpasse seg.

Som de første i Norge kan Infotjenester nå tilby en direkte og automatisk rapportering til NAV av både den obligatoriske 9-ukersrapporten og den obligatoriske oppfølgingsplanen - gjennom systemet HRessurs.

Muligheten for å rapportere sykefravær elektronisk ble etablert i forbindelse med nye regler for sykefraværsoppfølging 1. juli 2011, og NAV jobber nå aktivt med å videreutvikle tilbudet. Det er igangsatt pilotutprøving med fem systemleverandører, deriblant Infotjenester.

Stor forenkling

Reglene for oppfølging av sykefravær som trådte i kraft 1. juli i fjor, har medført langt mer administrasjon og dokumentasjon for arbeidsgivere enn tidligere.

- Nå prøver vi ut en tjeneste der arbeidsgiver kan rapportere direkte fra eget HR-/lønns-/personalsystem, noe som vil bety en stor forenkling, sier seksjonssjef i NAV, May Britt Christoffersen.

Infotjenester, som er ledende leverandør av system for sykefraværsoppfølging, er også raskest ute med en ferdig funksjonalitet for rapportering. Fra oppfølgingssystemet HRessurs kan man allerede nå rapportere både 9-ukersrapporten og oppfølgingsplanen direkte til NAV via Altinn og motta kvittering om utført innsending.

Atle Torp er juridisk rådgiver i Infotjenester og holder hvert år kurs for hundrevis av arbeidstakere og arbeidsgivere i oppfølging av sykmeldte.

- Hver gang vi er ute og holder kurs innen sykefraværsoppfølging, kommer temaet rapportering opp. Dette oppleves som en stor tidstyv for ledere og stab i dag. At våre løsninger nå tilbyr direkte innrapportering vil spare arbeidsgivere for mye tid og unødvendig frustrasjon. Lederne vil da kunne bruke mer tid på den egentlige oppgaven – som er å følge opp de syke med best mulig kvalitet, sier Torp.

Autentisering ved hjelp av virksomhetssertifikat
Ny metode for innrapportering vil være et tilbud til alle arbeidsgivere i Norge. For å benytte seg av dette må arbeidsgiver anskaffe seg et virksomhetssertifikat brukt for å identifisere virksomheten i forbindelse med rapportering på nett.

- Målsettingen er å gi flest mulig arbeidsgivere muligheten til elektronisk innrapportering mot slutten av 2012. NAV legger til rette for at virksomhetenes systemleverandører kan samarbeide med oss om denne tjenesten, understreker May Britt Christoffersen.

- Det er opp til arbeidsgiverne selv å anskaffe og ta i bruk løsningen, avslutter hun.

 


Hold deg oppdatert med gratis nyhetsbrev

Vi sender ut gratis nyhetsbrev hver uke, med relevante nyheter for deg som er leder eller jobber med HR, personal, lønn, økonomi eller HMS.

Meld deg på ved å fylle ut skjemaet nedenfor - du kan når som helst melde deg av.

Ved å sende inn skjemaet godtar du våre vilkår


Del siden: