Det er i hverdagen slaget står!

Det sier seg selv at ledelse er noe man utøver, ikke bare noe man er. I følge psykolog og HR-rådgiver Erik Jullumstrø ved Infotjenester AS, er det i hverdagen slaget står for ledere. Nå har Infotjenester lansert begrepet Effektiv hverdagsledelse.
mandag 16. mai 2011
Lesetid: 2 Minutter

- Slik jeg ser det er effektiv hverdagsledelse et begrep som innebærer at ledere har en klar og tydelig forankring til bedriftens overordnede tallfestede mål og strategier. Videre må de ha klar oppfattelse av virksomhetens visjoner og verdier. For hverdagsledelse handler om å oppnå resultater gjennom andre, sier Jullumstrø.

Med andre ord; å motivere og kontrollere medarbeidernes aktiviteter til felles innsats for å nå virksomhetens mål.

- Uansett forståelsesramme handler ledelse om å påvirke andre, sier Jullumstrø.

Krever kompetanse på tre områder
For at lederne skal håndtere samspillet med medarbeiderne, kreves det i følge Jullumstrø kompetanse og ferdigheter på tre områder: Juridiske sider, samspill og kommunikasjon og bruk av systemer og teknologi.

- For mange ledere handler hverdagen om å opptre korrekt i forhold til juridiske sider. Dette strekker fra kunnskap om arbeidsgivers styringsrett til å behandle avvikling av medarbeidere korrekt. Derfor må ledere har tilgang og god kjennskap til juridisk kompetanse for å stå stødig, opplyser Jullumstrø.

Ledere må også ha ferdigheter i kommunikasjon og samspill, slik at man for eksempel kan ta tak i avvik og motivere medarbeidere.

- Hverdagen handler om å forholde seg til medarbeiderne, i alt fra å gjennomføre rekrutteringsprosesser til medarbeidersamtaler og korrigeringer, sier Jullumstrø.

Systemer og teknologi støtter praksis
Det tredje området ledere må beherske, er bruken av systemer og teknologi som støtter praksis.
- Altså systemer og teknologi som hjelper og støtter oppunder de to første områdene. Det betyr bruk av personalsystemer, prosesser og støttesystemer som for eksempel lederhåndbøker, HMS-systemer, interne rutiner og prosedyrer, opplyser han.

Jullumstrø viser til at det er forskjellige forventninger til ledelse. Alt avhenger av hvilket nivå man er på.
- En overordnet leder vil naturlig nok ha effektivitet og resultat som sine forventninger, mens en ansatt forventer at lederen viser respekt, nærhet og at den ansatte blir involvert. Midt i mellom barken og veden har vi mellomlederne.

Utfordringen til mellomlederne er naturlig nok å få dette til å gå i hop. Altså forventningene fra overordnet leder og de ansatte. Derfor er det så viktig at man har de rette verktøyene for effektiv hverdagsledelse, sier Jullumstrø.
- Det er i hverdagen slaget står og nærmest alt en leder med personalansvar gjør, gjentar seg i en mer eller mindre syklisk prosess. Rekruttering, innføring, gjennomføring, oppfølging, forhandling og evaluering. Dermed kan vi uttrykke om effektiv hverdagsledelse at det er å nå mål gjennom et systematisk og korrekt fokus i utvikling av medarbeidere, avslutter Erik Jullumstrø.


Hold deg oppdatert med gratis nyhetsbrev

Vi sender ut gratis nyhetsbrev hver uke, med relevante nyheter for deg som er leder eller jobber med HR, personal, lønn, økonomi eller HMS.

Meld deg på ved å fylle ut skjemaet nedenfor - du kan når som helst melde deg av.

Ved å sende inn skjemaet godtar du våre vilkår


Del siden: