De viktigste ferdighetene for fremtidens arbeidsliv

Må vi lære mer om teknologi, eller er det menneskelige ferdigheter som vil være avgjørende i det digitale arbeidslivet? Vi har spurt fem av de beste innen tech, innovasjon og ledelse om hva de tenker.
onsdag 13. mars 2019
Lesetid: 3 Minutter

At det digitale arbeidslivet vi er på full fart inn i vil kreve helt nye ferdigheter, kompetanser og tankesett er udiskutabelt.

Men hvilke ferdigheter vil være de aller viktigste å tilegne seg?  

Vi har spurt fem av foredragsholderne på konferansen «21. århundrets ferdigheter i det digitale arbeidslivet» om hva de tenker er kritiske ferdigheter i dagens og fremtidens arbeidsliv. På konferansen skal de fra ulikt perspektiv dele kunnskap og inspirasjon om fremtidens kompetansebehov, muligheter og utfordringer.

I Facebook-posten nederst i artikkelen kan du si din mening om teamet, og ha mulighet til å vinne to billetter til konferansen 5. juni.

Menneskelige egenskaper viktig

En av dem som står på scenen 5. juni er Sigrun Syverud, som har grunnlagt det bærekraftige klesdelingskonseptet Fjong og kåret til årets kvinnelig grunder i Norge 2019. Hun mener det er det maskinene ikke kan gjøre for oss som blir det aller viktigste.

- Jeg tror de viktigste kvalifikasjonene i arbeidslivet nå og fremover blir å være enda mer menneskelig. Etterhvert som maskiner overtar en del manuelle og repetitive prosesser, så blir det viktig å gjøre det som maskinene ikke kan ta fra oss. Det å ha empati, det å bygge teamfølelse og kultur, det å få frem godfølelsen hos kolleger, kunder og hva det skulle være, blir ekstra viktig i tiden som kommer, sier Syverud.

Hun får støtte av Siri Børsum, som er Leader of Digital Transformation i Google Norway.

- Uansett om du leder et Fortune 500 selskap eller akkurat er ferdig utdannet og ønsker å starte ditt eget selskap, vil sosiale ferdigheter være enda viktigere i fremtiden enn det kanskje fremstår som i dag, sier hun.

Viktig å kunne endre seg

Et annet poeng flere av foredragsholderne understreker, er behovet for å kunne endre seg.

- Jeg tror noe av det viktigste i arbeidslivet fremover kommer til å være endringsvilje, kreativitet og det å tenke utenfor boksen. For å få til det trenger man et mangfold av hoder som tenker sammen. Arbeidslivet fremover kommer til å endre seg mer og mer, verden blir mer og mer global, og det må man henge med på, sier Marie Louise Sunde, som er daglig leder og delgrunnlegger/medgrunder av #HunSpanderer og #ShesGotThis.

Det mener også Lene Diesen, som er COO, Director Marketing & Operations i Microsoft Noway.

- Jeg tror det er to ting som blir viktig for alle i arbeidslivet fremover. Det er evnen til å stå i kontinuerlig endring og evnen til å tilegne seg ny kunnskap, sier Diesen.

Viktig med mangfold

Leila Rossow sitter i regjeringens integreringspanel, og gjennom lederroller i Papillon, Catalysts og kampanjen Support Not Protect er hun opptatt av ungdommer med innvandringsbakgrunn. I sitt foredrag vil hun blant annet dele hvilke muligheter hun ser for integrering og mangfold i arbeidslivet.

- Jeg tenker at den aller viktigste ferdigheten for alle i arbeidslivet og fremover er å satse å ansette kompetente ledere med flerkulturell bakgrunn. Det vil gi bedriften spenning, lønnsomhet og vekst, sier Rossow.

Også leder for Infotjenesters Learning-team, Christine Hassel Kristoffersen, mener mangfold er en av nøklene i arbeidslivet nå og i fremtiden.

- Magien skjer i møte mellom mennesker med ulik kunnskap og bakgrunn. Mangfold er det nye gullet, på lik linje med data. Vi må bli gode til å kommunisere og samarbeide på tvers av fagsiloer og bransjer, og dele viktig kunnskap i relevante kanaler og flater. Jeg mener det blir viktigere å være rause og dele, involvere så vi lærer av hverandre og kan skape noe enda bedre enn hver for oss.

Livslang læring blir avgjørende

Christine Hassel Kristoffersen understreker at livslang læring blir et helt sentralt tema fremover.

- Jeg tror vi i større grad må være læringsorientert enn prestasjonsorientert. I fremtidens arbeidsliv må alle være ansvarlig for å produsere egen kunnskap, enten man er leder eller medarbeider. Samtidig må man være god på å nyttiggjøre eller overføre kunnskapen i praksis. Kort oppsummert handler det om å tenke kreativt og innovativt i møte med ny teknologi; for å se og ta mulighetene. Så blir det helt avgjørende å ha en kritisk og analytisk tilnærming til de enorme datamengdene, sier Hassel Kristoffersen.

 

 


Hold deg oppdatert med gratis nyhetsbrev

Vi sender ut gratis nyhetsbrev hver uke, med relevante nyheter for deg som er leder eller jobber med HR, personal, lønn, økonomi eller HMS.

Meld deg på ved å fylle ut skjemaet nedenfor - du kan når som helst melde deg av.

Ved å sende inn skjemaet godtar du våre vilkår


Del siden: