Whistleblower
Som administrator i &frankly, kan du slå på/av Whistleblower-funksjonen på siden Innstillinger -> Saksbehandling. Det må være registrert en saksabehandler når kunsjonen slåes på. Når funksjonen er slått på og lagret, vil det bli generert en unik link til varslingsskjema for din bedrift.
Om du ikke kan se valget Whistleblower i menyen, betyr dette at du på oppgradere ditt abonnement.
Vennligst kontakt support@simployer.com for hjelp til oppgraderingen.
Om du er en bruker i &frankly og vil varsle og melde inn en sak for bedriften du tilhører, logg deg inn med din &frankly bruker og klikk på linken for "varsle sak" ved Whistleblower.
Om du ikke er en ansatt eller har &frankly bruker, men allikevel ønsker å varsle om en sak, sjekk at du har korrekt link til din bedrifts varslingsskjema før du melder inn sak.
Bedriften er ansvarlig for å distribuere linken for alle.
Step-by-step instruksjon:
1. Åpne "Varsle sak"
2. Legg til en tittel, velg kategori og beskrivelse
3. Legg ved fil eller dokument, om du ønsker (max 10MB)
4. For å bli varslet ved oppdateringer, sjekk at du har registrert emailadresse eller telefonnummer. Saksbehandler vil ikke kunne se din emailadresse eller telefonnummer.
5. Send inn din sak
Et saksnummer og et passord vil bli generert når du sender inn saken. Vær sikker på at du lagrer dette sikkert. Av sikkerhetsmessige grunner, vil vi ikke gjenopprette tapte saksunummer eller passord.
Om du har en bruker i &frankly, finner du linken til Whistleblower funksjonen i menyen.
Om du ikke har en bruker i &frankly, men allikevel ønsker å varsle en sak, kan du benytte direkte link til varslingsskjema. Husk å sjekke at du har korrekt link for din bedrift.
Bedriften er ansvarlig for å distribuere ut linken til varslingsskjema.
Step-by-step instruksjoner:
- Åpne linken til varslingsskjema
- Klikk på “Sjekk innmeldt sak”
- Skriv inn saksnummer og passord for saken du vil sjekke
Når du logger inn vil du kunne se alle detaljer registrert på innmeldt sak. Du vil kunne se sakens status, samt meldinger fra saksbehandler.
For å kunne legge til mer informasjon eller skrive melding til saksbehandler, gå til oppfølgingsseksjonen og skriv en melding i tekstboksen. Glem ikke å klikke på "send"-knappen nederst til høyre.
Avsluttede saker slettes automatisk etter 2 år, men hvis du er tildelt saksbehandler kan du også slette avsluttede saker manuelt.
For å slette en avsluttet sak klikker du på den avsluttede saken du ønsker å slette og deretter på "Slett sak".
Avsluttede saker lagres i 2 år når de automatisk slettes på grunn av GDPR.
Avsluttede saker kan også slettes manuelt av den tildelte saksbehandleren ved å følge trinnene i guiden "Kan jeg slette en lukket sak?"
Bedriften er ansvarlig for å distribuere linken til varslingsskjema, og sikre at alle relevante personer (som ansatte, frivillige og andre interessenter) har tilgang.
Ansatte med tilgang til &frankly, vil også ha tilgang om de logger seg inn i &frankly.
For å sikre at alle har tilgang, kan det være lurt å publisere linken til varslingsskjema på egne websider eller lignede.
Det kan registreres en saksbehandler pr bedrift. Saksbehandleren må ha bruker i &frankly, og ha rollen "administrator" eller "leder".
Nei, som saksbehandler kan du ikke se hvem som har meldt inn saken. Varsler vil alltid være anonym.
Om du er saksbehandler, vil du kunne finne alle innmeldte saker under Whistleblower -> Saker. Du må være logget inn i &frankly for å se alle saker.
På siden Saker, vil du kunne se alle saker som er meldt inn for din bedrift. Klikk på en av sakene for å se flere detaljer, endre status eller besvare den.
Enhver bedrift vil ha en person registrert som saksbehandler. Det er kun saksbehandler som vil kunne se og lese din innmeldte sak.
Som varsler, kan du ikke se hvem som er saksbehandler i din bedrift.
Ja, du vil alltid være anonym når du varsler og melder inn en sak. Om du ikke velger å oppgi din identitet til saksbehandler.
Som saksbehandler, kan du velge hvordan og når du vil bli varslet. Sjekk innstillinger for varslinger på siden Innstilinger og Saksbehandling, for å se om varslinger er aktivert.
Step-by-step:
1. Logg inn og gå til Whistleblower > Saksbehandling
2. Gå til seksjonen for Varslinger
3. Endre til ønskede innstillinger
