
Direktesendt kurs
Kravene til psykososialt arbeidsmiljø utvides, er du forberedt?
I 2025 tydeliggjøres regelverket og kravene som stilles til psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø
Visste du at 15 % av sykmeldingene i Norge skyldes psykososiale forhold på arbeidsplassen? Og at et «ikke-optimalt arbeidsmiljø» koster norske virksomheter ca. 30 milliarder årlig?
På dette kurset ser vi på kravene som allerede gjelder og betydningen av de foreslåtte endringene. Vi gir deg praktiske råd for hvordan du kan og bør ta tak, og du får konkrete eksempler på nødvendig kartlegging og vurdering.
Delta 3, betal kun for 1!
Vi lærer bedre sammen! Arbeidsmiljøet er viktig for alle i virksomheten, og vi tilbyr deg derfor å samle kollegene dine slik at dere kan lære sammen i fellesskap. Merk deg at gruppepåmeldingen forutsetter samtidig påmelding av 3 deltakere.
Course Rating
Dette lærer du:
- Om hvilke endringer som kommer
- Hvilke krav regelverket stiller til deg
- Hva psykososiale og organisatoriske arbeidsmiljøfaktorer er
- Hvordan du kan jobbe i egen virksomhet for å ha god oversikt
- Om krav til kartlegging og risikovurdering og konkrete forslag til tiltak
Les mer
Hvilke utfordringer har dere med arbeidsmiljøet? Ingen? Er du sikker?
Alle har utfordringer med arbeidsmiljøet. Mange av utfordringene kan tilskrives psykososiale og organisatoriske forhold.
Høyt stress/arbeidspress? Tillit? Lederadferd? Arbeidstid? Uklare roller? Samarbeid? Høyt sykefravær? Dette er noen eksempler på organisatoriske og psykososiale forhold, eller hva manglende oversikt over disse forholdene kan føre til.
Psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø er ryggraden i enhver virksomhet. Arbeidstilsynet avdekker mange brudd på regelverket gjennom tilsyn, og utredning viser at virksomheter ikke jobber godt nok med dette. Har du god nok oversikt i din virksomhet?
Vi viser deg hva du bør se nærmere på og hva du bør ta tak i allerede i dag for å sikre et godt arbeidsmiljø og målrettet godt arbeid slik at krav til arbeidsmiljøet ivaretas i sin fulle bredde.
Product Program
Program
Krav til psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø
- Regelverket i dag og endringene
Hva skal du ha oversikt over?
- Hva er dette organisatoriske og psykososiale egentlig?
Hvordan jobbe med det?
- Gjennomføring av lovpålagt kartlegging og risikovurdering
- Mal for kartlegging med konkrete eksempler
Kloke grep i egen virksomhet?
- Hvordan jobbe videre, konkrete forslag til tiltak
- Rollene i arbeidet herunder verneombud, AMU, arbeidstakere, ledere
Spørsmål og svar
- Spør oss live om det du måtte lure på
Praktisk informasjon
Det er enkelt å delta på våre digitale kurs! Det eneste du trenger er PC, mobil eller nettbrett med lyd. Om du har oppdatert nettleseren din og takket ja til cookies, mangler du kun å fylle kaffekoppen før du er kursklar!
Vi starter sendingen 15 minutter før kursstart, slik at du får testet lyd og bilde. I løpet av direktesendingen inkluderer vi ofte quiz, oppgaver og undersøkelser. Du kan stille spørsmål til kursleder, og vi besvarer så mange spørsmål som mulig i løpet av sendingen.
Opptaket av sendingen er tilgjengelig for deg i 3 måneder fra kursdato. Etter gjennomført kurs, kan du enkelt laste ned ditt kursbevis i kompetanseportalen.
Hvem passer dette for?
HR, ledere, verneombud og tillitsvalgte, AMU-medlemmer og andre som har en rolle i virksomhetens HMS-arbeidEtterutdanningstimer
Regnskapsfører: 1,5 t annet. Revisor: 1,5t øvrigProduct instructors
Kursholdere

Anne Sandtorp
Simployer var så heldige å få Anne med på laget i 2011. Hun er utdannet ingeniør innen kjemiteknikk og prosesskjemi, med videreutdanning innen HMS. Anne har lang erfaring på HMS-området, og har innehatt både HMS-faglige funksjoner og lederstillinger innen landbasert Industri og bedrifts-helsetjeneste.
Bestille kurs
Logg inn eller opprett gratis brukerkonto
For å få den beste læringsopplevelsen og viktig informasjon om dine kurs fra oss, trenger du en bruker i vår læringsplattform Learn. Det er helt gratis!
Dersom du allerede har en Simployerbruker, logger du bare inn som vanlig👍