Videokurs

Foreldrepermisjon - slik tar du vare på og beholder ansatte

Gode tips og råd om hva som er smart og hva som er pålagt før, under og etter permisjon

Visste du at svært mange arbeidstakere opplever at de blir diskriminert i forbindelse med foreldrepermisjon? Og at mange bruker tiden til å søke nye jobbmuligheter? I dette kurset ser vi på hvordan du kan unngå dette. Du lærer om rettigheter og plikter før, under og etter permisjon, hva du gjør lurt i å gjøre som leder og hvilken policy virksomheten bør styre etter. 

Videokurs

Dette kurset er fullbooket. 

Course Rating

0/5

Dette lærer du:

  • Om rettigheter og plikter før, under og etter permisjon
  • Hva du kan/skal/bør ta initiativ til som arbeidsgiver før, under og etter lengre permisjoner
  • Hvordan unngå utilsiktet forskjellsbehandling grunnet graviditet og permisjon
  • Hvorfor og hvordan utarbeide og bruke rutiner, fra onboarding til permisjon og reboarding
  • At involvering og informasjon er viktige tiltak for å beholde de gode hodene i virksomheten og dermed unngå at arbeidstakeren søker nye karrieremuligheter under fraværsperioden
  • Hva du gjør eller ikke gjør er et viktig ledd i “employer branding”

Les mer

Gode tips om et populært tema
Simployer mottar tusenvis av henvendelser om foreldrepermisjon hvert eneste år fra ledere, HR og lønnspersonell. I dette kurset svarer vi på mange typsike spørsmål, gir deg oversikt over plikter og ikke minst konkrete tips til hva som er lurt å ha en policy for i din virksomhet.

Ta vare på ansatte i foreldrepermisjon
Foreldrepermisjon er en gledespermisjon. Samtidig kan det for arbeidstakeren være mange spørsmål og rart å miste tilknytningen til arbeidsplassen i en lang periode. Mange arbeidstakere opplever seg diskriminert når de er permisjon, en opplevelse av å bli forbisett eller glemt.

Oppfølging og gode rutiner
Hva har arbeidstaker rett på under permisjon og hva er lurt å gjøre som leder, uavhengig av om det er en plikt eller ikke? Hva er klokt å tenke på i forkant av at arbeidstaker skal ut i permisjon? Hva med avtale om permisjon og hvordan skal arbeidstaker følges opp? Hvilke rutiner bør være på plass? Skal arbeidstaker ha kontakt med arbeidsplassen, holdes informert? Hva med lønnsøkninger, nye jobbmuligheter og planer for tilbakekomst? Skal eller bør medarbeidersamtaler gjennomføres? Hva er arbeidstaker forpliktet til å informere om i fraværsperioden og visa versa? Spørsmålene er mange – dette kurset gir svarene!

Product Program

Program

Praktisk informasjon

Hvem passer dette for?

HR-medarbeidere og ledere med personalansvar

Etterutdanningstimer

Regnskapsfører: 1t øvrig. Revisor: 1t annet

Product instructors

Kursholdere

Karoline Amundsen  Dystebakken

Karoline Amundsen Dystebakken

Karoline er jurist fra Universitet i Oslo og har bred erfaring fra arbeidsrettsområdet. Hun jobber i dag med trygderett, arbeidsrettslige problemstillinger og HMS.

Les mer om Karoline Amundsen