
Konferanse
Arbeidsmiljødagen 2025
Konferansen som gir deg verktøyene, faglig påfyll og den nyeste forskningen!
Et godt arbeidsmiljø har en positiv effekt på både trivsel, produktivitet og sykefravær - en åpenbar suksessfaktor!
Den 20. mars får du en konferanse som gir deg verktøyene, teknikkene, den nyeste forskningen og faglig påfyll. I tillegg vil du få en oversikt over de viktigste støttespillerne du trenger for å fremme et godt arbeidsmiljø. Denne konferansen gir deg som HR, leder, verneombud eller HMS-ansvarlig konkrete råd og tips som du kan benytte i din arbeidshverdag.
Bestill for 4 - betal kun for 3!
Vi gir deg muligheten til å delta 4 og kun betale for 3. Dette forutsetter samtidig påmelding, så samle kollegene dine og bli med!
Er dere en gruppe på 8 eller flere?
Ta kontakt med oss, og vi gir deg et tilpasset tilbud!
Konferanse
Dette kurset er fullbooket.
Course Rating
Dette lærer du:
- Hvordan STAMI beskriver arbeidsmiljøet i Norge
- Hvordan statistikksjefen i NAV mener at arbeidsmiljøet kan påvirke sykefraværet
- Hvordan ledere og ulike personlighetstyper påvirker arbeidsmiljøet
- Hvorfor og hvordan benytte AKAN, Bedriftsehelsetjenesten og "En bra dag på jobb"
- Konkrete tips fra Simployers rådgivere om hvordan jobbe med arbeidsmiljøet i praksis
- Om varsling og konsekvenser - fra Sofie Staal og Shortcut-saken
Product Program
Program
Registreringen åpner kl. 08:30 - vel møtt!
Kl. 09:00 - Velkommen til Arbeidsmiljødagen 2025! 💫
Lise Gro Andersen og Karoline Amundsen Dystebakken, dagens to konferansierer fra Simployer
Kl. 09:10 - Hvordan står det til med AS Norge? - Rikets tilstand I
Therese N. Hanvold, direktør i STAMI
Hvordan står det egentlig til med AS Norge? Er vi en gjeng med topp motiverte og fornøyde arbeidstakere eller har både ukultur, sykefravær og mistrivsel overtatt som «snakkis» rundt om i landet vårt? Vi liker å se på oss selv som en nasjon med suksess på alle fronter, også innenfor arbeidsmiljøet. «Det er typisk norsk å være god» – kjenner vi alle til. Therese N. Hanvold er direktør i STAMI og sitter på fasiten. I dette foredraget vil hun presentere hvordan det norske arbeidsmiljøet faktisk oppleves i praksis, og hva forskningen kan fortelle oss.
Kl. 10:00 - Minglepause og tid til å fylle opp kaffekoppen ☕
Kl. 10:15 - Arbeidsmiljø - nødvendig onde eller en suksessfaktor?
Anne Sandtorp, Karoline Amundsen Dystebakken og Fam Camilla Viksand Manson, rådgivere Simployer
Har velferdsstaten gjort oss til en gjeng kravstore sutrekopper i jakten på det perfekte arbeidsmiljøet? Er det for få espressomaskiner, fruktkurver, vafler og massasjestoler på jobb... Eller er vi i ferd med å stille urealistiske krav til arbeidsplassen?
Stress, støy, ledelse, endringer, hjemmekontor - Hva tenker du på når du hører ordet "arbeidsmiljø"? Vi bruker i gjennomsnitt 8 timer på jobb hver dag og konsekvensene av både trivsel og mistrivsel er store. I dette innlegget vil Simployers egne rådgivere beskrive sentrale faktorer i et godt arbeidsmiljø – og hvordan du kan jobbe i praksis, slik at både medarbeiderne, ledelsen og samfunnet får nytteverdi av det.
Kl. 11:00 - Benstrekk og tid til å fylle opp kaffekoppen ☕
Kl. 11:15 - Et dypdykk i det norske arbeidsmiljøet - Rikets tilstand II
Ulf Andersen, statistikksjef i NAV
Kan arbeidsmiljøet være nøkkelen til å løse sykefraværsutfordringene i Norge? Er du klar for en ny faktarunde om rikets tilstand? Vi kan mene mangt og mye om arbeidsmiljøet i Norge, og det er få som kan avkrefte eller bekrefte dette mer enn Ulf Andersen, selveste statistikksjefen i NAV. I dette foredraget vil han gi oss både fakta og prognoser for det norske arbeidslivet.
Kl. 12:00 - Lunsj
Kl. 12:45 - Dine ekstra ressurser i en travel arbeidshverdag - del 1
Anne Sandtorp, Karoline Amundsen Dystebakken og Fam Camilla Viksand Manson, rådgivere Simployer
Har du oversikt over dine tilgjengelige ressurser og samarbeidspartnere? Inviterer du dem til bordet? Hvordan bruke dem på riktig måte, til riktig tid?
Jobber du med HR, HMS er leder eller verneombud, kan jobben med å fremme et godt arbeidsmiljø ofte oppleves både tid- og ressurskrevende. Oppgavene er mange og ressursene få. Kravet til et godt arbeidsmiljø er likevel i høyeste grad til stede! I dette innlegget får du konkrete råd til hvordan du kan samarbeide med viktige ressurser som verneombud, arbeidsmiljøutvalg, bedriftshelsetjeneste og akan.
Kl. 13:10 - Dine ekstra ressurser i en travel arbeidshverdag - del 2
Therese N. Hanvold, direktør STAMI
- En bra dag på jobb - Hvordan og hvorfor benytte verktøyet fra STAMI?
Visste du at STAMI har utviklet et eget verktøy som kan hjelpe deg til å skape et bedre arbeidsmiljø? Ved å bruke verktøyet "En bra dag på jobb" vil du komme frem til en konkret handlingsplan som både kan kvalitetssikre og innføre gode tiltak for et godt arbeidsmiljø. En bra dag på jobb er utviklet ved hjelp av grundig forskning og tilpasset til ulike bransjer. Hør Therese N. Hanvold fortelle hvordan du kan benytte verktøyet i praksis og hvilke resultater dette vil gi ved innføring.
Kl. 13:30 - Dine ekstra ressurser i praksis - en samtale mellom STAMI og Simployers rådgivere
I denne dialogen mellom STAMI og rådgiverne i Simployer vil du få svar på mye av det du lurer på i praksis om hvordan og hvorfor du bør benytte dedikerte samarbeidspartnere som hjelp til å skape et bedre arbeidsmiljø. Bli med og få svar på dine spørsmål!
Kl. 13:45 - Minglepause ☕
Kl. 14:00 - Når varsling blir en belastning, Sofie Staal forteller sin historie
Sofie Staal, UX Lead i Innovasjon Norge
Sofie Staal rystet hele det norske arbeidslivet for ett år siden da hun stod frem med sin historie. En historie om seksuell trakassering, mobbing, varsling og forfølgelse. Og ikke minst mot. Mot til å si ifra, mot til å snakke når andre tier og mot til å sette varsling på dagsordenen. Den 20. mars forteller Sofie sin historie. Om å miste både mot og selvtillit når en blir trakassert. Om hvordan en sakte, men sikkert avkobles ens eget indre kompass og godtar dårlig behandling. Om hvordan det er å være varsler når saken feies under teppet. Hvordan oppleves det? Og hva burde ledelsen ha gjort annerledes?
Vi trenger flere som Sofie, som kan utfordre maktstruktur og ledelse og som kan sette varslingsrutiner i et nytt lys. Sofie har bidratt til å øke bevissthet om varsling og arbeidsmiljøproblemer og har forhåpentligvis inspirert flere til å tørre å si i fra om kritikkverdige forhold. Samtidig har saken også rettet fokus mot ledelsens ansvar for å skape trygge og inkluderende arbeidsplasser. Bli med og hør Sofie Staal fortelle sin egen historie!
Kl. 14:35 - Minglepause og tid til å fylle opp kaffekoppen ☕
Kl. 14:45 - Dårlig ledelse, rett og slett!
Espen Skorstad, psykolog med spesialisering i arbeids- og organisasjonspsykologi og forfatter av boken «Den fabelaktige narsissisten»
La oss snakke litt om ledelse! Både god og dårlig ledelse har store konsekvenser for arbeidsmiljøet og blir ofte undervurdert som en viktig påvirkningsfaktor. Det hjelper lite hvor gode rutiner du har, eller hvor mye du selv jobber med å fremme et godt arbeidsmiljø dersom hverdagsledelsen er dårlig eller fraværende.
I dette foredraget, ser Espen Skorstad nærmere på de ulike personlighetene på arbeidsplassen vinklet mot leder og ledelse, og hvordan destruktiv og dårlig ledelse påvirker arbeidsmiljøet. Den anerkjente arbeidspsykologen dykker også litt ned i de ulike narsissistiske personlighetstrekkene vi finner rundt oss på arbeidsplassen, og gir deg tips til hvordan du håndterer både narsissisten og andre fabelaktige (og ikke fullt så fabelaktige) personlighetstyper!
Ca. kl. 15:30 - Takk for i dag! 👋🏼
Digital goodiebag til deg som deltaker🎁
Vi ønsker å gi litt ekstra – derfor får du som deltar på konferansen en digital goodiebag full av nyttige overraskelser!
Hva den inneholder? Vel, vi kan si så mye som at den er stappfull av nyttige tips, konkrete verktøy og muligheten til å vinne noe ekstra gøy!
Bonus til deg! 🎉 Vi har også inkludert kurset "Kravene til psykososialt arbeidsmiljø utvides – er du forberedt?" helt gratis!
Bli med, og gled deg til en digital overraskelse!
Praktisk informasjon 📅
Før konferansedagen
Vi gleder oss til å se deg på årets arbeidsmiljødag! Før dagen plutselig er her, er det viktig at du aktiverer din deltakelse i Simployer Learn. Dersom du har meldt på andre deltakere, bør du påse at også de har aktivert sin deltakelse i god tid før konferansedato!
I løpet av konferansedagen
Vi anbefaler deg å være tidlig ute på konferansedagen, slik at du finner veien til både morgenkaffe, noe å bite i og en plass i lokalet før vi starter opp. Registreringen åpner kl. 08:30.
I løpet av dagen vil du kunne nyte deilige forfriskninger, det serveres en nydelig lunsj og på ettermiddagen venter noen søte fristelse til kaffen.
Dette er også en fantastisk mulighet til å møte andre som jobber med de samme utfordringene som deg – dele erfaringer, utveksle gode råd og bygge nettverk i en hyggelig setting.
Flere av foredragsholderne vil være til stede store deler av dagen, i tillegg vil Simployer ha noen eksklusive tilbud til deg som deltar.
Våre konferanser er kjent for sin gode stemning, engasjerende innhold og inspirerende fellesskap. Vi gleder oss til å ønske deg velkommen til en lærerik og hyggelig dag!
Vi sees!
Bestill for 4 - betal kun for 3!
Bestill for 4 - betal kun for 3!
Denne konferansen er et perfekt tiltak om du vil investere i læring, samhold og et godt arbeidsmiljø. Derfor gir vi deg muligheten til å delta 4 og kun betale for 3. Dette forutsetter samtidig påmelding, så samle kollegene dine og bli med!
Våre bærekraftstiltak - kurs og konferanse 🌎
Simployer ønsker å bidra til det grønne skiftet, og vi er åpne om hvordan vi arbeider med bærekraft. Det skal være enkelt for deg å forstå vårt standpunkt og se de tiltakene vi iverksetter for å være en bærekraftig aktør. Vi vil strekke oss langt, men vi kan alltid bli bedre! Derfor jobber vi steg for steg med å forbedre bærekraftarbeidet på våre kurs og konferanser. Vi gjør både små og store tiltak, og som selskap tar vi vårt miljø- og samfunnsansvar på alvor.
Ingen kan redde verden alene, men dersom vi ALLE bidrar, kan vi utgjøre en forskjell!
Våre samarbeidspartnere
Vi velger våre samarbeidspartnere med omhu og har en tett dialog om deres sertifiseringer, miljøpåvirkning og produksjon. Vi streber etter å finne samarbeidspartnere som er ansvarlige aktører med miljøsertifisering og som aktivt jobber med bærekraft i alle ledd av egen virksomhet.
Miljø og fotavtrykk
- Vi bruker navnekort av sikkerhetsmessige årsaker, og de er trykket på ubestrøket papir (Nautilus, 100% resirkulert fiber i 300 g papir).
- Vi streber mot å arrangere papirløse kurs og konferanser
- Vi gjenbruker fysisk markedsmateriell i alle Simployers arrangementer
- Vi tilbyr digitale alternativer til alle våre konferanser
- Vi tilbyr kun digitale giveaways
- Vi prioriterer grønn, lokalprodusert og kortreist mat
- Vi finner sosiale løsninger for å håndtere overskuddsmat fra våre kurs og konferanser
Vi presiserer at overnevnte tiltak gjelder for våre kurs og konferanser. For å lære mer om Simployers bærekraftarbeid, kan du lese mer i vår årsrapport.
Våre oppfordringer til deg
Velg gjerne kollektiv transport! Alle våre konferansesteder har en sentral beliggenhet godt tilrettelagt for offentlig transport. Dersom du må benytte bil; samkjør gjerne med kollegaer eller bekjente! Det finnes godt med ladestasjoner for el-bil i nær tilknytning til våre konferansesteder.
Kos deg med maten som tilbys, men forsyn deg ikke med mer enn hva du kan spise! Vi gir deg mulighet til å ta med restemat hjem. Vi sikrer også håndtering av eventuell overskuddsmat, slik at vi unngår å kaste mat og heller gir det til noen som trenger det. Vi har ingen fast avtale for håndtering av overskuddsmat, men finner gode løsninger for det enkelte kurs eller konferanse.
Deltar du på våre konferanser, får du utdelt et navnekort med halsbånd til bruk i løpet av arrangementet. Når konferansen er slutt, er det flott om du legger dette igjen ved merkede stasjoner ved utgangen, slik at vi kan gjenbruke det.
Tusen takk for at du bidrar til å gjøre våre kurs og konferanser så bærekraftig som mulig!
Hvem passer dette for?
For deg som HR, leder, mellomleder, verneombud eller HMS-ansvarligProduct instructors
Kursholdere

Therese N. Hanvold
Therese N. Hanvold er direktør i STAMI, og kjenner arbeidsmiljøforskningens bredde og arbeidslivets parter godt fra flere ulike perspektiver. Hun har tidligere vært forsker i tre ulike fagavdelinger i STAMI, og hun har bakgrunn innen arbeidshelse med en doktorgrad på arbeidsrelaterte muskel- og skjelettplager fra Universitetet i Oslo.

Sofie Staal
Sofie Staal er UX Lead i Innovasjon Norge, men gjorde seg bemerket da hun for ett år siden stod frem med sin historie om seksuell trakassering, mobbing, varsling og forfølgelse på en tidligere arbeidsplass. I tillegg til å jobbe som utvikler og designe gode brukeropplevelser, holder Sofie i dag foredrag om trakassering og varsling fra en varslers perspektiv.

Anne Sandtorp
Simployer var så heldige å få Anne med på laget i 2011. Hun er utdannet ingeniør innen kjemiteknikk og prosesskjemi, med videreutdanning innen HMS. Anne har lang erfaring på HMS-området, og har innehatt både HMS-faglige funksjoner og lederstillinger innen landbasert Industri og bedrifts-helsetjeneste.

Fam Camilla Viksand Manson
Fam har en Bachelor i Sosiologi fra Universitetet i Oslo og en master i HR fra Griffith University i Brisbane, Australia. Hun har flere års erfaring fra HR-feltet, blant annet 10 år som HR-ansvarlig i privat sektor. I tillegg har hun erfaring med ulike HR-problemstillinger i arbeid som tillitsvalgt.

Lise Gro Andersen
Lise Gro Andersen er innholdsprodusent i Simployer, og i tillegg til å lede en rekke av våre digitale kurs og konferanser, skriver Lise Gro artikler, nyhetsbrev og annet spennende innhold. Fra tidligere har hun lang fartstid fra NRK, og for mange er hun både et velkjent fjes og stemme.
20. mars finner du henne på scenen som konferansier sammen med juridisk rådgiver innen HR og ledelse, Karoline Amundsen Dystebakken.
Bestille kurs
Logg inn eller opprett gratis brukerkonto
For å få den beste læringsopplevelsen og viktig informasjon om dine kurs fra oss, trenger du en bruker i vår læringsplattform Learn. Det er helt gratis!
Dersom du allerede har en Simployerbruker, logger du bare inn som vanlig👍