For ansatte
Hvordan man bruker &frankly
&frankly ble grunnlagt med troen på at hvert enkelt individ fortjener å ha en arbeidsplass med fokus på trivsel og engasjement. Det er viktig å hele tiden være oppdatert på hvordan teamet ditt og organisasjonen din har det. En suksessfaktor er å kunne iverksette tiltak raskt, dersom det er nødvendig. Å hele tiden ha fokus på engasjement, vil kunne føre til at du som leder og ansatt, vil kunne ta små skritt i riktig retning. Dette vil da også bidra til en involvering av hele organisasjonen.
Se denne videoen for mer informasjon:
Vi mener at...
Det finnes noen grunnleggende ting som er viktig for vårt produkt, og som hjelper oss i hverdagen. Vi mener at:
... det er viktig med små endringer
Stadig gjøre små endringer, og det vil gi store resultater over tid.
... hvert individ teller
En ledelse med fokus på å engasjere og myndiggjøre de ansatte, vil fungere bedre enn å motta ordre fra ovenfra.
... det finnes ingen "one size fits all"
Det finnes ingen standard på mennesker eller organisasjoner. Derfor vil det ikke fungere å ha en standard måte å gjøre ting på.
Du kan få tilgang til spørsmålene dine i &frankly via mail, nettsider eller mobilapp.
For å logge inn via nettsidene:
- Gå til www.simployer.no og klikk "logg inn og gå till" å velge &frankly
- Skriv inn din emailadresse, og klikk "neste"
- Om det er første gang du logger inn må du opprett et passord. Du vil da motta en mail som må bekreftes før du kan gå videre
- Skriv inn passordet, og klikk "neste"
Har du noen spørsmål, se om du finner svaret på siden Start > Svar nå
Du kan få tilgang til spørsmålene dine på flere måter - enten via mail, app eller logge deg inn på vår nettside.
For å logge inn i appen:
1. Gå til AppStore eller Google Play og søk etter "andfrankly" eller "&frankly" for å laste ned appen
2. Åpne appen, og skriv inn din epostadresse eller telefonnummeret ditt - dette er mest sannsynlig samme epostadresse som du benytter på jobb, klikk "neste".
3. Om det er første gang du logger inn, må du opprette et passord. Når du oppretter passord, vil du få en mail som må bekreftes. Husk å gjøre dette før du fortsetter i appen.
4. Skriv inn passordet, og klikk "neste".
Om du har glemt passordet, eller ønsker å lage et nytt, gå til https://www.simployer.com/andflylogin og klikk på "logg inn". Skriv inn din epostadresse og klikk "Glemt passord".
Opprett nytt passord med mer enn 8 tegn, og du vil motta en mail for å bekrefte endringen. Klikk på linken i mailen for å bekrefte nytt passord.

Om du benytter ditt telefonnummer som pålogging i &frankly, og vil opprette eller resette passordet, gjør som beskrevet over, men skriv inn ditt telefonnummer istedet for mailadresse. Du vil da motta en melding med link for å bekrefte endringen.
Dersom man har forsøkt å logge inn for mange ganger i løpet av en tidsperiode, vil kontoen bli stengt av sikkerhetsmessige grunner. I de tilfellene vil man se en melding som sier "Du har forsøkt å logge inn for mange ganger":
Om dette skulle skje, må du vente et par minutter før du kan forsøke å logge inn på nytt.
Har du glemt passordet ditt, kan det resettes. Sjekk ut guiden "Glemt passordet?" hvis du er usikker på hvordan dette gjøres.
Du vil alltid være anonym når du besvarer spørsmål i &frankly. Dette for at vi tror det vil gi de mest ærlige svarene, og dermed bedre innsikt. Anonymitet er ivaretatt via et rammeverk, se flere detaljer under "Anonymitet i &frankly".
Om du ikke har vært innlogget tidligere, og vil vite hvordan det fungerer, sjekk ut guiden vår "Hvordan logge inn via nettsidene".
Det er flere måter å løse innloggingsproblemer på, avhengig av hva ditt konkrete tilfellet er. Vær vennlig å se på beskrivelsen under, og sjekk om dette kan hjelpe deg. Om dette ikke løser problemet, send en mail til support.no@simployer.com og vi vil hjelpe deg.
Systemet gjenkjenner ikke min epostadresse, hva gjør jeg?
Om du er nyansatt i organisasjonen, kan det være at din konto i &frankly ikke er opprettet ennå. Kontakt din leder eller en &frankly administrator i din organisasjon, og be de opprette en konto til deg. Om du ikke vet hvem du skal kontakte, så hjelper vi deg gjerne med å finne rette person!
Om du nylig har endret navnet eller email adressen din, og trenger å oppdatere profilen i &frankly, send en mail til support.no@simployer.com. Grunnet hensyn til sikkerhet og personvern, er det kun support teamet hos &frankly som kan endre emailadresser.
Mailadressen og passordet er riktig, men jeg får en feilmelding når jeg logger inn, hva gjør jeg?
Først og fremst, se om det løser seg etter en refresh av siden, eventuellt fjerne "cache & cookies" i nettleseren. Om det ikke hjelper, kontakt oss for support. Vi setter pris på om du gir oss så mye informasjon du kan om problemet, som for eksempe:
- Hvilken mailadresse eller telefonnummer bruker du for innlogging?
- Hvilken nettleser opplever du problemer i?
- Har du kunnet logge inn tidligere?
- Bruker du Wifi eller mobilt nettverk?
- Hvordan ser feilmeldingen ut? Vi vil gjerne ha skjermbilder!
Disse detaljene er hjelper oss med å kunne finne og løse problemer raskere!
Hvordan besvare spørsmål
Ditt svar blir registrert og sendt inn automatisk når du forlater spørsmålet med å klikke "neste". Enkelt, ikke sant?

Generelt svarer folk mer ærlig når de svarer spontant på et spørsmål, uten å tenke på implikasjoner og om man har svart "rett".
Du har 36 timer på deg til å besvare et spørsmål fra du åpner spørsmålet. Om du ønsker å endre svaret ditt innen 36 timer, klikk deg inn på spørsmålet og fjern ditt forrige svar. Om det er kommentarer eller fritekst svar, vil teksten bli værende, men du kan endre det om du vil.
Vennligst kontakt support@simployer.com om du har spørsmål.
For å kunne måle pulsen, tror vi at man bør sende ut et lite antall spørsmål regelmessig. Å sende ut få spørsmål ofte, vil gjøre det mulig for deg og ditt team å følge opp og iverksette tiltak basert på resultatene.
Spørsmålene kan være åpne i 1-2 uker, dette betyr at de alltid vil lukkes søndag kveld kl 23:59 den uka de ble sendt ut eller uka etter. Kontakt din &frankly administrator om du er usikker på hvor lang tid det er satt opp for besvarelser av spørsmål i din organisasjon.
Spørsmålene kan ikke besvares etter undersøkelsen er lukket, så det er en god vane å besvare spørsmålene så fort du kan etter de er sendt ut.
Når du åpner spørsmål, har du 36 timer på deg til å sende inn eller oppdatere ditt svar. Etter 36 timer, vil det ikke være mulig å endre svaret. Om du har behov for å endre svaret etter 36 timer er passert, kontakt &frankly for support på support@simployer.com .
Det er helt frivillig å besvare spørsmålene i &frankly; hensikten med pulsene er å skaffe seg innsikt i hvordan de ansatte har det, og hvilke områder man kan forbedre. Om du ønsker å hoppe over noen spørsmål, klikk på ikonet med kryss for munnen nederst til høyre.

Om du ikke har mottatt varsel om nye spørsmål, kan du allikevel logge deg inn og besvare de. Om du ikke har logget inn tidligere, les instruksjonene for pålogging via nettsider eller pålogging i mobil app.
Grunnen til at du ikke har mottatt spørsmålene kan være:
- De har havnet i "spam boksen". Noen ganger kan våre email bli tolket som spam, husk å sjekke spam boksen
- Varslinger er ikke slått på. Varslinger kan styres via innstillinger på din konto. Sjekk dine innstillinger, og slå på varslinger. Du kan også logge deg inn på www.andfrankly.no eller via mobil appen, for å besvare spørsmålene.
- Mailen med varsling kan ha blitt stoppet i et filter. At mailen havner i et filter og ikke blir sendt, kan skje. Om du tror dette kan ha skjedd, kontakt oss på support.no@simployer.com så skal vi hjelpe deg.
Om du ikke kan finne spørsmålene for en pågående puls i &frankly appen, prøv dette:
1. Sjekk at du er logget på med rett bruker.
2. Om du fremdeles ikke finner spørsmålene, prøv å reinstallere appen.
3. Når appen er reinstallert, og du er logget på, sjekk om du finner de relevante spørsmålene.
4. Om dette ikke har nyttet, vær vennlig å send oss en mail til support@simployer.com.
Om du glemmer å besvare spørsmålene i løpet av uka, vil du få en påminnelse på fredag kl 12:00. Denne varslingen vil kunne slåes av og på via din Konto>Mine innstillinger.
Bedriften du jobber i velger hvilke spørsmål som skal sendes ut. &frankly kan ikke kontrollere hvilke spesifikke spørsmål som skal sendes ut. Om du mener at spørsmålene er irrelevante eller upassende, vær vennlig å kontakt din HR avdeling eller din leder.
Utsendelsen av spørsmål i &frankly er basert på grupper. Med andre ord: Finnes det grupper, kan nesten alt tilpasses. For å kunne sende ut spørsmål til en konkret gruppe, trenger du rettigheter til det. En administrator vil definere deg som "leder" i &frankly, og du må settes som "eier" av gruppen. Man vil automatisk bli satt som "eier" av en gruppe, dersom du oppretter den selv. Du kan også bli "eier" av en gruppe om noen tildeler deg ansvaret, enten om en annen "eier" overfører eierskapet, eller en administrator.
Det vanligste er å sende ut 4-5 spørsmål annenhver uke. Men det er opp til din organisasjon og definere hvor ofte dette skal sendes ut, og intervallene kan variere.
Mine innstillinger
Når man oppretter en konto og de ansatte blir lagt til som brukere, vil disse automatisk få aktivert varsling på mail når et nytt spørsmål er tilgjengelig i &frankly. Ved å laste ned app'en, vil man også få varsler på mobilen.
Hver bruker kan tilpasse innstillingene for varsler som de vil. Det er mulig å bli varslet på mail, via app'en eller begge deler. Logg deg på &frankly og åpne Konto > Innstillinger, for å se eller endre på dine innstillinger. Les mer om ulike innstillinger under:
Varslinger på mail
Innstillinger for varsler på mail har tre seksjoner - varsel for spørsmål, påminnelser og generelt mottak av mail.
Innstillinger for varsling av spørsmål
Innstillingen benyttes når du vil endre på å motta varsel når det er nye spørsmål i &frankly. Du kan velge om du vil få varsel hver gang et spørsmål er lagt til, eller kun en gang pr uke.
Spørsmålene kan aktiveres på ulike tidspunkter, noen ganger er det naturlig å svare i begynnelsen av uka, andre ganger i slutten av uka. Om du ønsker å få varsel med en gang et nytt spørsmål er tilgjengelig, velger du "Jeg vil motta varsel med en gang et spørsmål er stilt". Om du ønsker å samle de opp, og motta kun ett varsel, velger du "Jeg vil motta varsel en gang i uka".
Vil du bli varslet på mail, mobil eller slack?
Velg de kanaler du ønsker å bli varslet på. Du kan ha så mange du vil.
Husk: Administratorer må aktivere integrasjon med Slack for at man skal kunne motta varsler der. Det finnes en guide for hvordan den kan settes opp. Du finner den under guiden "Slack integration".
Instillinger for påminnelser
Dette varselet vil bli sendt til brukere som har ubesvarte spørsmål på fredag kl 12:00. Når en konto blir opprettet, vil påminnelser alltid bli tillatt. Om du ikke vil ha påminnelser på fredager, kan du endre dette via innstillingene. Uansett, husk at spørsmålene kan ikke bli sendt inn etter at pulsen er lukket. Om du ønsker å forsikre deg om at du ikke går glipp av noen spørsmål, anbefaler vi at dette varslet er aktivert.
Andre innstillinger om mail
Siste seksjon gjelder varsler vedrørende kontoinformasjon og resultater. Man kan motta resultater på mandags morgen, både ledere og brukere. Men denne innstillingen er avhengig av en generell innstilling kun administratorer kan aktivere, samt en innstilling satt i pulsen. Ta kontakt med din administrator om du ikke får ønskede resultater.
Om du ikke ønsker å motta mail i det hele tatt, kan du slå det av.

Om du ikke mottar noen varsler, vær vennlig å sjekke dette:
1. Logg inn i &frankly og gå til Innstillinger > Varslinger. Sjekk at varsler er aktivert. Om du har valgt å motta varsler en gang i uka, og ikke hver gang et spørsmål er sendt, kan det være spørsmål som kommer senere i uka.
2. Gå til innstillinger på din telefon, og sjekk at du har tillatt varslinger fra &frankly
3. Sjekk med lederen din eller en kollega om det er sendt ut spørsmål denne uka, for å sikre at du faktisk skulle ha fått et varsel.
4. Sjekk med lederen din om du er lagt til som bruker i en gruppe i &frankly.
Om dette ikke løser problemet, vær vennlig å kontakt support@simployer.com og vi vil hjelpe deg!
Ved å legge inn arbeidsplass, kan man gjøre spørsmålene mer relevante til brukerne. Eksempelvis kan man spørre om "Hvordan det føles på komme på jobb", når man faktisk ankommer kontoret. Kult, ikke sant?
Om du ikke vil legge til arbeidsplassen, kan du allikevel få spørsmålet, men da på et gitt tidspunkt. Spørsmålene som er kategorisert til "Ankommer", vil bli sendt ut kl 09:00, de som er kategorisert som "Avreise" vil bli sendt kl 18:30.
Logg inn i &frankly eller gå inn i app'en, åpne Innstillinger > Mine innstillinger > Min arbeidsplass, og legg inn din arbeidsplass, enten med adresse eller ved å bruke kartet.
Hvordan fungerer denne innstillingen:
Om en organisasjon ønsker å benytte denne innstillingen, kan denne automatisk aktiveres for alle ansatte. Det vil si at de ansatte trenger ikke legge til dette selv, men de må godkjenne at &frankly benytter dette.
Om en bruker slår av denne innstillingen, vil ikke &frankly kunne vite hvor den ansatte er. &frankly bruker dette for å kunne varsle brukeren om spørsmål ved ankomst på arbeidsplassen. Varselet vil bli sendt når brukeren er i et angitt område, vi bruker ikke denne informasjonen til noe annet.
Ferietid?
Om du ønsker å midlertidig slå av varslinger, kan du gjøre dette via din &frankly konto. Du finner dette ved å navigere til Konto > Mine innstillinger. Her kan du registrere i hvilken periode du vil være fraværende:
