Direktesendt kurs

Ledelse, kultur og sykefravær med hjemmekontor

Slik leder du for å øke nærvær og redusere sykefravær ved bruk av hjemmekontor

Er din virksomhet en av de mange som opplever et stadig høyere sykefravær? Vi har et rekordhøyt sykefravær i Norge, og hele 1 av 4 sykefraværsdager knyttes til psykisk uhelse. Bruk av hjemmekontoret er blitt løftet frem som en påvirkende faktor. Hjemmekontoret har likevel en rekke fordeler, og det er kommet for å bli. I dette kurset lærer du hvordan du bør lede, avklare forventninger og skape retningslinjer for bruk av hjemmekontor, slik at du bygger en god sykefraværskultur og spiller medarbeiderne dine gode på hjemmekontoret! 

Direktesendt kurs

14.10.24 10:00 1 time Ledige plasser
Gå til påmelding kr. 1 490,- (unntatt MVA)
Inngår også i abonnement:
HR

Course Rating

0/5

Dette lærer du:

  • Hvordan du håndterer hjemmekontor som en organisatorisk endring
  • Om effektiv kommunikasjon, ledelse og kulturbygging i en hybrid arbeidshverdag
  • Hvordan du som leder kan bidra til å skape struktur på hjemmekontor
  • Hvordan hjemmekontor kan påvirke sykefraværet både positivt og negativt
  • Hvilke tiltak du kan igangsette for å redusere sykefravær ved bruk av hjemmekontor
  • Hvordan du plukker opp signaler på at noe er galt på hjemmekontor

Les mer

Sykefravær på verdenstoppen
Norge har et rekordhøyt sykefravær! Vi ser det høyeste sykefraværet på 15 år, og hele 1 av 4 sykefraværsdager skyldes psykisk uhelse, ifølge NAV. Hjemmekontoret løftes frem som en påvirkende faktor. For i etterkant av pandemien har om lag halvparten av landets yrkesaktive fått tilgang til bruk av hjemmekontor. Det har gitt folk fleksibilitet i hverdagen, økt livskvalitet og jobbmotivasjon over tid. Men samtidig som vi ser fordeler, er det også en rekke utfordringer.

 

Hjemmekontor til besvær?
Med hjemmekontoret har grensene mellom jobb og fritid blitt visket bort. Grensene for når en er frisk nok, eller for syk til å jobbe er også blitt flytende. Relasjonen mellom leder og ansatt settes nå på prøve i en arbeidshverdag preget av mindre fysisk tilstedeværelse og høy grad av selvledelse. Det fører til at leder har mindre innsikt i trivsel og helse blant de ansatte. NAV-direktøren har oppfordret landets ledere til å ta tak i situasjonen. Men hva må lederen egentlig gjøre?

Hjemmekontor er kommet for å bli, og det er en organisatorisk endring å ta det i bruk. Det krever en gjennomtenkt strategi fra ledelsen. For å sikre at samarbeid, kommunikasjon og oppfølging av sykefravær fungerer best mulig, må dette tilpasses den nye arbeidsformen. Og det uten at fordelene vi opplever ved hjemmekontoret går tapt!

 

Verktøyene du trenger for å ta ledelsen!
I dette kurset ser vi på fordeler og ulemper ved hjemmekontor knyttet opp mot sykefravær. Hvordan kan hjemmekontor brukes på en god måte for å sikre nærvær fremfor sykefravær? Og hva bør du som leder være oppmerksom på når det gjelder risiko for økt eller skjult sykefravær?

Vi gir deg praktiske råd om hvordan du kommuniserer og avklarer forventninger med ansatte som jobber hjemmefra, hvordan du hjelper ansatte med å sette grenser for jobb på hjemmekontoret, og du får gode forslag til rutiner som sikrer nærvær til tross for at dere ikke samles fysisk hver dag.

Product Program

Program

Praktisk informasjon

Hvem passer dette for?

For deg som er HR-medarbeider eller leder med personalansvar

Etterutdanningstimer

Regnskapsfører: 1t øvrig. Revisor: 1t annet

Product instructors

Kursholdere

Karoline Amundsen  Dystebakken

Karoline Amundsen Dystebakken

Karoline er jurist fra Universitet i Oslo og har bred erfaring fra arbeidsrettsområdet. Hun jobber med trygderett, arbeidsrettslige problemstillinger og HMS.

Fam Camilla Viksand Manson

Fam Camilla Viksand Manson

Fam har en Bachelor i Sosiologi fra Universitetet i Oslo og en master i HR fra Griffith University i Brisbane, Australia. Hun har flere års erfaring fra HR-feltet, blant annet 10 år som HR-ansvarlig i privat sektor. I tillegg har hun erfaring med ulike HR-problemstillinger i arbeid som tillitsvalgt.