Kivra

Hva må være på plass i en virksomhet når man vokser i rakettfart? Hvordan får man medarbeiderne til å bli når konkurrentene prøver å hente dem? For Kivra er medarbeidernes mening en nøkkelfaktor.

– Jeg begynte for fem år siden og var den første HR-ressursen i Kivra. En ny administrerende direktør, med bakgrunn fra produktutvikling, tiltrådte, og vi hadde fått "go!" fra styret om å vokse. Og slik ble det, det skjedde veldig mye. Jeg kom inn akkurat da vi skulle bygge opp den moderne teknologi- og produktorganisasjonen og vi var derfor nødt til å tiltrekke og rekruttere kompetanse, forteller Erik Lignell, CHRO i Kivra.

For et tech-selskap som Kivra var det snakk om kompetanse som var ekstremt ettertraktet på markedet.

En happy filosofi

Bak Kivras forretningsidé ligger en sterk forankring i bærekraft, som går ut på å redusere utsendelse av tradisjonell post: 

– Hvorfor sage ned et tre og lage papir? Vi bygger en tjeneste for hele befolkningen og målgruppen for vår tjeneste er alt fra din gamle bestemor til 17-åringer. Like hardt som vi arbeider for å skape god brukervennlighet for sluttbrukeren av vårt produkt, arbeider vi for å skape en vennlig arbeidsplass for våre medarbeidere. Kivra var veldig tidlige med å inngå kollektivavtaler, noe som i tech-bransjen ikke er helt vanlig. Vår people-strategi går mye ut på å være en rettferdig arbeidsgiver, et sted man vil være på helt enkelt. 

– Happy Happy handler om å strebe etter å finne en løsning der alle involverte får noe som er bra for alle parter. Det høres vanskelig ut, men handler om å dele på den felles ressursen. Vi prøver å ha det som ledestjerne i alt vi gjør. Både for vårt personale, vår arbeidsplass og i vår produktutvikling og hjelp mot kunder krever det transparens. 

– Hvert fjerde måned samles hele selskapet for informasjon og presentasjoner. Men for det meste har vi en veldig luftig timeplan for å skape rom og tid for folk til bare å henge. Hvis vi gjør det tre ganger i året kan man være borte fra hverandre ganske lenge, for at man treffes veldig intensivt i en kort periode og bygger sterke relasjoner, sier Erik Lignell i Kivra og fortsetter: 

– En bærekraftig arbeidsplass innebærer for oss både å ha god støtte som helseforsikringer og helsefremmende tiltak som å se på arbeidsbelastning og ledelse, og regelmessige medarbeiderundersøkelser som en ventil for organisasjonen til å gi direkte tilbakemelding. Det tror vi er styrkende og bidrar til at man føler at det er et sted der folk bryr seg og der jeg kan si fra om jeg vil det. 

Kivras verdier er vennlig, bærekraftig og entreprenøriell, og det hele summeres i filosofien "happy happy", basert på en bok av Lars-Johan Åge.

Fra 50 til 100 på 1-2-3

Da Erik Lignell begynte i Kivra hadde selskapet knapt 50 ansatte og ingen systemstøtte på HR. Et rekrutteringssystem kom først, deretter Simployer &frankly. 

– Nå, når vi har ansatt så mange dyktige og driftige mennesker, skal vi få dem til å bli og trives. Derfor gjorde vi oppdateringer og investeringer i kompensasjon og fordeler. Men vi tenkte også på medarbeidernes velvære på et overordnet nivå. Vi innså behovet for å ha kontinuerlige medarbeiderundersøkelser der ledelsen kunne få tilbakemelding på hvordan virksomheten hadde det. Og kanskje viktigst av alt, at individet kan føle at "jeg har et sted der jeg kan lufte ting". Etter hvert har vi også utviklet hvordan vi jobber med verktøyet. 

Slik jobber Kivra med resultatet fra målingene

  • Resultatet deles med teamene, både på overordnet nivå og på teamnivå 
  • Respektive leder gir tilbakemelding på resultatene i sine team
  • HR og ledelsen ser på teamnivå om noe stikker ut, og velger om man vil se nærmere på noe sammen med lederne 
  • Hver tredje måned presenterer HR en større oppsummering om trender og eNPS 
"Happy happy" handler om å gi og ta, så for Kivra er det ikke aktuelt å velge en løsning der alle kan jobbe hjemmefra hele tiden, og heller ikke tvinge folk til å være på kontoret hele tiden.
Med hjelp av Engagement Radar i Simployer &frankly får Kivra god oversikt over engasjementsnivåene i sin virksomhet. –Det er fint at det er automatisert, forskningsbasert og gir et tydelig og godt datagrunnlag som hjelper oss å prioritere riktig, både på team- og overordnet nivå, sier Erik Lignell.
Simployer &frankly er et viktig verktøy for å vise effekten av de tiltakene jeg gjør
Erik Lignell CHRO, Kivra

Slik bruker Kivra &frankly nå 

  • Forskningsbaserte spørsmål fra Engagement Radar sendes hele selskapet hver fjerde uke
  • Skreddersydd pulsundersøkelse til produktteamene hver fjerde uke (for økt relevans i disse teamene)

– Vi gir full gass på det med tilbakemeldinger. I praksis kommer det ut noe annenhver uke. Da vet vi at det også kommer fritekstkommentarer om alt fra kjønnsfordeling og strategiske beslutninger til at bordtennisspilling forstyrrer og at det ikke er yoghurt i kjøleskapet. Det er en veldig fin og praktisk måte å få umiddelbar tilbakemelding på endringer. I min yrkesrolle har det vært veldig bra å kunne vise at tiltakene jeg gjør og agendaen jeg jobber etter gir effekt. Der har Simployer &frankly, med et datadrevet grunnlag, vært et viktig verktøy, sier Erik Lignell. 

– HR-yrket er ekstra spennende akkurat nå. Rollen blir mer forretningsnær. Vi må være ute i virksomheten og jobbe nært med lederne, være en muliggjører for selskapets suksess. Disse tingene kommer ikke av seg selv. Simployer &frankly har vært en viktig nøkkel i hvilke prioriteringer og tiltak vi gjør som selskap og innen HR. Innsiktene fra verktøyet gjør oss mer treffsikre. I stedet for å gjette, lar vi data som bygger på våre medarbeideres faktiske meninger styre. Å deretter kunne følge effektene av et tiltak som vi har gjennomført i trendkurvene, er fantastisk. Når jeg presenterer på styremøter er Simployer &frankly alltid en del av grunnlaget, der fokus ligger på å vise hva jeg vil gjøre og hvilken effekt jeg vil oppnå. 

 

Man får et veldig bra system for ikke så mye penger
Erik Lignell CHRO, Kivra

eNPS og svarfrekvens viktigste KPI-ene

– Svarfrekvensen er viktig for oss. Om den er lav, så sier det oss noe. Men heldigvis så har vi høy svarfrekvens, noe som er et godt tegn på at medarbeiderne er engasjerte. Utover svarfrekvens så er eNPS et viktig måltall. 

– Hvor mange bedriftsledere har ikke skrevet bøker om sin bedriftskultur og snakket om hvor avgjørende den har vært for deres suksess? Vår administrerende direktør er overbevist om at vi med en sterk bedriftskultur kan oppnå veldig mye, og at det er en forutsetning for å lykkes. Det er veldig tilfredsstillende for meg som CHRO. Jeg er en del av ledelsen, og People & Culture er veldig høyt oppe på agendaen her. En sterk bedriftskultur kan flytte fjell, sier Erik Lignell. 

Veien til høy svarfrekvens

Kivra ligger stabilt på 75–80 prosent svarfrekvens fra medarbeiderne. Slik har de gått fram for å lykkes med det: 

  1. Ved utsending av pulsmålinger løfter Kivra det på mandagsmøter. Administrerende direktør sier at tilbakemelding er viktig for å bli bedre. "Hjelp oss å være så bra som vi kan være." 
  2. HR minner om det gjennom uken. "Med glimt i øyet, men likevel alvorlig." 
  3. Presentere resultatene transparent, både når det går opp og når det går ned. "Da føler folk at det er viktig å være med og svare på spørsmålene." 
     

Lignells 3 raske HR-tips for suksess

  1. Når du vil få gjennom en investering, fokuser på å vise hvilken effekt du i HR vurderer at ditt forslag vil ha på kjernevirksomheten
  2. Lær virksomheten å kjenne og lytt til dens behov
  3. Ta grep basert på behovene 

Ny strategi og fremtidig kultur

Kivra er et godt eksempel på en virksomhet der datadrevet HR bidrar til å påvirke forretningsvirksomheten. Det viktige nøkkeltallet "retning", som er ett av de sju forskningsbaserte områdene Kivra måler hver måned, sank i en periode. Dette fikk ledelsen til å sette i gang med ulike tiltak for å forsøke å tydeliggjøre for medarbeiderne hvor Kivra er på vei. Snart snudde trendkurven. 

– Det handler om å være tydelig på hvordan vi måler og hvordan vi følger opp. Vi er transparente med organisasjonen og tør å dele resultater som både er gode og mindre gode, sier Lignell. Det som er bra skal vi lære av og gjøre mer av. Det som er mindre bra, tvinges vi til å gjøre noe med. 

Om Kivra

I Kivra får du fakturaer, kvitteringer og brev fra selskaper og myndigheter. Du kan betale fakturaer direkte i Kivra og få digitale lønnsslipper fra din arbeidsgiver. Kivra ble grunnlagt i 2011 og har nå 175 ansatte. Kivra har kontor i Stockholm, 6 millioner brukere og 40 000 selskaper.

Besøk nettsidene til Kivra