En happy filosofi
Bak Kivras forretningsidé ligger en sterk forankring i bærekraft, som går ut på å redusere utsendelse av tradisjonell post:
– Hvorfor sage ned et tre og lage papir? Vi bygger en tjeneste for hele befolkningen og målgruppen for vår tjeneste er alt fra din gamle bestemor til 17-åringer. Like hardt som vi arbeider for å skape god brukervennlighet for sluttbrukeren av vårt produkt, arbeider vi for å skape en vennlig arbeidsplass for våre medarbeidere. Kivra var veldig tidlige med å inngå kollektivavtaler, noe som i tech-bransjen ikke er helt vanlig. Vår people-strategi går mye ut på å være en rettferdig arbeidsgiver, et sted man vil være på helt enkelt.
– Happy Happy handler om å strebe etter å finne en løsning der alle involverte får noe som er bra for alle parter. Det høres vanskelig ut, men handler om å dele på den felles ressursen. Vi prøver å ha det som ledestjerne i alt vi gjør. Både for vårt personale, vår arbeidsplass og i vår produktutvikling og hjelp mot kunder krever det transparens.
– Hvert fjerde måned samles hele selskapet for informasjon og presentasjoner. Men for det meste har vi en veldig luftig timeplan for å skape rom og tid for folk til bare å henge. Hvis vi gjør det tre ganger i året kan man være borte fra hverandre ganske lenge, for at man treffes veldig intensivt i en kort periode og bygger sterke relasjoner, sier Erik Lignell i Kivra og fortsetter:
– En bærekraftig arbeidsplass innebærer for oss både å ha god støtte som helseforsikringer og helsefremmende tiltak som å se på arbeidsbelastning og ledelse, og regelmessige medarbeiderundersøkelser som en ventil for organisasjonen til å gi direkte tilbakemelding. Det tror vi er styrkende og bidrar til at man føler at det er et sted der folk bryr seg og der jeg kan si fra om jeg vil det.
Slik bruker Kivra &frankly nå
- Forskningsbaserte spørsmål fra Engagement Radar sendes hele selskapet hver fjerde uke
- Skreddersydd pulsundersøkelse til produktteamene hver fjerde uke (for økt relevans i disse teamene)
– Vi gir full gass på det med tilbakemeldinger. I praksis kommer det ut noe annenhver uke. Da vet vi at det også kommer fritekstkommentarer om alt fra kjønnsfordeling og strategiske beslutninger til at bordtennisspilling forstyrrer og at det ikke er yoghurt i kjøleskapet. Det er en veldig fin og praktisk måte å få umiddelbar tilbakemelding på endringer. I min yrkesrolle har det vært veldig bra å kunne vise at tiltakene jeg gjør og agendaen jeg jobber etter gir effekt. Der har Simployer &frankly, med et datadrevet grunnlag, vært et viktig verktøy, sier Erik Lignell.
– HR-yrket er ekstra spennende akkurat nå. Rollen blir mer forretningsnær. Vi må være ute i virksomheten og jobbe nært med lederne, være en muliggjører for selskapets suksess. Disse tingene kommer ikke av seg selv. Simployer &frankly har vært en viktig nøkkel i hvilke prioriteringer og tiltak vi gjør som selskap og innen HR. Innsiktene fra verktøyet gjør oss mer treffsikre. I stedet for å gjette, lar vi data som bygger på våre medarbeideres faktiske meninger styre. Å deretter kunne følge effektene av et tiltak som vi har gjennomført i trendkurvene, er fantastisk. Når jeg presenterer på styremøter er Simployer &frankly alltid en del av grunnlaget, der fokus ligger på å vise hva jeg vil gjøre og hvilken effekt jeg vil oppnå.
Man får et veldig bra system for ikke så mye pengerCHRO, Kivra
Om Kivra
I Kivra får du fakturaer, kvitteringer og brev fra selskaper og myndigheter. Du kan betale fakturaer direkte i Kivra og få digitale lønnsslipper fra din arbeidsgiver. Kivra ble grunnlagt i 2011 og har nå 175 ansatte. Kivra har kontor i Stockholm, 6 millioner brukere og 40 000 selskaper.