Viktig å reboarde ansatte etter lang tid på hjemmekontor

Mange HR-ansatte har innsett hvor viktig det er å «reboarde» ansatte som har vært lenge borte. En god reaboarding er viktig også etter en lang periode på hjemmekontor.
Fam Camilla Viksand Manson, Rådgiver HR og ledelse onsdag 18. august 2021
Lesetid: 3 Minutter

Du som arbeidsgiver har mest sannsynlig flere tanker i hodet akkurat nå. Sommeren er på hell og flere og flere medarbeidere er tilbake på jobb etter sommerferien. Mange arbeidsgivere har villet «se an» pandemi - situasjonen på andre siden av sommeren. Vi ser nå at samfunnet sakte, men sikkert kommer tilbake til normalen. Mer åpnes opp. Hva nå? Skal vi be ansatte møte opp fysisk på kontoret? Skal de få den samme kontorplassen som før? Og hvordan gjør vi det med nye rutiner, smittevern og avstand? Hvordan løser vi dette på vår arbeidsplass? 

Spørsmålene du sitter med er mest sannsynlig mange. Det er utfordrende og kanskje litt skummelt.  Og dessverre har ikke disse spørsmålene et konkret fasitsvar.  

Det vi har svaret på er at flere medarbeidere ikke har vært innom på kontoret på snart 18 måneder. Noen har ikke sett kollegaene sine siden nedstengingen av Norge, mens andre ble kastet rett ut i hjemmekontortilværelsen før de som nyansatt i det hele tatt var ferdig «onboardet» på sin nye arbeidsplass. 

Ideer og verdier skaper kultur, og kultur skaper fellesskap og måloppnåelse. For at dette skal muliggjøres, er det viktig at alle medarbeiderne har de samme forutsetningene for å lykkes.  

En re-introduksjon til «den nye hverdagen» er derfor viktig, og ikke minst nødvendig. Både for arbeidstaker og arbeidsgiver, gamle og nye ansatte, på hjemmekontor og kontoret. Tiden er inne for å ta tak i dette nå, og det er arbeidsgivers rolle og ansvar på å gjøre denne overgangen best mulig for alle parter. 

Reboarding – den nye hverdagen 

Du har mest sannsynlig vært borte i begrepet reboarding tidligere og helt sikkert utført dette i praksis på arbeidsplassen. Reboarding innebærer å re-introdusere ansatte som allerede kjenner virksomheten fra før, men som av en eller annen grunn har vært ute av gamet en stund. Eksempler på dette kan være permittering, permisjoner eller langtidssykemeldinger. I denne konteksten – pandemi og hjemmekontor.  

Forskjellen nå fra en «normal» reboarding, er at den ansatte fortsatt har vært i jobb, bare ikke fysisk på arbeidsplassen. I tillegg er det nå en mye større pulje som skal reboardes samtidig.  

Hva nå? 

Noen punkter virksomheten bør vurdere fremover er: 

  • Kartlegge hva «den nye normalen» er for din virksomhet 
  • Involver medarbeidere og bruk erfaringer dere alle har fra tiden vi har vært igjennom til å sammen skape den nye hverdagen 
  • Kulturbygging vil være et nøkkelord for virksomheter fremover 
  • Lag rom for en overgangsperiode 
  • Ha en god struktur og plan for kommunikasjon ut til ansatte 
  • Ha en god plan for rutiner og retningslinjer 
  • Erkjenne at arbeidshverdagen ikke vil bli den samme som før 

Det er ingen som har løsningen og den beste fasiten på hva «den nye hverdagen» innebærer. Det vil være opp til hver enkelt arbeidsgiver. Det vi vet, er at vi må forholde oss til konseptet, og at arbeidsgiver har en stor og ikke minst viktig jobb foran seg.  Arbeidshverdagen er forandret, og de færreste arbeidsplassene vil gå tilbake til «business as usual». Det blir spennende å følge med på hvordan akkurat din virksomhet løser dette når dørene igjen åpnes.  

Direktesendt kurs

2. september kjører vi et digitalt direktesendt kurs: Reboarding – slik får du lojale og effektive ansatte post pandemi. 

I kurset vil vi blant annet snakke om hva arbeidsgiver må tenke på når dørene igjen åpnes på arbeidsplassen. Hva innebærer egentlig den nye normalen? 

Les mer og meld deg på her

Fam Camilla Viksand Manson

Rådgiver HR og ledelse

Fam har en Bachelor i Sosiologi fra Universitetet i Oslo og en master i HR fra Griffith University i Brisbane, Australia. Hun har flere års erfaring fra HR-feltet, blant annet 10 år som HR-ansvarlig i privat sektor. I tillegg har hun erfaring med ulike HR-problemstillinger i arbeid som tillitsvalgt.