Unn deg faglig påfyll nå i sommer

Når du som leder eller HR-medarbeider unner deg noen dypdykk innenfor temaer du synes er spennende og interessante, gagner det hele virksomheten. Men det blir sjelden tid til dette i en hektisk arbeidshverdag – spesielt ikke i pandemitider. Bruk disse rolige sommerukene på å lese deg opp slik at du er forberedt når høsten kommer og ansatte er tilbake fra sommerferie.
Fam Camilla Viksand Manson, Rådgiver HR og ledelse onsdag 30. juni 2021
Lesetid: 2 Minutter

Hverdagen for mange ledere og HR-medarbeidere er hektiske, og man kan kanskje oppleve at dagene ikke strekker helt til. Nå som flertallet av ansatte går i feriemodus og pulsen har roet seg betraktelig på arbeidsplassen er kanskje tiden inne for et etterlengtet kompetanseløft med faglig påfyll innenfor et spennende tema som du som faktisk interesserer deg for.

Det siste året har vært travel for mange for ledere, lønns- og HR-medarbeidere. Det har vært enorme omveltninger for virksomheter i en rekke ulike bransjer. Nye rutiner; hjemmekontor; rødt og gult nivå i barnehager og på skoler; stengte butikker der man har måttet hive seg rundt og starte med netthandel; serveringsbransjen og kulturlivet har måttet stenge. Det har vært permitteringer, sykmeldinger, fjernledelse, økt turnover og nyansatte som skal onboardes i en bedrift der alle sitter på hjemmekontor.

Det har vært tøft. Regelverket og anbefalinger har endret seg kontinuerlig gjennom hele perioden. Ansatte har naturlig nok en rekke spørsmål og bekymringer rundt alt dette. Mange ledere og HR-medarbeidere har opplevd at arbeidshverdagen som før var strukturert og fulgte en strategi, til tider bar preg av ad hoc og brannslukking. Det ble i hvert fall ikke anledning til å unne seg et kurs med faglig påfyll eller sette seg ned i ro og mak og lese seg opp på et interessant tema knyttet til sitt fagområde.

Nå begynner samfunnet å åpnes opp etter pandemien, og vi skal gå tilbake til en mer «normal hverdag». Mange ansatte lurer på hva denne normale hverdagen innebærer. Betyr det mer tid på kontoret? Er det trygt? Hvordan blir den nye hverdagen – har jeg fortsatt samme pult? Hvor ofte skal jeg på kontoret? Disse spørsmålene dukker naturligvis opp etter en lang tid på hjemmekontor.

Det som er viktig – og ikke minst forventet – er at ledere og HR tar stilling til disse tingene når samfunnet nå skal gjenåpnes. Hva betyr det for den enkelte arbeidsplass – hvordan skal dette løses hos dere? Det er en av utfordringene mange ledere og HR-medarbeidere sitter med nå. Så når feriefreden senker seg på (hjemme)kontoret er kanskje tiden inne for å ta et dypdykk i regelverket og anbefalinger på akkurat dette feltet.

Kanskje blir du inspirert, kanskje får du ny kunnskap og økt kompetanse innenfor et felt slik at du selv kan videreformidle dette ut til dine ansatte i form av kurs og veiledning når høsten kommer?

Gratis påfyll

  • Les vår bloggserie om hybridkontor her.
  • Last ned gratis rapport om hjemmekontor under koronasituasjonen her.
  • Se gratis webinarer i opptak her.

Fam Camilla Viksand Manson

Rådgiver HR og ledelse

Fam har en Bachelor i Sosiologi fra Universitetet i Oslo og en master i HR fra Griffith University i Brisbane, Australia. Hun har flere års erfaring fra HR-feltet, blant annet 10 år som HR-ansvarlig i privat sektor. I tillegg har hun erfaring med ulike HR-problemstillinger i arbeid som tillitsvalgt.