9 tips til strategisk kompetanseutvikling

Kompetanseutvikling er en forretningskritisk oppgave. Til tross for dette er det mange virksomheter som ikke tar kompetansespørsmålet på alvor.
Magnus SchaftInnholdsprodusent
onsdag 28. august 2024
Lesetid: 2 Minutter
Cecilia Fredriksson, er rådgiver i HR og ledelse i Simployer, og holder i september kurs i strategisk kompetanseutvikling.

– Tilgangen på kompetanse anses som en av de største utfordringene i dag, og det gjør det vanskeligere å sikre riktig kompetanse på riktig sted i virksomheten. Kompetanseutvikling er derfor en forretningskritisk oppgave, utdyper Cecilia Fredriksson, som er rådgiver i HR og ledelse i Simployer.

Tar ikke kompetanseutvikling på alvor

– Vi ser at virksomheter ikke tar ansattes kompetanseutvikling på alvor. De planlegger ikke for organisasjonens fremtidige kompetansebehov. Vi ser fortsatt at kompetanseutvikling gis gjennom en fast sum penger ansatte får bruke på valgfri måte hvert år, sier Fredriksson.

Hva bør man gjøre i stedet? 
– Ansattes kompetanseutvikling må baseres på selskapets fremtidige behov for kompetanse. Da øker ansattes tilfredshet og engasjement. Ansatte som føler at de utvikler seg hos arbeidsgiveren sin, er mer tilbøyelige til å bli værende enn de som ikke føler at det satses på dem, sier Cecilia Fredriksson.

Direktesendt kurs 19. sept: Strategisk kompetanseutvikling i praksis

9 tips for å få fart på strategisk kompetanseutvikling

1. Kartlegg kompetanse og behov

Start med en kompetansekartlegging for å forstå hvilken kompetanse som allerede finnes.

2. Knytt kompetanseutviklingen til forretningsstrategien

Kartlegg hvilken kompetanse som kreves for å nå organisasjonens langsiktige mål og møte en ny verden. Finn gapene ved å sammenligne med kompetansekartleggingen.

3. Lag individuelle utviklingsplaner

Utvikle personlige utviklingsplaner for hver medarbeider, tilpasset deres nåværende kompetanser og karrieremål.

4. Skap en kultur for læring

Bygg en kultur der kontinuerlig læring oppmuntres og ses som en naturlig del av arbeidsdagen.

5. Etabler tverrfunksjonelle læringsgrupper

Oppmuntre samarbeid mellom ulike avdelinger gjennom tverrfunksjonelle læringsgrupper, noe som fremmer innovasjon og bredere kompetanseutvikling.

6. Samarbeid

Lag et buddy-system for læring der to kollegaer kan støtte hverandre, og sørg for at det finnes en klar plan for oppfølging mellom medarbeider og leder for å skape effekt.

7. Bruk intern kompetanse

Mange ganger  finnes det kompetanse internt som kan deles for å styrke organisasjonen. Det kan også bygge stolthet hos den eller de medarbeiderne som får trene sine kollegaer.

8. Skap ulike læringsmuligheter

Vi lærer på forskjellige måter. Ved å skape muligheter for både klasseromsundervisning, digital læring, og læring i hverdagen får alle forutsetninger for å ta til seg opplæringen, og det skapes en direkte kobling til arbeidet.

9. Start heller i liten skala enn ikke i det hele tatt

Gjør det enkelt. Ta små steg og løft blikket.

LAST NED GRATIS: Sjekkliste for offboarding

Har du en ansatt som skal slutte? Vi har laget en oversikt over de viktigste tingene leder, HR, IT og lønn må huske på for å sikre at arbeidsforholdet avsluttes på en ryddig måte.

Les mer og last ned gratis

Del siden: