Når arbeidstaker blir syk etter avslag på ferie
I en slik situasjon er det lett å bli mistenksom. Er arbeidstaker virkelig syk? Eller brukes sykdommen som en unnskyldning for å få fri likevel?
– Det er helt naturlig at slike spørsmål reiser seg, men det viktigste en leder kan gjøre er å starte dialog med medarbeideren umiddelbart, sier Simployers juridiske rådgiver, Karoline Dystebakken.
Snakk med medarbeideren om fraværet
Arbeidsgiver har ikke lov til å stille spørsmål om diagnose, men det er ikke ulovlig å ta kontakt med medarbeideren og snakke om situasjonen som har oppstått.
Spørsmål du kan stille som leder:
- Hvordan går det med deg?
- Hvor lenge tror du at du blir borte fra jobb?
- Er sitasjonen akutt?
- Har du mulighet til å jobbe litt eller er du helt arbeidsufør?
Arbeidsgiver kan bestride sykemelding
Når arbeidsgiver mottar en sykemelding har han både rett og plikt til å vurdere om vilkårene for sykepenger er tilstede. Ett grunnvilkår for å ha rett til sykepenger er at man er arbeidsufør på grunn av noe som klart sykdom eller skade.
Dersom du som arbeidsgiver tviler på at det er sykdom eller skade som er årsaken til fraværet, er det viktig å ta opp med medarbeideren tingene du «stusser» over. Mange vil nok oppleve en slik samtale som vanskelig, men den er helt nødvendig for å innhente informasjon og deretter vurdere om det er grunnlag for å si at fraværet ikke skyldes sykdom.
Grunnkurs i sykefraværsarbeid
Kursserien som gir deg kunnskapen du trenger for å følge opp syke ansatte. Sendes direkte digitalt i oktober 2024.
– Vær åpen og direkte
Simployers rådgiver råder ledere til å være åpne og direkte i en slik samtale
– Si rett ut at du synes det fremstår rart at sykdommen inntreffer akkurat på tidspunktet hvor medarbeideren søkte om ferie og fikk avslag. Forklar hvordan situasjonen ser ut fra ditt ståsted. Vær åpen om at du synes situasjonen er vanskelig, dersom det er slik du opplever det. Å la være å ta det opp vil bare føre til at det bygger seg opp unødvendig irritasjon og også at medarbeideren oppfatter at det ikke er så farlig, sier Dystebakken.
Dersom arbeidsgiver etter en vurdering mener at fraværet ikke skyldes sykdom, må arbeidstakeren få en skriftlig orientering om dette. Arbeidstakeren vil få mulighet til å klage saken inn for NAV.
Vanskelig å bestride
Simployers rådgivere snakker ukentlig med arbeidsgivere som opplever det å bestride sykemelding som vanskelig og ikke ønskelig. Enten fordi det oppleves umulig å få «gjennomslag», eller fordi det blir for mye bråk av det.
– Mye handler om hvordan situasjonen håndteres, og at det gjøres gode vurderinger før beslutning tas. Mye bråk kan også unngås dersom medarbeidere og tillitsvalgte er godt kjent med regelverket: Når det er grunnlag for sykepenger og når det ikke er det, sier Dystebakken og understreker arbeidsgivers ansvar for opplæring og oppfølging av alt som gjelder arbeidsforholdet.
Viktig å huske på
Dersom du som arbeidsgiver vurderer å bestride en sykemelding er det viktig å orientere de som håndterer lønnsutbetalingen i virksomhetene om dette med en gang. Dette fordi NAV legger til grunn at lønn ikke utbetales uten at arbeidsgiver mener vilkårene for sykepenger er oppfylt.
– Så er lønn allerede utbetalt, vil det være for sent å bestride, avslutter Dystebakken.
Jobber du med HR og stadig møter problemstillinger som dette?
Last ned vår gratis guide: 10 typiske problemer og løsninger for HR-medarbeidere