I år kan det lønne seg å utsette utbetalingene

I år kan det lønne seg å vente med å utbetale bonuser, overtid og reiseregninger til etter årsskiftet. Simployers rådgiver forklarer. 
Lise Gro AndersenInnholdsprodusent
mandag 4. november 2024
Lesetid: 2 Minutter
Simployers økonomiske rådgiver Espen Øren.

– Vanligvis anbefaler vi alle arbeidsgivere å være nøye med alle utbetalinger før årsskiftet, men i år kan det faktisk være penger å spare på å vente, sier Espen Øren som er økonomirådgiver i Simployer.  

Dette henger sammen med at regjeringen i sitt statsbudsjett har foreslått å avvikle ordningen med ekstra arbeidsgiveravgift for høye lønnsinntekter fra nyttår.

– Det er ingen grunn til å tro at et flertall på Stortinget vil stemme mot dette, sier Øren.

Ekstra arbeidsgiveravgift – en midlertidig ordning

Helt siden innføringen av ekstra arbeidsgiveravgift i 2023, har det vært planen at det skulle være en midlertidig inntekt for staten. Avgiften var et situasjonstilpasset tiltak som skulle bidra til inndekning av ekstraordinært store utgifter i statsbudsjettet for 2023.

Forslaget innebar at arbeidsgiver betaler en ekstra arbeidsgiveravgift i alle soner, og det omfatter alle avgiftspliktige ytelser som lønn, trekkpliktige naturalytelser og utgiftsgodtgjørelser.

I årets statsbudsjett har regjeringen foreslått at den ekstra arbeidsgiveravgiften på 5 prosent for lønnsinntekter som overstiger kr 850 000, avvikles.

Lønnsmedarbeiderdagen 2024

Lær deg alt du må vite inn i det nye lønnsåret. I november og desember reiser vi Norge rundt med fagdagen alle lønnsmedarbeidere må få med seg! Delta fysisk eller digitalt.

Mer info og påmelding

Bonuser, overtid og reiseregninger

Arbeidsgiveravgiften følger den samme regelen som skatt når det kommer til arbeidsinntekt, nemlig kontantprinsippet.

– Det betyr at det er utbetalingstidspunktet som styrer når arbeidsgiveravgiften skal beregnes, og hvilket regelverk det skal følge. Hvis noe utbetales i 2025 vil man derfor slippe unna denne ekstra arbeidsgiveravgiften. Det gir noen muligheter for å spare litt penger for norske arbeidsgivere, forklarer Øren.

Blant annet vil følgende ytelser kunne være aktuelle å prioritere for utbetaling etter årsskiftet:

  • Bonuser. Ofte vil årsbonuser o.l. være avhengig av årets resultat. Det mest vanlige er nok å uansett utbetale slike bonuser et stykke inne i det nye året, så her antar vi at arbeidsgivere ikke trenger å gjøre tilpasninger. Hvis det er bonuser som vanligvis utbetales i desember, så kan man avtale med de ansatte, om det lar seg gjøre, at disse ikke utbetales før i januar.
  • Overtid. Det som er arbeidet i overtid i 2024, kan også med fordel avventes utbetalt til 2025. Vær tydelig med de ansatte om hva som skal leveres av timelister og når de må leveres.
  • Reiseregninger. Det er flere utbetalinger i et reiseoppgjør som er arbeidsgiveravgiftspliktige, for eksempel deler av kilometer- og diettgodtgjørelsen. Ved å vente med å utbetale reiseregninger til 2025, kan man slippe unna ekstra avgift. Det er viktig å allikevel presisere at for de som følger statens satser, så skal satsene i reiseåret (2024) benyttes uansett når utbetalingen skjer. Når det gjelder skattesatsene, så skal satsene for utbetalingsåret (2025) benyttes. Hvor mange reiseregninger for 2024 man ønsker å vente med til 2025, avhenger jo også av de avtalene man har med arbeidstakerne. Det er ikke nødvendigvis alle arbeidstakere som vil være fornøyde med å vente med å få disse reisepengene utbetalt.

Hva med pensjoner?

Arbeidsgivere som betaler inn premie til kollektive pensjonsordninger, som for eksempel OTP eller AFP, må betale arbeidsgiveravgift av dette beløpet.

– Dette har imidlertid ikke vært en del av ordningen med ekstra arbeidsgiveravgift, så her vil det ikke være noe å spare på å utsette premieinnbetalinger til etter årsskiftet, sier Øren. 

Den 3. desember holder Simployer digitalt kurs om avviklingen av ekstra arbeidsgiveravgift. Les mer om kurset og hvordan du kan melde deg på. 

Jobber du med HR og stadig møter problemstillinger som dette?

Last ned vår gratis guide: 10 typiske problemer og løsninger for HR-medarbeidere

Del siden: