Krav om oppdaterte smittevernrutiner

Selv om samfunnet er åpnet opp igjen, har du som arbeidsgiver fortsatt ansvar for å sikre et trygt arbeidsmiljø. Da er det viktig at rutinene blir holdt løpende oppdatert.
Knut Arild Vold, Journalist
schedule onsdag 10. november 2021
Lesetid: 3 Minutter
Simployers juridiske HR- og ledelsesrådgiver Karoline Dystebakken minner om at smittevernrutinene må oppdateres når situasjonen endres.

En medarbeider sier at han er nærkontakt til nærkontakt til en som har fått påvist koronasmitte. Hva gjør du? En annen har selv testet positivt for korona? Hva gjør du? Hvilke rutiner gjelder nå?

Disse spørsmålene må du som er leder eller jobber med HR kunne svare på, og det er ikke sikkert at du skal svare det samme denne uken som du gjorde forrige uke.

– Selv om en kan fortelle hvilke regler som gjelder i samfunnet, har arbeidsgiver ansvaret for at arbeidsmiljøet er fullt forsvarlig i sin virksomhet. Å sikre at det er fullt forsvarlig arbeidsmiljø, handler om å ha oversikt over forhold som er av betydning for arbeidsmiljøet. Smitte er et slikt forhold som har kommet for å bli, sier Simployers juridiske HR- og ledelsesrådgiver Karoline Dystebakken.

Må fortløpende vurdere endringer

Ved endringer som kan få betydning for arbeidsmiljøet, skal arbeidsgiver foreta nødvendige vurderinger for å sikre at arbeidsmiljøet – etter endringen – vil være fullt forsvarlig. Er det behov for endringer i rutiner eller tiltak etter en endring? Det er dette arbeidsgiver skal vurdere.

– Åpningen av samfunnet var definitivt en endring av betydning for ethvert arbeidsmiljø. En lokal økning i smitten kan være en annen. Husket vi på å foreta vurderingen av hvilken betydning det skulle få, for eksempel for smittevernsrutinene våre? Det stilles krav om å ha rutiner på plass i egen virksomhet for å forebygge sykefravær, og rutiner for å sikre at man følger opp dersom en situasjon oppstår, for eksempel for å unngå spredning, sier Dystebakken.

Hva skal gjelde hos oss?

Selv om smittevernsansvarlig i kommune eller nasjonale veiledere vil gi gode råd, så må arbeidsgiver foreta en selvstendig vurdering; hva skal gjelde hos oss?

– Av hensyn til å sikre forsvarlig arbeidsmiljø, for eksempel unngå at svært mange må være hjemme på grunn av forkjølelse, kan man pålegge dem som er forkjølet å arbeide hjemmefra der hvor det er mulig. Samtidig er det like viktig å ha tiltak på arbeidsplassen, slik at arbeid kan utføres der. Skal man kunne komme på jobb hvis man er i form til det, men holde avstand? Ikke sitte i trange møterom med andre? Skal man melde fra slik at arbeidsgiver skal vurdere det? Eller skal den enkelte vurdere det?

Å ha gode og oppdaterte rutiner sikrer forutsigbarhet og enkel oppfølging. Samtidig vil det kunne bidra til at fraværet fra jobben ikke blir større enn nødvendig, ved at folk som kan være på jobb når man har iverksatt tiltak på arbeidsplassen ikke velger å være hjemme.

Må ha oversikt over risiko

Arbeidsgiver plikter å ha oversikt over risikofaktorer av betydning for sin virksomhet. Smittevern er en slik faktor, både under en pandemi – som fortsatt er pågående – og når den er over.

– Vi har lært at smittevern er av betydning for arbeidsmiljøet og drift. Før pandemien var ikke smittevern noe som var en faktor som var av betydning for enhver virksomhet, kun spesielle virksomheter, sier Dystebakken.

Må gjøre løpende vurderinger

Hvilke tiltak som gjelder nasjonalt og lokalt forandres jevnlig, og det kan være vanskelig å holde oversikten. Uansett er det en jobb arbeidsgiver må gjøre, for å kunne vurdere hvilke tiltak som må innføres på arbeidsplassen.  

– Uavhengig av hvem som gir hvilke beskjeder på en pressekonferanse, så har ikke myndighetene gjort vurderingen av nødvendige tiltak i din virksomhet. Det er det du som må gjøre, understreker Dystebakken.

– Å forebygge at arbeidstakerne blir syke på jobb og forebygge sykefravær har alltid vært en plikt i enhver virksomhet. Man må vise at man har gjort det man kan.

Her er noen eksempler på spørsmål Simployers rådgiver mener det er nyttig å stille seg jevnlig:

  • Hvilke rutiner har vi nå?
  • Hvilke konkrete smittevernstiltak er innført for å forebygge sykdom, sykefravær og smitte
  • Er arbeidstakerne kjent med rutinene?
  • Hvordan sikrer vi nærvær i en tid hvor man skal holde seg hjemme med forkjølelse?
  • Hvordan unngår man unødvendig smitte – altså smittevern
  • Har vi behov for endringer i smittevernstiltak?
  • Hvilke rutiner har vi for jobbreiser, bruk av hjemmekontor, kundekontakt?

Hold deg oppdatert med gratis nyhetsbrev

Vi sender ut gratis nyhetsbrev hver uke, med relevante nyheter for deg som er leder eller jobber med HR, personal, lønn, økonomi eller HMS.

Meld deg på ved å fylle ut skjemaet nedenfor - du kan når som helst melde deg av.

Ved å sende inn skjemaet godtar du våre vilkår

Del siden: LinkedIn twitter