Ansattes ansvar å komme på jobb i tide

Streik, bussforsinkelser og plutselige snøfall. Grunnene kan være mange til at ansatte kommer for sent på jobben, men det er arbeidstakerens eget ansvar å være på plass i tide.
Knut Arild Vold, Journalist
schedule tirsdag 22. oktober 2019
info

Denne artikkelen er mer enn et år gammel. Husk at regelverket endres jevnlig, og at regelverket som er omtalt kan være utdatert. For å være sikker på at du alltid har korrekt regelverk tilgjengelig, anbefaler vi et abonnement på Faghjelp. Les mer om Faghjelp her.

På denne tiden av året kommer vanligvis årets første snøfall, og da er det gjerne mange arbeidstakere som får problemer med å komme på jobben til avtalt tid.

Dermed er det mange arbeidsgivere som får problemer, enten det handler om ansatte som ikke får åpnet butikken i tide, bilmekanikere som ikke er tilstede når bilene kommer inn på verkstedet eller skiftarbeideren som ikke er på plass når kollegaen skal gå hjem.

Arbeidstakerens eget ansvar

Simployers juridiske HR- og ledelsesrådgiver Camilla Schie-Veslum sier utgangspunktet er at arbeidstakeren selv må sørge for å være på jobb til riktig tid.

- Arbeidsgiver må kunne forvente at arbeidstakerne følger med og planlegger for varslede problemer som kan gjøre det vanskelig å komme til jobb i tide. Det kan være gjennom å sitte på med en kollega, ta bussen og beregne ekstra god tid. Når det kommer ekstraordinære situasjoner, som en togstreik eller et plutselig snøfall, så må arbeidsgiver likevel akseptere at en del arbeidstakere ikke klarer å komme på jobb til tiden, sier Schie-Veslum.

Må ikke betale lønn

Det er imidlertid arbeidstaker som bærer den økonomiske risikoen for å komme på jobb i tide.

- Når arbeidstakeren kommer for sent på jobb, er ikke arbeidsgiver rettslig forpliktet til å betale lønn for tiden vedkommende ikke er til stede. Det gjelder også selv om det legges til grunn at arbeidstakeren uforskyldt kommer for sent, sier Schie-Veslum.

Han understreker at det er mulig å avtale at arbeidstakeren kompenserer for fraværet ved å jobbe inn fraværet på et annet tidspunkt.

Ikke naturlig å bruke advarsel

Simployers erfarne arbeidsrettsjurist sier det ikke vil være å se på som et brudd på arbeidsavtalen å komme for sent på grunn av forhold utenfor arbeidstakerens kontroll.

- Det vil være ytterst sjelden at arbeidsgiver kan gi en advarsel til arbeidstakere som kommer for sent på jobb av slike grunner. Det måtte være i svært sjeldne tilfeller hvor man for eksempel mistenker at arbeidstakeren misbruker situasjonen for bevisst å komme for sent på jobb, eller hvor arbeidstakeren gjentatte ganger kommer for sent på grunn av dårlig planlegging, sier Camilla Schie-Veslum.

Får alle ansatte god og riktig informasjon samtidig? 

Med en personalhåndbok fra Simployer, sikrer du felles oversikt over rettigheter, plikter og velferdsordninger i virksomheten. Les mer om personalhåndbok fra Simployer her

Del siden: LinkedIn twitter